Är jag för "hård" mot min 10-åring?
När jag och mina syskon började få egna nycklar så satte pappa fast ett nyckelband eller en nyckelkedja i ryggsäcken så att nyckeln alltid var med. Svårare att tappa bort hela väskan än att tappa nyckeln :)
När jag och mina syskon började få egna nycklar så satte pappa fast ett nyckelband eller en nyckelkedja i ryggsäcken så att nyckeln alltid var med. Svårare att tappa bort hela väskan än att tappa nyckeln :)
Hur kan man räkna med att så mycket av värde kommer försvinna under tonåren? Man måste lära sina barn att hålla reda på viktiga saker!
Öh, jag vet inga föräldrar som räknat med att man "tappar" två-tre mobiltelefoner under tonåren. Nycklar kan man tappa när man är yngre för att de är små och krångliga att hålla reda på. Men när man kommer upp i tonåren måste man ju ha lärt sig respekt för saker med värde! Jag är 21 år gammal och råkade krossa skärmen på en mobiltelefon när jag var 14, fick betala den själv har aldrig försvunnit några telefoner sen. Mina yngre bröder som är mellan 11 och 18 har aldrig förstört eller tappat mer än 1 telefon. Nycklar har ingen av oss fyra syskon slarvat bort. Våra föräldrar har lärt oss värdet av olika saker och hur man själv måste ersätta det man förstör eller tappar bort.
Och gett oss hjälpmedel för att hålla reda på sakerna. Nyckelband som fästs i skolväskan, lämna telefonen hemma om man inte verkligen måste ha med den till idrottshall/badhus m.m.
Vadå komma i tid? De lärde mig klockan och så fick jag ett armbandsur när jag började gå hem själv från skolan. Enkelt eller hur?!
Haha, nog har man misslyckats men tror absolut inte mina föräldrar räknat med att jag ska tappa grejer och förstöra cyklar och annat som har hänt under min uppväxt. För jag fick ju självklart konsekvenser när det hände något sådant.
När det gäller TS fall då det tappats nycklar och det måste bytas lås för en massa pengar om nyckeln inte kommer tillbaka så tycker jag absolut att barnet ska få en konsekvens. Speciellt om det hänt flera gånger. Och efter att barnet hjälpt till att betala låsbyte och nycklar så kan föräldrarna hjälpa barnet att hålla reda på nyckeln och jag tror då att barnet kommer vara extra noga eftersom man fått känna på att det inte är kul att behöva betala en sån grej.
Mikuandsarali - Så fram tills man är 12 år behöver man omvårdnad av vuxna för att klara sig de 2-3 timmarna efter skolan innan mamma kommer hem men så fort man fyller 12 är man tillräckligt mogen, inte bara för att ta hand om sig själv, utan för att hämta sina yngre syskon och ta hand om dem hemma utan vuxna?