• Anonym

    Rusta, handlar aldrig där igen !!

    Var iväg och handlade i veckan och impulsköpte ett badrumsskåp och spegel på Rusta för nästan 600kr. Det var beställningsvaror som vi fick hämta på ett DHL lager tre dagar efter vi varit i butiken och betalat. Men väl hemma så såg vi att det aldrig skulle kunna sättas upp (fel mått).

    Så Idag var sambon och lämnade tillbaka det (obrutna förpackningar självklart) och vi fick inte tillbaka alla pengar, dom tog ut 150:- för frakten. Fraktkostnad var det inget prat om ens när vi köpte sakerna så vi betalade endast det priset som stod i affären. I kvittot står det inte heller något om fraktkostnad varken när man köper eller returnerar produkterna.

    Dom kan väll inte ta betalt för något som inte ens står i kvittona? Inte för att vi är så beroende av 150 kr men det låter ju helt galet.
    Han jobbar själv inom handels och kommer en kund och köper en dator för låt säga 2599:- och vill returnera den så får kunden tillbaka samma summa. En annan sak är det ju om jag tex beställer från Gina Tricot, då står det redan i kvittot att det dras 35:- i returavgift.

    Någon som råkat ut för något liknande?
    Tycker det är så sjukt dåligt när man lurar sina kunder så nej där handlar inte jag igen, inte särskilt trevlig bemötande i kassan heller när han frågade hur det kunde gå till så (han var trevlig och lugn hela tiden).

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-03 20:59
    Ser nu att tråden hamnade fel, den ska givetvis ligga under ekonomi. En moderator får flytta tråden om h*n vill. :)

  • Svar på tråden Rusta, handlar aldrig där igen !!
  • riboflavin

    Jag vet faktiskt inte hur långt kundens ansvar för att ta reda på villkoren vid en retur går, men informationen att vid retur av en beställningsvara står görs avdrag för transportkostnad finns att hitta på deras hemsida.

    Jag hade kontaktat butikschefen och klargjort att jag inte vill betala då detta inte informerats om, i värsta fall får ni ändå betala, men då har ni sett till att de måste jobba med sin information vid köp av varor mot beställning. 


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym

    Så om ni behåller skåpet så behöver ni inte betala för frakten, men om ni vill lämna tillbaka den så måste ni?

  • Anonym

    Eftersom det är en beställningsvara så har de ju inte varan i butiken, o måste då frakta tillbaka den. Inget konstigt, ni borde kollat upp det innan.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-03 21:30:08 följande:
    Eftersom det är en beställningsvara så har de ju inte varan i butiken, o måste då frakta tillbaka den. Inget konstigt, ni borde kollat upp det innan.
    Eller så kunde dom nämnt det när vi handlade? Eller så kunde det stått i kvittot? Dåligt att lura kunder på det där sättet, men folk gör allt i sin makt idag för att få in så mycket pengar som möjligt.. så lågt men man kan inte göra något åt det, samhället är som det är.
    Anonym skrev 2012-04-03 21:24:25 följande:
    Så om ni behåller skåpet så behöver ni inte betala för frakten, men om ni vill lämna tillbaka den så måste ni?
     Ahh, hel knasigt. :S
    riboflavin skrev 2012-04-03 21:20:51 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur långt kundens ansvar för att ta reda på villkoren vid en retur går, men informationen att vid retur av en beställningsvara står görs avdrag för transportkostnad finns att hitta på deras hemsida.

    Jag hade kontaktat butikschefen och klargjort att jag inte vill betala då detta inte informerats om, i värsta fall får ni ändå betala, men då har ni sett till att de måste jobba med sin information vid köp av varor mot beställning. 
    Ah sambon ringer butikschefen imorron, vi kan ju inte vara dom första som råkat ut för det här. Det ska stå i kvittot, eller ska och ska, men dom vill väll ha nöjda kunder antar jag?
     
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-03 21:34:11 följande:
    Eller så kunde dom nämnt det när vi handlade? Eller så kunde det stått i kvittot? Dåligt att lura kunder på det där sättet, men folk gör allt i sin makt idag för att få in så mycket pengar som möjligt.. så lågt men man kan inte göra något åt det, samhället är som det är.

     Ahh, hel knasigt. :S

    Ah sambon ringer butikschefen imorron, vi kan ju inte vara dom första som råkat ut för det här. Det ska stå i kvittot, eller ska och ska, men dom vill väll ha nöjda kunder antar jag?
     
    Fast varför ska det stå på kvittot? Det står säkert någonstanns.  Det är ite att lura kunder - de får ju en kostnad. Tagga ner lite..
  • Anonym

    Ni hade bara behövt surfa in på hemsidan för att få svar. Detta finns även angivet i butikerna. NI gör ett köp, NI har ansvaret att läsa på om reglerna. Öppetköp är inget lagstadgat, utan en förmån som butikerna själva råder över.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-03 21:36:14 följande:
    Fast varför ska det stå på kvittot? Det står säkert någonstanns.  Det är ite att lura kunder - de får ju en kostnad. Tagga ner lite..
    Ah på hemsidan tydligen skrevs längre upp, men va tusan? Om man står i en butik och handlar något.. det är ju inte som så att man tänker "jaa men jag tar och letar upp närmsta dator och klickar in på deras hemsida för att se om det finns några "dolda avgifter" vid det här köpet.."
    Asså nån gräns får det ju finnas eller? Vill dom ha nöjda eller missnöjda kunder?
    Det är ju inte så svårt för om att säga - det här är en beställningsvara och det innebär att om ni vill returnera detta så tar vi ut en avgift på 150:- 
    Eller skriva det i kvittot så dom slipper öppna munnen.

    Eller? Det handlar som sagt om att behålla sina kunder och utan nöjda kunder lär Rusta gå i konkurs. 
  • Anonym
    Barbabok skrev 2012-04-03 21:40:08 följande:
    Ja det var ju jättetydligt att det kostar, inget att klaga på.
    Då får dom väll ställa upp datorer då i butikerna så man kan surfa in på deras hemsida där det står. Om dom inte kan skriva det bredvid prislapparna, säga det när man köper, eller skriva det i kvittot så man informeras om det. Hade jag beställt från hemsidan hade det ju varit en annan sak.
Svar på tråden Rusta, handlar aldrig där igen !!