Pappatrubbel...
Hej
Jag har en dotter som är 3år och 5 månader hon har en far som inte har ställt upp avsevärt varken under graviditeten eller under hennes levnadsår.
Nu i onsdags ville han träffa tjejen till helgen som var men hon åkte på feber i torsdags och därmed skrev jag och "tackade" nej till helgen och då fick jag till svar att jag skulle avboka hennes stödfamilj som vi har via socialtjänsten för att han skulle kunna ha henne.
Hon har varit hos sin stödfamilj i 2år nu, varannan helg. Med undantag för att hon har varit sjuk och lov då hon tillbringat längre tid där än helgen.
Relationen till hennes pappa under hennes levnadsår har sett ut som följande:
5 månader - 1:a mötet med pappa
Här började även en varannan helgs metod, där han kom hem till mig och tillbringade tid tillsammans med henne.
7 månader - Han berättar för sina vänner att han är pappa.
Här slutar även varannan helgs metoden
1år - Han kommer och grattar henne och stannar 1 vecka. (Hon fyller 4november)
Till nyår ungefär kommer han tillbaka för att bosätta sig för att ha närmare till sin dotter. Han bor hos mig då han inte hade någon annanstans att bo. Här börjar relationen och tryggheten ta form och eget intiativtagande till dusch, nattning osv. Ca 4månader fungerade detta, sedan träffade han en tjej som är fyra år yngre än honom och det här var mycket viktigare än hans dotter just vid tillfället och allt som var uppbyggt kraschade likt flygplan in i stora byggnader, ingenting finns nu kvar.
Sommaren - Han träffar dottern fåtalet gånger och åker och badar med henne på badhuset, vilket uppskattades utav henne.
Han träffar henne efter samtal tillsammans med familjeteamet hos socialtjänsten på bestämda måndagar/onsdagar då kommunen har öppen förskola.
Hon sover hos honom i hans ordnade boende 2mil här ifrån, tillsammans med en annan pappa och hans två barn 7 & 10år. (Här emellan bodde han hos sin flickvän och hennes familj) men det tog slut mellan pappan och tjejen två dagar innan hennes födelsedag.
2år - Pappa tar med sig henne till leksaksaffären för att inhandla födelsedagspresent.
Fortsätter att träffa henne måndagar/onsdagar på öppna förskolan. Men antalet dagar blir färre mycket färre.
Han tog med henne på marknaden i april.
Hon sov hos honom enstaka nätter, 1 natt varannan månad kanske.
2veckor under sommaren tillbringade hon hos sin farmor UTAN pappa, det var meningen att pappa skulle vara med iaf en vecka. Och jag fick hem henne efter mycket om och men.
Han firar inte treårsdagen, inte julafton, inte nyårsafton. Nu har han knappt träffat henne över huvudtaget i år. Möjligtvis kanske två, tre gånger och har nu bosatt sig uppe i stockholmstrakterna igen.
Har han rätt till att kräva att jag ska plocka bort hennes stödfamilj, min lediga helg för att han ska ha henne under dessa former?
Jag har även haft kontakt med pyskologen då vår dotter har mått väldigt dåligt psykiskt då han bara lovar och lovar och det inte blir någonting, då uppstår besvikelsen gång på gång på gång.
Vore tacksam för svar..
Mvh