Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

Pappatrubbel...

du har ensam vårdnad antar jag? Och då är stödfamiljen beviljad utifrån dotterns och dina behov.  Så nej han kan inte kräva att rdu avbokar stödfamiljen.  Däremot har du din egen frihet att agera, vill du att han ska träffa dottern så får ni hitta på nån lösning helt enkelt. Kan han inte åka till stödfamiljen en stund och träffa henne? tex....

kom ihåg att det är dottern som har rätt att träffa sin pappa, inte tvärtom.... 

om han nu missköter sin umgängesrätt och inte kommer som han ska osv så kanske du ska överväga att ha mindre kontakt med pappan istället just nu. Jag tror inte att det är så bra för henne att hela tiden ha den här oron omkring sig. bättre då att han själv får ta egna intitativ till träffar och fixa dom på egen hand, boka resa och aktivitet osv.  Vill han inte vara pappa så kan man inte tvinga honom.       

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

hur gärna du än vill så skulle jag sluta blanda in dottern i kontakten. Vill dom båda prata med varandra i telefon och skicka brev o sånt så är det helt okej - men han ska absolut under inga omständigheter sitta och lova henne en massa saker om umgänge, träffar osv. Det ska endast ske via dig och inget annat. Var benhård!

För dotterns skull så skulle jag backa ett steg och se vad pappan faktiskt själv vill i det här. Om han vill träffa dottern så är det upp till bevis.

Han kan ju lalla runt och jazza hit och dit just nu för att du faktiskt tillåter det . Det är bra att du uppmuntrar kontakten dom emellan , det ska du fortsätta göra - men du ska INTE göra hans jobb.  Han är vuxen och ska ta sina beslut helt själv. 

Han vet att han kan bete sig omoget och oansvarigt för att du är där och på  något sätt ibland ursäktar hans beteende  ( "det är ju för hennes skull osv osv.. " )   

Markera att det här inte är okej, under inga omständigheter. Punkt.  Vill han verkligen med sin egen vilja träffa sin dotter och ha kontakt så är bollen hans helt o hållet.  Men det måste vara HAN som vill det, inte för att du är där och försöker få det att fungera.

Bara då kan det fungera.             

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Pappatrubbel...