• mamma 10

Vatten på förskolan?

Upplever att min dotter ofta är jättetörstig när hon kommer hem från förskolan!

Finns det någon här som upplever detsamma eller har pratat med fsk om  hur mycket vatten barnen dricker under dagen? Vad har ni för rutiner hos er? Får de dricka om de ber om det, eller delas det ut regelbundet under dagen?

En 1,5-åring kanske inte tänker p¨å att be om vatten på samma sätt som ett större barn..?

Ska ta upp det med pedagogerna efter ledigheten, ville bara kolla hur ni andra har det? Ni som arbetar på fsk får gärna svara!:) 

• Svar på tråden Vatten på förskolan?
  • smulan 75

På sonens förskola har de i badrummet (på förskolan) varsin krok med namn/bild handduk/mugg så barnet kan dricka vatten när de vill tex efter mycket spring o bus =)

• josefin1234

Jobbar på förskola . och ja barnen är alltid törstiga men dem springer runt som galningar.

Vi har muggar vid diskbänken som dem kan hämta själva så säger dem - ja ska bara dricka sedan när vi är ute då tar jag alltid med två vatten kannor ut för att dem inte ska svettas i gäll (när det är varmt).  barnen jag jobbar med är 4-5 år och är jätte duktiga på att fråga .

• CaCC

Detta var en sak jag frågade om under inskolningen av vår stora tjej. Hon va 2,5 år när hon började i januari i år. Jag fick svaret att de får dricka vid maten och annars så får de dricka om de säger till. Hemma har hon alltid en pipmugg med vatten tillgänglig. Den första tiden på dagis så upplevde jag att hon var väldigt törstig när hon kom hem, men jag tror inte att hon tänkte på att säga till. Nu har vi sagt till om att de ska erbjuda vatten under dagen. Tycker att det borde vara en självklarhet att det ska erbjudas vatten, extra viktigt nu när värmen kommer snart.

• mamma 10
    CaCC skrev 2012-04-04 10:02:43 följande:
    Detta var en sak jag frågade om under inskolningen av vår stora tjej. Hon va 2,5 år när hon började i januari i år. Jag fick svaret att de får dricka vid maten och annars så får de dricka om de säger till. Hemma har hon alltid en pipmugg med vatten tillgänglig. Den första tiden på dagis så upplevde jag att hon var väldigt törstig när hon kom hem, men jag tror inte att hon tänkte på att säga till. Nu har vi sagt till om att de ska erbjuda vatten under dagen. Tycker att det borde vara en självklarhet att det ska erbjudas vatten, extra viktigt nu när värmen kommer snart.
    Håller med, man kan inte begära att ett litet barn ska kunna be om det själv. Hemma märker jag tydligt om hon vill ha vatten, hon ställer sig vid diskbänken och gnäller, men på fsk vet jag  ju inte hur hon beter sig! Märkligt att rutinerna kan vara så olika. Tycker det borde vara en självklarhet att alla barn ska efbjudas vatten emellanåt.
  • MissNewIdentity

Jag bor iofs inte i Sverige, men här protokollförs barnens drickande. Utöver dryck vid alla måltider ska barnen erbjudas vatten minst 5 ggr (på en heldag 8-16.) Det kan verka lite överdrivet strikt, men jag tycker det är bra. Minimal risk att barnen inte får tillräckligt med vätska.

Gör om, gör rätt.
  • Maddy

Jag och min man pratade om exakt detta igår! Vår dotter hulkar i sig vatten när hon kommer hem (hon är 14 månader). Alltid torr blöja när vi ska byta inför kvällen och då är det förskolan som bytte senast vid 14.30 typ. Undrar om det är för att dom inte pallar byta kissblöjor för ofta

• Mariohn

Om det är fråga om små barn är det ju inte alltid självklart att de kommer ihåg att dricka. Min son är två och det serveras frukost, fruktstund, lunch och mellis. Då får barnen dricka. Och givetvis får de vatten om de ber om det. Är det varmt ute påminner pedagogerna dem om att det finns vatten. Men de har inga muggar som står framme. Det hade blivit blött överallt. 

• Jennie med ie

Jag jobbar på småbarnsavdelning, och barnen får vatten när de visar eller säger att de vill ha (men vi har inte muggar stående framme i barnhöjd) och vår erfarenhet är att även de små vanligtvis visar när detta. Lägger vi märke till att barnet inte dricker vid måltiderna t ex erbjuder vi mer medvetet det barnet vatten lite senare. När det är varmt tar vi ut vatten och erbjuder det till alla, inte bara de som själv efterfrågar det.

• mère de R

Så var det med sonen när han började på förskolan i höstas. Han kunde säga vatten på sitt modersmål men inte på svenska och eftersom förskolan saknade rutiner i att erbjuda vatten för barnen utanför måltiderna var han alltid jätte törstig när vi kom hem. Han kunde dricka flera glas på en gång. Jag påpekade det för pedagogerna men samma vecka hade de inte behövt byta blöja på honom på hela dagen eftersom han knappt fått i sig nån vätska. Då blev jag arg faktiskt och sa ifrån ordentligt. Jag tog med en vattenflaska som ligger i hans låda och de har skrivit en lapp att han alltid ska erbjudas vatten isamband med blöjbyte. Nu kan han fråga efter vatten på svenska också men jag upplever fortfarande att han är törstig när vi kommer hem men inte lika ofta som tidigare.

Ta med en pipmugg eller flaska till din dotter och be dem få in en rutin i att erbjuda henne att dricka ex vid blöjbyte eller innan och efter de varit ute. 

Svar på tråden Vatten på förskolan?