• Anonym (Listeria)

Gravad/rökt lax

Åh oron slog till på en gång!

Igår så åt jag en skiva rökt lax som varit vacuumförpackad och idag blev det en gravlaxskiva på en påsklunch. Den första trodde jag det inte var någon fara med pga vacuumförpackningen och den skivan idag tänkte jag inte ens på att det var gravad lax. Hur stor är risken att man får en listeriainfektion? Är gravid i v. 5 är det någon fara för det (pytte)lilla livet? Med tanke på att den ännu försöjer sig själv via gulkroppen.

Åh ångest! blir ingen mer gravad, rökt eller what ever lax för mig den här graviditeten den saken är säker iaf!

Åt även en (pytte)bit blåmögelost innan jag visste att jag var gravid... kan man göra något för att se om man fått i sig bakterien?!

• Svar på tråden Gravad/rökt lax
  • LiamsMamma

Jag råkade också få i mig lax som varit vacuumförpackad när jag var gravid. Dock var det ingen fara som tur är då bäst före datumet var 2 månader efter.. Tror inte att du behöver oroa dig!

• Magriffe

Ätit rökt vacumförpackad lax både förra och denna graviditet. Listeria är ju inte supervanligt direkt.

• La Lola

"Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."

"I Sverige rapporteras årligen 40-70 fall av listeriainfektion, varav vanligen 1-5 drabbar gravida kvinnor. De främsta riskgrupperna är äldre och personer med nedsatt immunförsvar på grund av exempelvis diabetes, aids eller viss cancerbehandling."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Listeria)
    La Lola skrev 2012-04-04 15:25:34 följande:
    "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."

"I Sverige rapporteras årligen 40-70 fall av listeriainfektion, varav vanligen 1-5 drabbar gravida kvinnor. De främsta riskgrupperna är äldre och personer med nedsatt immunförsvar på grund av exempelvis diabetes, aids eller viss cancerbehandling."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../
    jo jag har läst det där... men kollar man runt lite så är ju inte forskare riktigt överens med SLV.
  • La Lola
    Anonym (Listeria) skrev 2012-04-04 15:30:53 följande:
    jo jag har läst det där... men kollar man runt lite så är ju inte forskare riktigt överens med SLV.
    Jaså? Det är ju forskning som ligger bakom Livsmedelsverkets kostråd...
  • Anonym (Listeria)
    La Lola skrev 2012-04-04 15:47:08 följande:
    Jaså? Det är ju forskning som ligger bakom Livsmedelsverkets kostråd...
    kanske var en gammal artikel jag läste då... där de inte anser att det är okej att ha med gravad/rökt lax (köpt) eftersom man inte helt kan veta när/hur den varit hanterad.

Men jag ska försöka släppa det iaf, för jag kan ju inte oäta något och förhoppningsvis så är jag inte en av de (faktiskt) få som får listeria varje år.
  • La Lola
    Anonym (Listeria) skrev 2012-04-04 15:49:22 följande:
    kanske var en gammal artikel jag läste då... där de inte anser att det är okej att ha med gravad/rökt lax (köpt) eftersom man inte helt kan veta när/hur den varit hanterad.

Men jag ska försöka släppa det iaf, för jag kan ju inte oäta något och förhoppningsvis så är jag inte en av de (faktiskt) få som får listeria varje år.
    Det ska finnas ett datum på det du läste...
  • Anonym

Höll de inte på och pratade om just lax nyss på nyheterna ? Nåt om att odla lax är så bra så man behöver inte v ara orolig?????

• pappapappa12

Har en kompis i spanien som är gravid och hon frågade om opastöriserade ostar.

Läkaren/barnmorskan sa "om du är uppe och kör i bergen och kommer till en grotta och det i grottan bor en liten skum eremit som erbjuder dig en bit helt nermöglad ost gjort på mjölk från hans tre får som betar utanför så KANSKE du inte behöver äta den. Annars ska du inte vara så orolig".

Vet dock inte om de har jättestora problem i spanien med missfall pga listeria men det verkar ju inte så.

Att helt undvika att äta lax överhuvudtaget under graviditeten är ju bara dumt. Du behöver fiskfetter i kosten!
    Sen kanske du ska undvika att äta stora östersjölaxar som är helt fullmatade med dioxiner för det är inte heller så nyttigt.

• Sweet life
    Anonym skrev 2012-04-04 15:57:53 följande:
    Höll de inte på och pratade om just lax nyss på nyheterna ? Nåt om att odla lax är så bra så man behöver inte v ara orolig?????
    Det är inte uppfödningen, det är packeteringen....
Svar på tråden Gravad/rökt lax