• Anonym (pillret)

Dela på kostnaden för preventivmedel? Hur vanligt?

Är det rimligt att tänka sig att killar ska betala halva kostnaden för preventivmedel? (ex. p-piller) Gör din partner det? Nu menar jag såklart i de fall där man har ett stadigt förhållande.

Hämtade ut nya p-piller idag och det är ju ändå en hel del pengar (över 100:- i månaden, tänk vad det blir på ett år!!) som killarna slipper!

Jag har aldrig funderat över detta tidigare utan det har liksom bara varit självklart att jag ska äta nån form av p-piller och betala själv för det! 

Kanske bara är en löjlig reflektion. Jag har inga problem med det egentligen utan äter gärna p-piller och betalar för det för att slippa bli gravid, men undrade så smått om det faktiskt förekommer att man delar på kostnaden?!
  • Svar på tråden Dela på kostnaden för preventivmedel? Hur vanligt?
  • annis02

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på. Bra fråga! Jag äter också p-piller, betalar 100 kronor per år. Känns som en obetydlig summa men när man blir äldre blir det mycket dyrare (jag är 20) och då förstår jag om man väljer att dela på kostnaden :)

• Anonym

Det är ju ens eget val att äta p-piller. Vill man inte så är det bara att avstå.

• katalysator

Har heller aldrig reflekterat över det eftersom jag också är ung fortfarande och aldrig har betalat mer än 100 kr om året oavsett typ av p-medel. 100 kr för tre år p-stav är ju ganska värt Skrattande

Men även om det var 1200 kr om året skulle jag nog tycka att det kändes lite sniket att dela på det så länge jag hade en inkomst. Det är ju vad vi ändå bränner på en ordentlig utekväll med mat och öl, och sånt brukar vi inte dela på utan tänker att det jämnar ut sig i längden.

• Anonym (Mannen)

Jag har aldrig stött på någon kvinna som har köpt kondomer till mig heller...

• katalysator
    Anonym (Mannen) skrev 2012-04-04 16:21:53 följande:
    Jag har aldrig stött på någon kvinna som har köpt kondomer till mig heller...
    Men är det alltid du som står för kondomerna då? När jag varit ute och dejtat har jag, som kvinna, alltid haft kondomer i handväskan och jag har fått för mig att det är ganska vanligt? Inte så att jag köpt dem åt en partner då, utan snarare för min egen skull vid nya ragg.
  • Anonym (Mannen)
    katalysator skrev 2012-04-04 16:46:26 följande:
    Men är det alltid du som står för kondomerna då? När jag varit ute och dejtat har jag, som kvinna, alltid haft kondomer i handväskan och jag har fått för mig att det är ganska vanligt? Inte så att jag köpt dem åt en partner då, utan snarare för min egen skull vid nya ragg.
    Har faktiskt aldrig stött på någon kvinna som haft

Är i fast relation sedan flera år nu, och vi använder kondom som fast preventivmedel
  • Kylie
    Seven Costanza skrev 2012-04-04 15:02:10 följande:
    Nej, jag betalar själv. Min sambo betalar så mycket annat så det spelar ingen roll.
    Så tänker jag också, med tanke på hur mkt han betalar så är preventivmedels kostnaden låg.
  • sasso78

Nyfiken vilken sorts p-piller du äter som är så dyra? Jag betalar 99 kr för 3 månader för min sort, neovletta, blir alltså 400 kr året.

• Kylie
    sasso78 skrev 2012-04-04 17:13:05 följande:
    Nyfiken vilken sorts p-piller du äter som är så dyra? Jag betalar 99 kr för 3 månader för min sort, neovletta, blir alltså 400 kr året.
    När jag åt cerazette betalade jag 180 kr för 3 månader, tror det beror på vilket landsting man bor i.
Svar på tråden Dela på kostnaden för preventivmedel? Hur vanligt?