• EvaB

    13 åring som ej kommer hem

    Mkt förtvivlad mamma här.. Min dotter på 13 (14 i juni) som just fått diagnos språkstörning och ADD gör debut på att inte komma hem under natten. Ville sova borta fick nej eftersom hon frågade så sent.. alltså efter den tid hon skulle vara hemma. Hon struntade i att komma hem och när vi kontakta henne ville hon sova borta. Kvällen innan hade hon snott ett paket cig av mig och gett till ett par grabbar.. tog dem på bar gärning. 
    Hon har alltid varit ensam tjej men ej mobbad.. men sen hon i januari börjat äta concerta så har hon fått massa kompisar och blivit mer accepterad i klassen.. JÄTTE KUL men... alla kompisar verkar inte vara sååå bra.. 
    I kväll vägrar hon prata i tel utan bara via sms.. Har skrivit 100 tror jag.. verkligen försökt få hem henne med alla medel. Där hon sa hon skulle sova är hon inte eftersom jag åkte dit... Ja vad gör jag?? Hoppas någon natt människa är vaken och har gott råd.. jag kommer i alla fall inte sova.. 

  • Svar på tråden 13 åring som ej kommer hem
  • EvaB

    Är det så att sååå många läser men inte har några råd???
     

  • annawall

    Aj, du kan ju liksom inte ringa runt till folk och efterlysa henne nu så här dags. Annars hade jag sagt att du skulle hämta hem henne. Nu skulle man haft en sådan där iphone-app så man visste var de var! 
    Hur orolig är du? Åkt runt och letat efter henne utomhus? McDonalds och liknande? Imorgon måste du berätta med en gång HUR orolig du varit för henne, så hon fattar hur hemskt det är. Gör liknelse; om DU hade försvunnit, vad hade hon känt då.
    När hon vill sova borta; se till att du vet var, säg ok så länge som du vet var hon är. Bjud hem henne och kompisarna på fika. Är det för sent, eller hon brutit regler som ikväll- säg att idag så är det inte ok, för du har inte följt reglerna. Då tar vi det en annan dag. Bestäm vilka regler som måste följas. Det är inte ok att bara skicka sms tycker jag. Du betalar väl mobilen? Då kan en regel vara att hon måste svara.
    Personal på BRIS får hela tiden bekräftelse på att barn vill att föräldrar ska bry sig. Våga vara pinsam och hämta hem henne, träffa de andras föräldrar o s v. Min erfarenhet som lärare på högstadiet är att barn lätt hamnar med "fel kompisar" särskilt om de haft svårt att bli accepterade innan. 
    Hoppas det löser sig! 

  • EvaB

    Hon ville sova hos en viss kille i närheten... när jag kom från mitt föräldra forum ang om just henne så åkte jag förbi, är bara ett par gator ifrån oss.. sa jag stod utanför men då erkände hon att de inte var där och att hon skulle cykla hem. jAG VÄNTADE OCH HON DÖK EJ UPP... Man vill lita på sitt barn men ack vad jag bedrog mig.. Hon säger de är i en stuga på landet och att de lanar och att hon vill vara med sina kompisar.. hon har skaffat pojkvän idag och vill vara med honom. De hon säger hon är med är lika gamla men jag är ändå otroligt orolig.. har gråtit hela kvällen. Vi har satt upp ramar för henne men hon bryter dem mer och mer. Jag tror hon varit en ensamvarg för länge och nu är kompisar allt. Ska besöka den ena killens mamma i morgon.. Har nu insett hon inte kommer hem i kväll... så jag kommer nog snurra på soffan...
    Våga va pinsam... Det har jag försökt hela kvällen.. när jag sa jag stod utanför ena killen hus och gav henne 2 min att komma ut så erkände hon att de inte var där.. Jag har även sagt att polisen letar och att de fått alla hennes kompisars namn... men det verkar inte bry henne ett dugg... Känner vi kommer få ett rent helvete med henne om ingen kan råda oss rätt... 

  • MickeN1973
    EvaB skrev 2012-04-04 02:59:59 följande:
    Hon ville sova hos en viss kille i närheten... när jag kom från mitt föräldra forum ang om just henne så åkte jag förbi, är bara ett par gator ifrån oss.. sa jag stod utanför men då erkände hon att de inte var där och att hon skulle cykla hem. jAG VÄNTADE OCH HON DÖK EJ UPP... Man vill lita på sitt barn men ack vad jag bedrog mig.. Hon säger de är i en stuga på landet och att de lanar och att hon vill vara med sina kompisar.. hon har skaffat pojkvän idag och vill vara med honom. De hon säger hon är med är lika gamla men jag är ändå otroligt orolig.. har gråtit hela kvällen. Vi har satt upp ramar för henne men hon bryter dem mer och mer. Jag tror hon varit en ensamvarg för länge och nu är kompisar allt. Ska besöka den ena killens mamma i morgon.. Har nu insett hon inte kommer hem i kväll... så jag kommer nog snurra på soffan...
    Våga va pinsam... Det har jag försökt hela kvällen.. när jag sa jag stod utanför ena killen hus och gav henne 2 min att komma ut så erkände hon att de inte var där.. Jag har även sagt att polisen letar och att de fått alla hennes kompisars namn... men det verkar inte bry henne ett dugg... Känner vi kommer få ett rent helvete med henne om ingen kan råda oss rätt... 
    Det med polisen är en lögn?

    Hur vill du få din dotters förtroende när du ljuger för henne? 
  • MissSandra

    Vaddå få hennes förtroende? Hon är 13!! Ta till alla medel som går och sen ska väl hon få riktiga konsekvenser av sitt handlande. Det är hon som ska återfå sin mammas förtroende innan hon får göra något med sina vänner. Att dalta med henne gör det värre! Ne ta tag i detta nu innan något hemskt händer!

  • Lejlion

    Konsekvenser, de är allt jag kan säga.. Låt henne "förtjäna" sina saker, kanske är hårt och helt fel men de hade fungerat på mej i den åldern.

    Men framförallt att man står för de man säger..

    Hoppas ni kommer på rätt köl igen

  • EvaB

    Det med polisen är ingen lögn... Hade faktiskt kontakt med dem tillslut...
    Har plockat hennes dator och mobilen ryker oxå sen.. Det är de saker som betyder för henne...

    Läget nu är att hon svarar varken på sms eller när man ringer..
    Försökt ringa en annan förälder som hon är med utan resultat... 

    Idag hade vi tid på BUP som jag fick ringa avboka..........

    //Ledsen....... 

  • MissSandra

    Förstår att du är ledsen! Hoppas hon kommer snart och försök att vara stark. Kan inte polisen Spana efter henne? Kram till dig!

  • Kya

    Vem äger stugan? ta reda på adressen och åk dit.


    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • EvaB

    Jag vet inte... har luskat ut den ena killens mammas nr och ringt men hon svarar inte så jag lämna meddelande..
    Jag kan nog bara invänta och se just nu.. 
     

  • Kya
    EvaB skrev 2012-04-04 09:42:27 följande:
    Jag vet inte... har luskat ut den ena killens mammas nr och ringt men hon svarar inte så jag lämna meddelande..
    Jag kan nog bara invänta och se just nu.. 
    du får inte tag på något annat namn? ta en chansning, vilka brukar hon umgås med? ring till alla!
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • EvaB

    Återfunnen med svansen mellan benen...

    Tack för er peppning och stöd.. 

  • Alladin Sanee

    Det kunde vari jag som skrev denna tråden. Nu är det 1.5 år senare och jag har varit den mest pinsamma och jobbiga mamman som finns. Tom begärt polishämtning vid ett tillfälle men det gick inte då hon fyllt 15 år men med hjälp av ett akut omhändertagande av soc några timmar så kunde polisen hålla henne i förvar under de timmar det tog för hennes pappa att åka och hämta henne. Vi har begärt hjälp från ,  Bup, skolkurator, rådgivningcentrum, familjebehandlare och soc. INGEN KAN GÖRA NÅGOT men vi har inte gett upp. Vår dotter har provat allt från oskyddat sex till spice. Året 2012 var det absolut jävligaste och värsta året i mitt liv. Konsekvenstänk finns inte hos ungdomar med add/adhd.
    Visa att ni finns där, att ni alltid finns där även när dom tom stulit syskonens födelsedagspengar. Jaga men backa på kraven. Vi har fått släppt på många krav men då vet vi var hon är och hon kan alltid ringa hem och bli hämtad. Vi åker lätt 15 mil enkel resa närsomhelst hon ringer. Nu finns det inga droger med i bilden längre och det här med sex var inte så kul, alkohol mår man dåligt av men kompisar är det viktigaste i världen.

    Det blir bättre och när dom har testat allt är det inte mycket kvar man kan hindra så den värsta paniken och skräcken för hur det skall gå släpper.

    När det är som jobbigast måste man ha någon att ta alla svarta tankar och känslor med . Någon som fattar att när man säger att nu orkar jag inte längre nu får hon eller jag flytt eller när man kallar henne ungdjävul förstår att man inte menar det och ger en en liten knuff så man istället för att skicka ett vansinnigt argt mess till dottern skickar ett med orden . Love you, finns alltid för <3.

    Ber om ursäkt att jag skriver detta i någon annans lite gammal tråd men  alla känslor och frustrationen man kände då sköljde över mig och jag har aldrig satt det på pränt och gjord nu en egohandling och rensade ur mig mycket.

    Lycka till alla tonårsföräldrar!

Svar på tråden 13 åring som ej kommer hem