Inlägg från: LinaP |Visa alla inlägg
  • LinaP

Varför blir man hemlös?

Har inte läst hela tråden men svarar ändå.

Vilka åsikter har jag om hemlösa?
    Att de är vem som helst, som du eller jag, som hamnat i problem de inte klarat av att reda upp. De är ingen homogen grupp, det finns uslingar där precis som bland alla andra, men de allra flesta är reko människor.

Vilka fördomar har jag?
    Hmmm, jo ibland är det svårt att inte tro att alla använder droger... Jag VET ju att det inte är så, men ibland när någon ber om en slant så blir min första tanke att personen tänker köpa knark för pengarna. Och sen får jag alltid dåligt samvete för att jag tänkte så, så då köper jag kaffe eller macka och går tillbaka till personen i fråga med det...

• LinaP

Trynträ: Det där var lite knasiga tankar. Vet du ingenting om svensk psykvård? Narkotikavård? Det finns många luckor att falla igenom, även i vårt trygga svenska samhälle. Sad but true, välfärden är inte vad den utger sig för att vara.

• LinaP

Pallas: Tänkvärda citat!

Ja, hur man tänkte med psykiatrireformen är väl en gåta. Eller nej, tanken var väl god, men idag måste man känna sig enormt skamsen! Här i Malmö finns en hemlös man som varje dag (eller nästan iallafall, nu på vintern håller han sig nog borta) står på gågatan med en tröja där det står "offer för psykiatrireformen" och på andra sidan står mer detaljer om hur livet blev för honom och andra, när de kastades ut i ett samhälle han inte var redo att leva i. Han bara står där, säger ingenting, ber inte om någonting... Så jäkla sorgligt.

Svar på tråden Varför blir man hemlös?