-
Det är inte uppfödningen, det är packeteringen....Anonym skrev 2012-04-04 15:57:53 följande:Höll de inte på och pratade om just lax nyss på nyheterna ? Nåt om att odla lax är så bra så man behöver inte v ara orolig?????
-
Jaså? Man ska ju inte äta strömming mer än 2-3 gånger per år för just miljögifternas skull....pappapappa12 skrev 2012-04-04 16:01:37 följande:odlad lax är sämre eftersom den innehåller mindre Ω-3 fettsyror (men å andra sidan innehåller den också mindre dioxiner än östersjölax).
Är sill (eller strömming beroende på vad den heter där du bor) och makrill. Bra fet fisk med mycket lite miljögifter! -
pappapappa12 skrev 2012-04-04 16:05:50 följande:Har du ngn länk till detta påstående?
Det måste i så fall gälla strömming från östersjön. Sill från västkusten kan inte vara dåligt att äta."Ät högst 2-3 gånger per år
sammanlagt av följande sorter
(kan innehålla dioxin och PCB)
Strömming/sill från Östersjön,
även surströmming
Lax* och öring*, vildfångad från
Östersjön, Vänern och Vättern
Sik* från Vänern
Röding*, vildfångad från Vättern
Råden om dioxin och PCB gäller
även barn upp till 18 år och
kvinnor i barnafödande ålder.
* Det gäller främst kvinnor som äter
egenfångad fisk, eftersom dessa
fiskar sällan finns i vanliga affärer."
www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/
Så ja det gäller strömming, vilket det heter när det kommer från östra sidan av landet.... -
Livsmedelsverket ville ju om det var förra eller nu i höstas få till ett förbud mot surströmming med motiveringen att det kan vara dåligt för gravida... Så därför ska man straffa alla andra, för att gravida inte kan fatta egna beslut...
-
Sushi till lunch, fisk till middag, löjrom på helgen... Här vräker vi i oss fisk!pappapappa12 skrev 2012-04-04 16:09:32 följande:Hittade själv...
Från livsmedelsverket
För både barn och vuxna är det bra att äta fisk 2-3 gånger i veckan, och att välja olika sorter. Däremot rekommenderas barn, både flickor och pojkar, kvinnor i barnafödande ålder, gravida och ammande att inte äta fisk som kan innehålla höga halter dioxin och PCB oftare än 2-3 gånger per år. Det gäller strömming, vildfångad (inte odlad) lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern, sik från Vänern och röding från Vättern.
MEN NI GRAVIDA: ÄT FÖR ALL DEL FISK! MINST 2-3 ggr per vecka! Era foster behöver fetterna! -
Fast då gäller det ju att du har koll på att fisken inte kommer vacumförpackad till butiken.. Vilket det oftast gör när det gäller gravad och rökt. Det är väldigt få butiker som gravar och röker själva...Konvaljen skrev 2012-04-04 18:25:20 följande:Jag är gravid och köper gravad/kallrökt lax över disk. Det är ju i själva vakkumförpackningen listeria kan utveckla sig.
-
Ja, fast då dör bara toxoplasman OM man fryser i minst 3 dygn. I varor som vacumförpackats kan det bildas listeria. Den bakterien dör enbart om den hettas upp till 70 grader...ius lexis skrev 2012-04-05 09:19:15 följande:
jag tror inte att du behöver vara orolig ts.
Däremot så har jag hört att man KAN äte ex italienska salamis, gravad lax och lufttorkad skina om den varit fryst. Så om du är sugen så kan du frysa ner det först och sedan mumsa bäst du vill:)
-
Nej, du kan äta vacumförpackade produkter om det är lång tid kvar på hållbarhetstiden. Oftast står inte förpackningsdatum. Men om det är långt tills det är sista förbrukningsdatum brukar jag äta...Anonym (Listeria) skrev 2012-04-05 09:21:32 följande:Nej jag hoppas att det inte är någon fara, men det är väl bara toxoplasma (?) som dör i frysen, listeria klarar ju av att frysas tyvärr.
bara upphettning som tar död på det som det verkar.
-
Ja, men över disk kan vara även i ICA:s charkdisk. Eftersom DU inte skrev fiskbutik så kan ju jag inte gissa att du självklart menar det? Eller hur?Konvaljen skrev 2012-04-08 07:34:58 följande:Sweetlife: hört talas om fiskbutik?