• Anonym

Inte rätt till barnomsorg i sommar?

Här hos oss slår de ihop alla förskolor (liten by), och de som har barnen i förskola 15 timmar/vecka får betala för att ha barnen där under sommaren.

• Anonym

under sammaslagningsveckorna får man inte lämna på dagis om man är fl eller arbetslös. men funderar på hur dom har nu, kan vara att dom ändrat sen jag hade dagisbarn... vi fick ju så mycket sämre för två år sen med 3 timmar fem dagar i veckan och jag tror skolloven då är det ledigt.

• Anonym

Ska inte du ha semester i sommar ts? Jobbar du heltid?

• Anonym

Här stänger alla förskolor på sommaren utom ett där alla kommunensbarn går som vehöver barnomsorg dessa 4 veckor då får inte 15h barn gå. vi kan oxå välja allmän förskola detta är gratis och barnen följer skolans lov eller betala för 15h och få ha barnen alla lov utom dessa 4 veckor då förskolorna är stängda

• Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2012-04-03 18:17:12 följande:
    Jag studerar och ska sommarjobba. Vet inte ännu om jag blir ledig några veckor, isf är det självklart att hen ska vara ledig då.
    Har du alltså inte fått veta när du ska sommarjobba? När man får besked om arbete brukar man också få veta under vilken period man ska arbeta...
  • Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2012-04-03 18:43:27 följande:
     Det här hittade jag på min kommuns hemsida!

"Om du som förälder blir arbetslös och söker jobb har ditt barn rätt att ha kvar sin plats och sin schematid i förskoleverksamheten 15 timmar per vecka året om. Du har rätt att utöka den tiden tillfälligt om du till exempel behöver mer tid för att gå på arbetsintervjuer."

Verkar ju som min förskola har en egen regel...

Som sagt handlar inte om att vi är hemska föräldrar som inte vill ta hand om barnet utan mer om att jag vill veta vad vi har för rättigheter samt att jag tror att barnet mår bra av att gå några timmar i veckan även om hen självklart ska få vara ledig också.
    Det låter som om de gör fel.

Du tror inte barnet behöver semester?
  • Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2012-04-03 18:43:27 följande:
     Det här hittade jag på min kommuns hemsida!

"Om du som förälder blir arbetslös och söker jobb har ditt barn rätt att ha kvar sin plats och sin schematid i förskoleverksamheten 15 timmar per vecka året om. Du har rätt att utöka den tiden tillfälligt om du till exempel behöver mer tid för att gå på arbetsintervjuer."

Verkar ju som min förskola har en egen regel...

Som sagt handlar inte om att vi är hemska föräldrar som inte vill ta hand om barnet utan mer om att jag vill veta vad vi har för rättigheter samt att jag tror att barnet mår bra av att gå några timmar i veckan även om hen självklart ska få vara ledig också.
    Det kan ju bli så att ert barn får gå på en annan förskola, med helt okända pedagoger på sommaren.
  • Anonym

Ts, kommer du att jobba heltid dagtid i sommar?

• Anonym
    MissSandra skrev 2012-04-04 19:10:10 följande:
    Men på min förskola så säger de att 15 timmars barn måste vara hemma 4 veckor för att de slår ihop flera förskolor... Kan de göra så? Nu ska min son iaf få vara hemma större delen av sommaren men tycker det låter konstigt.
    Barn till föräldralediga får bara gå skolåret medan barn till arbetssökande får gå hela året men då får man betala under loven.
Svar på tråden Inte rätt till barnomsorg i sommar?