• Anonym (fundersam)

Inte rätt till barnomsorg i sommar?

Min sambo är arbetslös för tillfället, vi hoppas självklart att han får jobb till sommaren. Men eftersom vi inte vet hur det kommer att bli sa vi på förskolan att det blir 15 timmars veckor precis som det har varit under våren. Om han fortfarande går arbetslös skulle han vara hemma med barnet någon vecka så hen fick lite sommarlov.

Men nu säger de att hen MÅSTE vara hemma 4-5 veckor under sommaren. Jag tycker detta är märkligt då vi enligt sollagen har rätt till 15 /timmar i veckan. Jag kan inte hitta några undantag för sommaren osv. Känns som att de säger det för att det ska bli lättare för dem att lösa personalfrågan på förskolan.

Det här handlar inte om att min man inte vill ta hand om barnet utan om vad vi har för rättigheter. Det är meningen att han ska söka arbete samtidigt. Om han skulle få jobb eller arbetsintervju kan vi lämna honom.

Vilka rättigheter har man egentligen? Någon som vet?

• Svar på tråden Inte rätt till barnomsorg i sommar?
  • Butterflie

15h barnen går precis som skolbarnen, de har påsk, jul, höst, sommar och sportlov precis som dem.
    De har alltså ingen rätt till dagis under loven om det inte gäller möten på af eller intervjuer å sådant.

• Snösparv

I flera kommuner har de inte rätt till förskola på sommaren, precis som Butterflie skrev kan det vara så i er kommun att de följer skolbarnens kalenderår.

• Anonym

Här hos oss slår de ihop alla förskolor (liten by), och de som har barnen i förskola 15 timmar/vecka får betala för att ha barnen där under sommaren.

• hjärnladyn
    Butterflie skrev 2012-04-03 14:49:55 följande:
    15h barnen går precis som skolbarnen, de har påsk, jul, höst, sommar och sportlov precis som dem.
    De har alltså ingen rätt till dagis under loven om det inte gäller möten på af eller intervjuer å sådant.

Detta skiljer sig kanske mellan kommuner. I min hemkommun (Kävlinge) kan vi välja om barnen ska följa skolans terminer och lov och har då en lägre taxa än om vi vil att barnen ska har rätt till barnomsorg också under skolloven.
  • Kaffegalningen

Som många skriver är det olika hur kommunerna tolkar reglerna.

Där jag jobbar får femtontimmarsbarnen komma på sommaren, dock ändras tiden till 8-11 fem dagar i veckan i regel för att barnen ska vara på plats då det är som flest personal.

Sedan kan jag tycka att det är guld värt att ha en skön sommar med sitt barn, då man börjar jobba ses man alltför lite... Sedan tillkommer faktorn att personalen kanske ute får ta semester och vara med sina barn för att de som ändå är hemma ska ha barnen på förskolan i semestertider (det är i regel vikarieförbud på sommaren). Inte för att låta bitter, men det är så det är om man ska se ur personalens synvinkel.

• Anonym

under sammaslagningsveckorna får man inte lämna på dagis om man är fl eller arbetslös. men funderar på hur dom har nu, kan vara att dom ändrat sen jag hade dagisbarn... vi fick ju så mycket sämre för två år sen med 3 timmar fem dagar i veckan och jag tror skolloven då är det ledigt.

• Butterflie
    Kaffegalningen skrev 2012-04-03 15:09:28 följande:
    Som många skriver är det olika hur kommunerna tolkar reglerna.

Där jag jobbar får femtontimmarsbarnen komma på sommaren, dock ändras tiden till 8-11 fem dagar i veckan i regel för att barnen ska vara på plats då det är som flest personal.

Sedan kan jag tycka att det är guld värt att ha en skön sommar med sitt barn, då man börjar jobba ses man alltför lite... Sedan tillkommer faktorn att personalen kanske ute får ta semester och vara med sina barn för att de som ändå är hemma ska ha barnen på förskolan i semestertider (det är i regel vikarieförbud på sommaren). Inte för att låta bitter, men det är så det är om man ska se ur personalens synvinkel.
    Så hade vi det med ett tag, då fick flickorna gå men isf 8-11 annars tis, ons, tors 9-14..
    Fast iof så är min yngsta över 4år och då går dom väl gratis?
    kanske är därför de går som skolbarnen..
  • sextiotalist

Han har skyldighet att söka arbete hela sommaren. Fråga dom hur han skall lösa arbetssökandet under den här tiden?

När jag var arbetslös så sökte jag arbete varje dag, nu var mitt barn så stort när jag var arbetslös, så det gick bra. Men det hade inte gått om mitt barn var litet.    

• Anonym (Förskollärare)

I min arbetskommun så gäller följande regler:

Barn som går 15 timmar enligt lagen om allmän förskola följer skolans läsårstider och är lediga alla skollov.
    (om de går enbart enligt allmän förskola)

Barn som går enligt lagen för arbetslösa har rätt till 15 timmar året om. 
    Men de flesta barn till arbetslösa föräldrar är ändå långlediga på sommaren.
    De har platsen och vi räknar med att de kan komma.
    Men så länge föräldern inte jobbar eller har intervjuer/möten så brukar barnen vara lediga.
    Vi kan inte neka dem att komma 15 timmar/vecka.
    Det krävs då att föräldern är aktivt arbetssökande och inte bara hemma utan jobb.    
    Barnet är självklart ledigt när den andre föräldern har semester. 

Hur reglerna ser ut i olika kommuner är väldigt olika då kommunerna väljer att tolka reglerna på olika sätt...   

• Vinterankan

I vår kommun följer 15-timmarsbarnen skolloven så min dotter har 10 veckor hon inte får vara på dagis. Så nu hoppas jag att lillebror som ska födas 3 veckor innan hon inte får vara där är en lugnare och nöjdare bebis än vad hon var

Svar på tråden Inte rätt till barnomsorg i sommar?