misplacedname skrev 2012-04-01 15:03:03 följande:
Allt beror ju på vad de andra som söker den utbildningen du vill gå fick på högskoleprovet. Vad jag märkt är att på vissa utbildningar kommer alla som gjort högskoleprovet in, alltså 1/3 av alla platser tillsätts ju baserat på HP-resultatet och antal sökanden med ett sånt resultat har varit så pass lågt att alla kommit in.
Jag ska söka till lärarutbildning; svenska, engelska eller historia. Jag kan ge er det lugnande beskedet att jag INTE ska bli matematiklärare.
Jag har, i övrigt, rätt höga betyg. Jag beräknar att jag kommer att gå ut med ungefär 8 VG:n och minst 1 MVG. Men, jag oroar mig ändå.
Min syo sade att det faktum att man gjort h-provet är en merit i sig, och att det inte spelar så stor roll vad man får. Men, jag vet inte.
Chianti skrev 2012-04-01 15:06:37 följande:
Nej men nä, så där får du inte känna! Testerna gjordes ju om förra året så att de kräver mycket mer matematikkunskaper, inte konstigt om du då inte får ett bra resultat om du inte pluggat upp matten!
Jag har gjort provet för många år sen, jag fick sätta mig månaden innan och lära in all matte på nytt och då var det basmatte, sån man lärde sig i högstadiet. Jag hade aldrig klarat det om jag nte förpluggat.
HAde du varit lika besviken om du gått iväg och gjort ett matteprov på gymnasienivå imorrn och misslyckats? Nej det hade du inte för då hade du ju insett att man inte kan få bra resultat oförberedd. Det är samma med högskoleprovet.
Sätt av lite tid innan höstens prov och friska upp mattekunskaperna så kommer du bli sjukt stolt över vilken förbättring du kommer göra!
Till sist, du har bästa läget! Matte kan du plugga upp. 'den verbala delen som du är duktig på är mkt svårare att läsa ikapp!
kram
Det var mycket algebra-matte, och mycket kvantitativa resonemang med, ibland, mycket svåra matematiska uträkningar. Så, det kanske inte är så konstigt, om det nu är mer matematiskt krävande än förut.
Nej, det hade jag nog inte. Men, det faktum att jag faktiskt gått i en liten spec-grupp för de som har svårt för matematik, gör att jag inte har sådan stor tro på att jag ska klara att lära in det.
Om jag inte kommer in, ska jag göra om provet till hösten.
Tack för de värmande orden!
Kram