Inlägg från: Mamali |Visa alla inlägg
  • Mamali

Varför blir man hemlös?

Soc har INTE en massa lägenheter att fördela ! Det beror helt på hur bostadsmarknaden ser ut på orten.

Gällande att vara inskriven på AF och om det är ett högt krav eller inte - det ska väl finnas en poäng med att vara inskriven? Inte bara vara det för att vara det?

• Mamali

Nej puss de har inte lägenheter till sitt förfogande heller. Beror helt på hur bostadsmarknaden ser ut på orten.

• Mamali

...och en ovettig börjar knarka och blir hemlös. Så enkelt var det med det !

• Mamali

...det var inte jag som började . Hur avslutar du själv din mening?

• Mamali

Tror det är betydligt mer sannolikt att soc har lägenheter i små kommuner där det inte förekommer nån bostadsbrist.

Jag VET att soc inte har lägenheter att fördela i Stockholm (som ju ändå måste vara den största kommunen i Sverige). Folk blandar kanske ihop det med rum i jourlägenhet eller på bostadshotell (ett slags härbärge). Kanske t o m med försöks- eller träningslägenheter? Försökslägenheter fördelas av bostadsförmedlingen efter rekommendation eller påtryckning från sociala myndigheter. Väntetiden för en försökslägenhet är lång f ö. Träningslägenheter har begränsad hyresperiod, dvs klienten kan inte ta över kontraktet.

Jag är så trött på denna vanföreställning som säkert leder till oerhört många missförstånd och kommunikationstrassel mellan soc och medborgare.

Mamali, f d socialsekreterare
  • Mamali
    Indianica skrev 2006-03-04 17:16:43 följande:
    Mamali: Jag tycker inte det spelar någon roll om man kallar det "försöks- eller träningslägenhet", det primära är att personerna övertar kontraktet och får bo hur länge de vill i lägenheten OM de betalar in hyran regelbundet, inte stör osv, en da skillnaden är att de inte kan sälja bostaden om de ska flytta. Nu bor jag i medelstor kommun, UTAN härbärgen och därför är kanske pressen större på kommunen att ha sådana bostäder i o m att man lätt fryser ihjäl utomhus vid -25 grader...
    Poängen var att försökslägenheterna förmedlas av BOSTADSFÖRMEDLINGEN och endast några få per år. Det är inget som soc rår över annat än att vi kan önska ett visst antal. Det krävs f ö betydligt mer än hemlöshet för att komma i fråga för en försökslgh. Och väntetiden är LÅNG. Har man träningslgh kan man inte överta kontraktet.

Det finns alltså INTE en massa tomma lgh i stockholm som soc har förtur till.
  • Mamali
    Jag kan bara tala för hur det är i Stockholm. Och anledningen att jag går ut med det ganska hårt är att det är så många människor som tror att soc sitter på lägenheter som vi kan dela ut till bostadslösa. Både allmänhet och klienter. Och jag vill ta död på den myten eftersom jag tror att den skapar frustration hos bostadslösa och irritation hos vissa andra grupper.

Naturligtvis måste kommunen se till att det finns möjlighet till tak-över-huvudet om man t ex plötsligt får en hemlös barnfamilj att ta hand om. Att man löser det på andra sätt i andra kommuner är väl helt i sin ordning.
    Försökslägenheter är det enda slags boende där klienten eventuellt kan ta över kontraktet så småningom. Det handlar om en handfull förmedlade per år i "min" stadsdel och väntetiden är ca ett år. De går ofta till personer med neuropsykiatriska funktionshinder eller med mångårigt missbruk bakom sig (som de tagit sig igenom ) samt små barn. Dvs det krävs väldigt mycket och konkurrensen är svår. Om igen - det är bostadsförmedlingen som förmedlar de bostäderna, inte soc. Det är således i sammanhanget en marginell företeelse och inget som någon kan räkna med.
Svar på tråden Varför blir man hemlös?