Inlägg från: lilla tessan |Visa alla inlägg
  • lilla tessan

Varför blir man hemlös?

jag har vart hemlös (när jag var 14-15) och det berodde på fel från soc.. dom räknade med att jag hade ett hem fast jag bodde hos fosterföräldrar som misshandlade mej och låste in mej mm..

Därför har jag inte mycket fördomar..
    tycker bara dom som är fast i missbruk och fortsätter knarka osv borde skärpa till sej innan dom försöker skaffa saker dom ändå inte kan sköta om som missbrukare..

• lilla tessan

Jag tror nog mycket ligger i att soc gör fel.. inte alltid men ofta..
    Jag menar.. jobbar man och för övrig är en frisk människa men ändå har dålig ekonomi och söker hos soc så ställer dom oftast en massa extrakrav på att si och så ska man göra och man borde ha sparat pengar osv.. och därför får man ingen hjälp och blir kanske vräkt till följd..
    Men använder man då droger knarkar dricker eller va faan som helst så
    ordnar soc en lägenhet för att man ska kunna ta sej upp ur skiten och börja leva..

I mitt fall så blev jag placerad i fosterfamilj och bodde där tillsammans med 9 andra barn sammanlagt och alla blev vi misshandlade.. 3 utav oss stack därifrån..
    Jag var då 14.. Jag pratade med soc ett antal gånger men fick till svar att jag hade ett bra ställe att bo på och dom har utrett stället 3 gånger och inte hittat något.. Därför kunde dom inte hjälpa mej..
    Jag hittade en övergiven lagerlokal där vi bodde under tiden. Det var i 3 olika omgångar så sammanlagt bodde jag där i ca 1½ år..
    Jag blev erbjuden av soc att bli placerad på ett hem för missbrukare.
    (och då kan jag lägga till att jag ALDRIG använt droger.. )
    Där var reglerna att man fick åka hem varannan helg.. Bli drogtestad 1 gång i veckan och desutom ingen mer kontakt med omvärlden mer än då varannan helg..
    Det kan man liksom inte acceptera när man faktiskt inte är missbrukare..
    När jag äntligen fick nånstans att bo var det genom Tv4 som gjorde ett repotage om mej.. Då tog det ca 2 månader så hade jag helt plötsligt egen lägenhet..
    Då var jag 17.. och nu har det gått ca 2 år sen dess och jag har sambo, barn och inga som helst problem..
    Så jag tycker inte man ska skälla på drogerna..
    Det är i ytterst få fall där man blir hemlös pga drogerna..
    Alltid finns det behandlingshem osv som möjligheter..

Svar på tråden Varför blir man hemlös?