Inlägg från: Medusan |Visa alla inlägg
  • Medusan

Varför blir man hemlös?

Jag jobbar som lekmannaövervakare och har tidigare haft en 20 årig hemlös kille som klient. I hans fall berodde det på problem i familjen, vilket gjorde att han inte klarade av att bo hemma, han tog lite droger ibland och hamnade i trubbel. Soc vägrar ge honom pengar till egen lägenhet eftersom han missköter sig gång på gång. Han sover hos kompisar lite då och då, men jag är skitorolig att det inte kommer hålla i längden, och vad som kommer hända med honom då

Han har helt klart potential att hamna på gatan, och han är en helt vanlig kille som haft en del otur i livet som gjort att han hamnat där han hamnat.

• Medusan

Angående puss och källor:

Puss säger:

- Att det kanske bara är en av 30 som vill ha vård
    - Uppskattar att bara 2 % av de hemlösa är det på grund av psykiskt sjukdom

Visst förstår jag att sekretessen hindrar Puss från att redovisa en del källor, men när det gäller statistik av ovanstående slag borde det inte vara så svårt. Dessa siffror säger emot det jag hört och läst, och jag vet att media ofta inte är att lita på, men sifforna skiljer sig så kapitalt från varandra att det måste vara något som inte stämmer?!

• Medusan

Det här kan man läsa på situation Stockholms hemsida:

"Kort om hemlöshet

Stockholms stad uppskattar att 3 370 människor i Stockholm saknar ett eget hem med allt vad det innebär. Ungefär 25 procent av dem är kvinnor. Enligt Socialstyrelsens räkning från 2006 finns det 3863 människor i Stockholm som är hemlösa. Frivilligorganisationer som arbetar med hemlösa människor i Stockholm bedömer att antalet hemlösa människor är närmare 5000.

De flesta hemlösa människor har haft ordnade liv med bostad, jobb och familj. En skilsmässa, uppsägning eller annan kris i livet kanske så småningom ledde till vräkning. Gamla vänner och kontaktnät försvann.

Det är lätt att komma dit men svårt att ta sig därifrån. "

• Medusan