Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?
Åhh, alla mina sjuksköterskekollegor som har det så besvärligt där ute. Jag vet precis hur ni tänker och känner, tror jag. Fast för mig är sjuksköterskeyrket även lite som ett gift, jag gillar det. Och gillar det inte.
Det tog många år för mig innan jag kunde koppla av, känna mig säker, jobba på, ställa krav på chefen, säga i från, säga upp mig, byta jobb och söka tills jag hittade något som fungerade bra för mig. Det är svårt och jättetufft att ha stort ansvar som vi har, litet inflytande, liten lön och liten status. För visst tröstar mer pengar och uppskattning. Om inte annat kan man ha råd att gå ner i arbetstid, utan att bli totalt bankrutt.
Jag har varit på väg att byta karriär, men har kommit tillbaka till sjuksköterskeriet. Till er som är tveksamma och tycker avdelnings-arbetet stinker kan jag bara säga: BYT, för ja, avdelnings-arbetet är löjligt överbelastande. Man kan ju jobba sig gråtfärdig och empatilös och komma hem och skrika åt man och barn, alternativt om man inte har barn, sitta och stirra tomt framför sig och tillbringa resten av kvällen på toa för att magen pajar.
Så, vad jag vill rekommendera är att byta jobb. Någon gång måste sjukhusen fatta att det är löjligt att varje år låta nyfärdiga sjuksköterskor bemanna hela medicin- och kirurgiavdelningar och 12 månader senare är alla borta för jobbet är så tungt. Läs något annat, åk till Norge, jobba med dialys, psykiatri, mottagning eller något annat där man inte blir till ett vrak.
Lycka till alla, och jag tror att det kommer att bli värre innan det blir bättre, vilket ju faktiskt innebär att det någongång kommer att bli bättre.