• Anonym (ledsen)

    kan jag adoptera bort mitt barn i Sverige???

    Jag har just blivit dumpad av min sambo. Jag är gravid i 19 v. Han vill nu helt plötsligt inte ha barnet. Jag har två barn innan. Känner nu att jag inte vill ha barnet kvar. Allt är så otroligt rörligt! Jag funderar o funderar, men är inte säker på vad jag vill. Går det att lämna bort sitt barn efter det är fött här i Sverige?? Hur gör man i såna fall? Vill ha svar!

  • Svar på tråden kan jag adoptera bort mitt barn i Sverige???
  • Styrmansmamma

    Tror inte du kan adoptera bort ett barn i Sverige... I så fall att barnet blir ett fall för soc som får fosterhem placera det. Men jag tror ändå att du isf kommer att ha att göra med barnet iaf.

    Ni skulle väl ha tänkt lite längre då... Man skaffar väl inte ett barn bara för att man är sugen så länge pappan är med på det... Du har ju ett ansvar gentemot ditt barn!

  • Nyfiken gul

    det kändes ju inte helt genomtänkt att du inte vill ha barnet bara för att killen drog...

    antingen vill man ha barn eller så vill man inte. är du gravid så kan man liksom inte ångra sig om du förstår..

    nej i sverige kan man inte adoptera bort ett barn, det kan bli fråga om att bli utredd på ett mödrahem , man kan få stödfamilj eller rent av få barnet att bo i jourhem eller liknande.  Men barnet kommer fortfarande att vara ditt barn och ditt ansvar.

          


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Cazza

    Man kan i princip adoptera bort de men det måste kunba ta reda på vem du är i framtiden. Alla barn förtjänar att komma till nån som vill ha dem så ring socialen.

  • Anonym

    Det går bra att adoptera bort ett barn om det är båda föräldrarnas önskan. Du kommer dock att få gå igenom samtal så att du är på det klara med vad du önskar. Barnet fosterhemplaceras efter födelsen och efter en betänketid för dig kan barnet adopteras av fosterhemsföräldrarna.

    För barnet och adoptivföräldrarnas skull så tänk noga igenom om du är beredd att avstå ett barn innan förlossningen.

  • MoaElis

    Men stackars barn.. Man tänker väl efter om man vill ha barn innan man skaffar ett?

  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2012-04-01 13:03:13 följande:
    det kändes ju inte helt genomtänkt att du inte vill ha barnet bara för att killen drog...

    antingen vill man ha barn eller så vill man inte. är du gravid så kan man liksom inte ångra sig om du förstår..

    nej i sverige kan man inte adoptera bort ett barn, det kan bli fråga om att bli utredd på ett mödrahem , man kan få stödfamilj eller rent av få barnet att bo i jourhem eller liknande.  Men barnet kommer fortfarande att vara ditt barn och ditt ansvar.

          
    Jo det kan man.

    Exempel: www.qx.se/Xtra/liv/20532/de-forsta-samkonade-att-fa-adoptera
     
  • Anonym

    Man kan självklart adoptera bort barn här i Sverige, det händer flera barn varje år men det är inte så vanligt.

  • Anonym

    Prata med pappan till barnet och fråga om han är villig att skriva under adoptionspapprena. Säger han ja så kontakta socialen så ordnar de allt.

  • Anonym (ja det kan man)
    Nyfiken gul skrev 2012-04-01 13:03:13 följande:
    nej i sverige kan man inte adoptera bort ett barn, det kan bli fråga om att bli utredd på ett mödrahem , man kan få stödfamilj eller rent av få barnet att bo i jourhem eller liknande.  Men barnet kommer fortfarande att vara ditt barn och ditt ansvar.

          
    Jo det kan man, även om det inte sker speciellt ofta.

    www.qx.se/Xtra/liv/20532/de-forsta-samkonade-att-fa-adoptera 

    I artikeln står att 2010 adopterades 29 barn i familjehem och 37 spädbarn...

    Men i TS fall skulle jag tro att man tar stor hänsyn till att hon redan har två barn, och man kommer nog då göra vad man kan för att få henne att vilja behålla syskonet till sina tidigare barn.  
Svar på tråden kan jag adoptera bort mitt barn i Sverige???