Inlägg från: DisposableHero |Visa alla inlägg
  • DisposableHero

Rusta, handlar aldrig där igen !!

Det är självklart att det är köparens ansvar att kolla upp köp- och returvillkoren, och om det säger jag absolut ingenting. Men eftersom att jag gärna vill få det förklarat för mig vad jag har missat i köpvillkoren så måste jag ändå fråga... Annars kommer jag känna mig som en stor påse nötter hela dagen.

I köpvillkoren står att man får en avgift på 149:- om man vill ha varan levererad till hemmet, och kostnadsfritt till lagret, om man hämtar själv. Har jag missat något här?  

Det står vidare att kostnaden för hemleverans dras av om man returnerar varan, eller ångrar sig innan den kommit fram (som jag förstod det, till hemmet. Jag kan ha fel). Det jag inte får ihop i mitt huvud är om TS hämtat varan på lagret, så skulle detta vara kostnadsfritt och i köpvillkoren benämns endast kostnaden för hemleverans som man fortfarande får stå för vid retur.

Vad är det jag har missat?

• DisposableHero
    riboflavin skrev 2012-04-04 10:25:12 följande:
    Lager (dvs Rustas egna lager) och utlämningsställe (dvs DHL´s utlämningsställe) är olika saker. Åker man till Rustas lager behöver rusta inte betala DHLför en transport till en annan ort i landet.

Men jag förstod det som att det alltid ingår hemleverans till dörren vid det transpotravtal, så jag vet inte varför TS hämtade på utlämningsställe. Kanske hade de inte möjlighet att vara hemma när DHL körde ut, då får man stå för en ny utkörning ur egen ficka eller hämta på utlämningsstället, alternativt så blev de aviserade om att paketet fanns hos DHL och ville inte vänta till nästa dag, då det är en dags fördröjning för omlastning för hemleverans då dessa inte går på de sk. linjebilarna. (Fd DHL-anställd :)) 
    Tack snälla! :)

Men dessvärre förstår jag fortfarande inte. Det fanns ju bara två leveranssätt att välja mellan; hemleverans för 149 kronor eller kostnadsfritt till lager (DHL-terminal).  Om man utgår från infon i TS så har de ju valt att hämta själva på terminalen. Det jag då inte får att gå ihop i min stackars hjärna är att det i köpvillkoren står att kostnaden för hemleverans står kvar om man returnerar varan, men att det andra valet skulle vara kostnadsfritt. Då har jag förstått detta som att det inte kvarstår någon kostnad vid retur...?

Däremot förstår jag givetvis att det uppstått en kostnad vid frakten till terminalen som kunden rimligtvis bör stå för, och jag ifrågasätter inte det alls utan håller med alla andra. Jag vill bara försöka förstå var i köpvillkoren det står att det kostar 149 kronor vid retur oavsett vilket leveranssätt man valt...? 
  • DisposableHero

Eller hur, bensinpengar kan du omöjligt gnälla över TS.

Coyote, det står att beställningsvaror levereras med hjälp av DHL. Man får själv välja om man vill ha hemleverans för 149 kronor eller kostnadsfritt upphämtande på närmaste DHL-terminal. Fel av mig att använda ordet ''lager'' i sammanhanget. Men det finns alltså bara två leveransmetoder, och det är här mitt huvud inte riktigt hänger med gällande fraktkostnaden. Alla andra i tråden verkar ha förstått, så jag känner mig relativt ointelligent för tillfället.

Har jag öppet köp på beställda varor?

På Rusta har du 30 dagars öppet köp. Det betyder att du inom den här tiden kan ångra dig och byta varan eller få pengarna tillbaka. Kostnaden för hemleverans, fn. 149 kr dras av från köpesumman om du lämnar tillbaka en beställningsvara.

Givetvis ska varan vara oanvänd och återlämnas i originalförpackning tillsammans med kvitto på köpet.

Om du ångrar dig innan varan levererats till dig, måste du ändå stå för transportkostnaden som uppstått genom din beställning, fn. 149 kr.

• DisposableHero
    Anonym skrev 2012-04-04 11:02:05 följande:
    Jag förstår inte heller så du är inte ensam.
    Nej det var skönt att höra. Men det är fortfarande kundens ansvar att kolla upp köpvillkoren...då hade du kunnat ringa kundtjänst eller vadsom för att klargöra detta innan eventuell retur.
  • DisposableHero
    Coyote skrev 2012-04-04 11:04:34 följande:
    Då verkar det som att rusta bjuder på kostnaden om man hämtar själv, men i och med att man gjort beställningen tar DHL ut en avgift från Rusta, och den får man inte tillbaka hur man än gör. Typ.
    Jo precis, så måste det ju rimligtvis vara och det är jag helt och fullt med på. TS borde ha kollat upp detta och får snällt betala. Bara det att jag kände att jag måste ha missat vad alla andra såg i köpvillkoren som tydligt klargör detta.
  • DisposableHero

Din tolkning bör ju vara den rätta, det är den enda logiska förklaringen. MEN, tyvärr så ser jag fortfarande inte var i texten det står att den avgiften även gäller om man returnerar varan efter egen hämtning :(

• DisposableHero
    Anonym skrev 2012-04-04 21:13:43 följande:

Hur går det ts? Vad sa de i butiken när ni ringde?

Hur kan man inte först detta? "Om du ångrar dig innan varan levererats till dig, måste du ändå stå för transportkostnaden som uppstått genom din beställning, fn. 149 kr"

Ja fast du verkar ha missat att TS inte alls ångrade sig innan leveransen. 
Svar på tråden Rusta, handlar aldrig där igen !!