• maaammaaa

Vår dotter tror på näcken

Vår dotter är fosterhemsplacerad och har försökt övertyga mig om att näcken existerar eftersom fostermamman säger så. Han finns i alla djupa diken, på villan, i djupa sjöar och drar ner barn under vattnet så de dör. Och han är hemskt elak och har horn och järnkläder och trollar fram en rakhyvel så han kan raka sig för han har inget skägg. Jag kan inte hålla med henne för det är lögn. Jag förstår ju att fostermamman gör det i all välmening. Tro det du bara om du vill har jag sagt. Nu är det så att hon varit rädd för monster under sängen också. Nu vet hon att de inte finns. Hon är sex år. När ska man sluta tro på näcken?

• Svar på tråden Vår dotter tror på näcken
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Barn tar ibland sin tillflykt till fantasifigurer eller låtsas kompisar. De kan fungera som ett substitut för något annat under perioder av ett barns liv. De hjälper barn att hantera det som är oförståeligt, skrämmande eller lockande. Om inte barnet fastnar i sin fantasi så det inte kan göra något annat så tror jag inte att du behöver oroa dig.
    Att ett barn just tror på Näcken är nog ovanligt då det är en gammal sägnen. Kanske kan du ta upp det med ditt barns fostermor eller soc. om du är orolig.

Lycka till!
    Inger 

• maaammaaa

Det är fostermor som fått henne att tro på näcken och hon är livrädd för honom. För säkerhets skull gick vår son på tre år och kastade sand och sten i diket längs vägen till oss för att näcken skulle dö. Varje gång de är hemma på besök pratar hon om näcken, han drar ner barn under vattnet så de drunknar enligt henne. Vi får se hur det går med badandet i sommar.....

Svar på tråden Vår dotter tror på näcken