• Anonym (Sämst)

Fyfan, vad jag är dålig...

Denna tråden ligger i känsliga rummet och under ekonomi, då jag vill ha möjligheten att vara anonym.

Igår skrev jag högskoleprovet, och jag kände mig helt okej med min förmåga (även om jag hade stora problem med matematik delarna, vilket jag alltid har haft.)

Nu räknade jag ut att jag, i jämförelse med höstens tabell, har en total poäng på 0.4...
    Mitt självförtroende sjönk drastiskt, då jag räknade ut mitt resultat. Kommer jag aldrig att få någon möjlighet till utbildning nu?

Tilläggas ska, att jag går medieprogrammet, och inte stött på den matematik provet inehöll. Jag fick mycket högre poäng i den verbala delen, dock.

Men, nu känns allting helt fruktansvärt, och jag har verkligen inte lust att berätta för mina nära om min fruktansvärda poäng...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-01 14:59
    Tilläggas ska kanske även, att jag har en psykisk sjukdom och nyss gått igenom mitt tredje missfall.

• Svar på tråden Fyfan, vad jag är dålig...
  • Anonym (Sämst)

*Puffar lite...

• misplacedname

Allt beror ju på vad de andra som söker den utbildningen du vill gå fick på högskoleprovet. Vad jag märkt är att på vissa utbildningar kommer alla som gjort högskoleprovet in, alltså 1/3 av alla platser tillsätts ju baserat på HP-resultatet och antal sökanden med ett sånt resultat har varit så pass lågt att alla kommit in.

• Chianti

Nej men nä, så där får du inte känna! Testerna gjordes ju om förra året så att de kräver mycket mer matematikkunskaper, inte konstigt om du då inte får ett bra resultat om du inte pluggat upp matten!

Jag har gjort provet för många år sen, jag fick sätta mig månaden innan och lära in all matte på nytt och då var det basmatte, sån man lärde sig i högstadiet. Jag hade aldrig klarat det om jag nte förpluggat.

HAde du varit lika besviken om du gått iväg och gjort ett matteprov på gymnasienivå imorrn och misslyckats? Nej det hade du inte för då hade du ju insett att man inte kan få bra resultat oförberedd. Det är samma med högskoleprovet.

Sätt av lite tid innan höstens prov och friska upp mattekunskaperna så kommer du bli sjukt stolt över vilken förbättring du kommer göra!

Till sist, du har bästa läget! Matte kan du plugga upp. 'den verbala delen som du är duktig på är mkt svårare att läsa ikapp!

kram

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Wittra

Nu har jag aldrig gjort ett högskoleprov förvisso men jag har för mig att jag testade ett sånt där testprov på nätet för några år sedan. Vad gäller svenska, stavning osv låg jag bra till, matematiken...ja , vad ska man säga? Avskydde skiten och begrep nästan ingenting. Har sedan barnsben haft svårt med räkning och siffror, så det beror väl mkt på en kombination mellan svårigheter + fullständigt ointresse. Tycker inte att du ska hänga upp dig på detta, vad säger ett prov om dina kunskaper , egentligen? Vad säger ett prov om din personlighet, egentligen?

faktum är att under min skolgång så fanns det många som fick höga betyg och alltid kunde mkt om allt. Gjorde jättebra arbeten osv...men....när det kom till andra saker i livet så verkade de helt blockerade? Min poäng är att bara för att man har bra betyg och lätt för skolämnen så betyder det inte att man är förmer än andra, att man på något vis är "bättre"....

alla har ju sina saker dem är bra på? Personligen är jag bra på stavning, gillar att skriva. Läser jättemycket och anser mig vara allmänbildad. Jag älskar färg och målar gärna med akvarell, något jag anser mig vara bra på dessutom! Jag har kort och gott massa bra egenskaper, jag  behöver liksom inte provresultat för att inse min duglighet.

Du kanske också är mer känslig eftersom du mår psykiskt dåligt och ovanpå det ett missfall bakom dig. Sluta nu att slå på dig själv för något så larvligt som ett prov och ta hand om dig istället. Du behöver det nu efter allt vad du verkar ha blivit drabbad av!         

• Anonym (Sämst)
    misplacedname skrev 2012-04-01 15:03:03 följande:
    Allt beror ju på vad de andra som söker den utbildningen du vill gå fick på högskoleprovet. Vad jag märkt är att på vissa utbildningar kommer alla som gjort högskoleprovet in, alltså 1/3 av alla platser tillsätts ju baserat på HP-resultatet och antal sökanden med ett sånt resultat har varit så pass lågt att alla kommit in.
    Jag ska söka till lärarutbildning; svenska, engelska eller historia. Jag kan ge er det lugnande beskedet att jag INTE ska bli matematiklärare.

Jag har, i övrigt, rätt höga betyg. Jag beräknar att jag kommer att gå ut med ungefär 8 VG:n och minst 1 MVG. Men, jag oroar mig ändå.

Min syo sade att det faktum att man gjort h-provet är en merit i sig, och att det inte spelar så stor roll vad man får. Men, jag vet inte.
    Chianti skrev 2012-04-01 15:06:37 följande:
    Nej men nä, så där får du inte känna! Testerna gjordes ju om förra året så att de kräver mycket mer matematikkunskaper, inte konstigt om du då inte får ett bra resultat om du inte pluggat upp matten!

Jag har gjort provet för många år sen, jag fick sätta mig månaden innan och lära in all matte på nytt och då var det basmatte, sån man lärde sig i högstadiet. Jag hade aldrig klarat det om jag nte förpluggat.

HAde du varit lika besviken om du gått iväg och gjort ett matteprov på gymnasienivå imorrn och misslyckats? Nej det hade du inte för då hade du ju insett att man inte kan få bra resultat oförberedd. Det är samma med högskoleprovet.

Sätt av lite tid innan höstens prov och friska upp mattekunskaperna så kommer du bli sjukt stolt över vilken förbättring du kommer göra!

Till sist, du har bästa läget! Matte kan du plugga upp. 'den verbala delen som du är duktig på är mkt svårare att läsa ikapp!

kram
    Det var mycket algebra-matte, och mycket kvantitativa resonemang med, ibland, mycket svåra matematiska uträkningar. Så, det kanske inte är så konstigt, om det nu är mer matematiskt krävande än förut.

Nej, det hade jag nog inte. Men, det faktum att jag faktiskt gått i en liten spec-grupp för de som har svårt för matematik, gör att jag inte har sådan stor tro på att jag ska klara att lära in det.

Om jag inte kommer in, ska jag göra om provet till hösten.

Tack för de värmande orden!

Kram
  • misplacedname

Om du vet vilken inriktning och vilka årskurser kan du kolla höstens (och vårens, det brukar vara lättare att komma in på vårterminen) antagningsstatistik på: statistik.vhs.se/Home/.

• Anonym (Sämst)
    Wittra skrev 2012-04-01 15:06:40 följande:
    Nu har jag aldrig gjort ett högskoleprov förvisso men jag har för mig att jag testade ett sånt där testprov på nätet för några år sedan. Vad gäller svenska, stavning osv låg jag bra till, matematiken...ja , vad ska man säga? Avskydde skiten och begrep nästan ingenting. Har sedan barnsben haft svårt med räkning och siffror, så det beror väl mkt på en kombination mellan svårigheter + fullständigt ointresse. Tycker inte att du ska hänga upp dig på detta, vad säger ett prov om dina kunskaper , egentligen? Vad säger ett prov om din personlighet, egentligen?

faktum är att under min skolgång så fanns det många som fick höga betyg och alltid kunde mkt om allt. Gjorde jättebra arbeten osv...men....när det kom till andra saker i livet så verkade de helt blockerade? Min poäng är att bara för att man har bra betyg och lätt för skolämnen så betyder det inte att man är förmer än andra, att man på något vis är "bättre"....

alla har ju sina saker dem är bra på? Personligen är jag bra på stavning, gillar att skriva. Läser jättemycket och anser mig vara allmänbildad. Jag älskar färg och målar gärna med akvarell, något jag anser mig vara bra på dessutom! Jag har kort och gott massa bra egenskaper, jag  behöver liksom inte provresultat för att inse min duglighet.

Du kanske också är mer känslig eftersom du mår psykiskt dåligt och ovanpå det ett missfall bakom dig. Sluta nu att slå på dig själv för något så larvligt som ett prov och ta hand om dig istället. Du behöver det nu efter allt vad du verkar ha blivit drabbad av!         
    Precis så, har jag känt sedan jag började högstadiet, angående matematik.
    Jag tror absolut på att alla är duktiga på olika saker.

Möjligen, jag vet inte. Jag har OCD, och hur sjukt det än låter, så fyllde jag i vissa svar som en tvångshandling, och är därmed mycket besviken. Det var dock inte många, och oftast sådana jag inte kunde räkna ut...

Tack!
  • Anonym (Sämst)
    misplacedname skrev 2012-04-01 15:22:50 följande:
    Om du vet vilken inriktning och vilka årskurser kan du kolla höstens (och vårens, det brukar vara lättare att komma in på vårterminen) antagningsstatistik på: statistik.vhs.se/Home/.
    Tack, jag ska kolla in länken.
  • riboflavin

Kan lugna dig med att det finns såpass många platser på lärarutbildningar att du så länge du har grundläggande behörighet definitivt kommer få en plats. Kanske inte på de mest eftertraktade inriktningarna eller på de mest eftertraktade lärosätena.
    0,4 i HP är dessutom inte dåligt, och för dig som vill läsa ett program där intagningspoängen generellt inte är jättehöga är det definitivt en merit att kunna delta i urval med både betyg och med HP.

Om du inte hunnit kika på länken kan jag avslöja att exempelvis Lärarprogrammet, , Svenska för tidigare åldrar på Göteborgs universitet tog in på HP 0,10, sen låter det ju som om du kommer ha relativt bra betyg att konkurrera med, rent spontant så låter det ju som om ditt snitt kommer ligga på minst 13 (om du inte har några IG-kurser du ska ta med i slutbetyget).

Svenska och Engelska på ex. Högskolan i Borås har jag sett tagit in på betyg mellan 10,0 och 12,0. Karlstads Universitet (vars lärarutbildningar jag hört mycket gott om) ligger också på relativt låga intagningspoäng.

Hoppas vi ingett lite hopp, och jag beklagar sorgen. Lycka till! 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Funderar lite...)

Hej!
    Du skriver att du har vissa psykiska besvär och funderar på att läsa till lärare?
    Jag är lärare och tror att det hade varit oerhört jobbigt att klara av det här psykiskt pressade arbetet om jag själv hade varit "i svackor".
    * Tidspress
    * Administrativa krav
    * Nedlåtande, arroganta elever
    * Föräldrar som inte tar sitt ansvar utan lägger allt på skolan

Kort sagt är det ett oerhört tufft arbete och jag tror det vore bra om du exempelvis vikarierade en lite länge period för att se om du tycker du passar för arbetet. 

• FrökenSandra

Jag gjorde högskoleprovet för några år sedan... Fick 0,3... Ännu sämre än dig. Tillägger att jag har läst teknik på gymnasiet med en del matte...

Högskoleprovet var inte min grej helt enkelt. Men i alla fall...

Sökte in till Idrottsvetenskap på högskolan, och kom in på högskoleprovet. Då var inte resultatet relevant utan det var meriterande att jag hade gjort högskoleprovet, alltså så blev jag antagen ur den gruppen där intagningen baserades på gymnasiebetyg+ utfört högskoleprov... Så det är inte alltid resultatet som räknas :)!

Alla säger oxå att man brukar få bättre andra gången man utför högskoleprovet, för då vet man mer eller mindre hur ett prov går till!

Har även en kompis som gjorde högskoleprovet och fick 0,1!!! Hon är idag utbildad personalvetare! Och jag utbildad Butikskommunikatör!

Stirra dig inte blind på ditt resultat, låt det sjunka in, jag lovar dig att om ett tag kommer du kunna skratta åt det!

Stå på dig själv och låt inte det här dra ner dig! Man kan inte vara bra på allt :)

• riboflavin
    nevermind skrev 2012-04-02 00:34:33 följande:
    TS går alltså på gymnasiet nu..?
    Jag har fått intrycket att TS är lite äldre och läser in gymnasiekompetens på Komvux eller liknande, men ja hon verkar gå i gymnasiet.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Fyfan, vad jag är dålig...