• Kroken

Är jag för "hård" mot min 10-åring?

Vill ha era åsikter om hur ni tänker och hur ni hade gjort i denna situation.
    Mitt mellanbarn är en 10 årig flicka, går i fyran (född i slutet av december) och väldigt slarvig och glömsk.
    I höstas när hon började fyran fick hon nyckel hem och hon slapp fritids. Dessa nycklar har vi fått leta efter titt som tätt men de har alltid hittats någonstans i hemmet där hon bara lagt ifrån sig dom. För några veckor sedan försvann de i skolan men kom till rätta efter några dagar. Nu försvann de igen för ca. två veckor sedan. Och vi hittar dom ingen stans!!! De har letat i skolan, vi har letat hemma och de finns inte!
    Om nycklarna inte kommer till rätta måste vi byta lås och även hennes pappa måste byta lås. Jag har då sagt till dottern att hon får betala detta med sin månadspeng och att det kommer bli väldigt dyrt.
    Grejen är att hon har sparat till en mobil några månader nu och är snart i mål. Jag sa till henne att det kanske inte blir en mobil för att hon måste betala detta med låsen.
    Nu börjar dock mammahjärtat knorra lite. Jag tycker delvis synd om henne för hon kan inte rå för att hon är en virrig liten höna. Och delvis så underlättar det även för mig om hon har en mobil.
    Så, hur gör jag? Hur hade ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-05 18:10
    Vi har pratat lite här hemma nu och kommit fram till vad vi tror är en bra lösning.
    Först om 3-4 veckor (då vi flyttat tillbaka till vår lägenhet) vet vi säkert att nycklarna är borta. Fram till dess kommer hon få göra vad hon vill med sina sparade pengar. Visar det sig sen att vi blir tvungna att byta lås så kommer hon få vara med och betala en del av det genom att inte få månadspeng på några månader.
    Hon kommer inte få ha hemnyckel med sig till skolan utan den kommer att hänga på min sambos jobb som ligger längs hemvägen från skolan. Hon kommer få gå dit och hämta nyckeln när hon går hem från skolan, alt. han följer med och låser upp till henne (han jobbar hundra meter hemifrån).

Hon vet hur besviken jag är och vi har pratat mycket om konsekvenser, pengars värde etc.

• Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?
  • katalysator

Kanske kan ni ha en diskussion och tillsammans prioritera bort andra saker istället för en telefon? T.ex. lördagsgodis, tråkigare mat, välja bort någon utflykt, vänta med mobil, etc. Även om du inte har det så illa ställt ekonomiskt kan den gemensamma prioriteringen vara ett bra sätt att diskutera pengar och värde. Visa att ni har en gemensam ekonomi och att alla tråkiga saker som händer får konsekvenser för hela familjen, inte bara för mamma eller för hennes eget sparkonto.

Min andra tanke är: hur ser det ur hemma? Hur är hemmet organiserat för att underlätta hennes virrighet? Om nycklarna har en bestämd plats som de alltid ska hänga på, t.ex. en särskild krok i hallen där man enkelt kan hänga dem innan man börjar klä av sig några kläder, kanske hon kan få in en sån rutin och få lite bättre ordning?

• Severus

Jag kör med konsekvenser.

-Gör du si-så blir det så.
    Min 13-åring gjorde så vi missade ett tåg, som var det sista den kvällen.

Hon tjorvade och glömde grejer och for runt.
    Jag sa till flera gånger att NU MÅSTE vi åka. Jag vill vara i god tid
    Hon fick betala biljetten(hennes) med hennes pengar(400 , det var ju inte mitt fel att vi blev så pass sena.      

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • kotten91

Ja tycker de är ett lämpligt "straff"
    När ja var liten och "råkade" ringa upp en väldigt dyr telefonräkning så betalade mamma de men så fick jag ingen månadspeng tills jag kom upp i den summan de kostade. De sved något så förbannat MEN de blev inga mer dyra räkningar och jag älskar min mamma idag och har alltid gjort. Idag skrattar jag åt de.

Tycker din dotter är i den åldern att hon förstår innebörden av "straffet" och att hon faktiskt kan anstränga sig för å hålla reda på nycklarna

• Severus
    Severus skrev 2012-04-04 15:57:56 följande:
    Jag kör med konsekvenser.

-Gör du si-så blir det så.
    Min 13-åring gjorde så vi missade ett tåg, som var det sista den kvällen.

Hon tjorvade och glömde grejer och for runt.
    Jag sa till flera gånger att NU MÅSTE vi åka. Jag vill vara i god tid
    Hon fick betala biljetten(hennes) med hennes pengar(400 , det var ju inte mitt fel att vi blev så pass sena.      

Eh, smilegubben skulle INTE vara med, det var ingen kul kväll så jag har lätt att hålla mig för skratt
  • Severus
    kotten91 skrev 2012-04-04 15:59:07 följande:
    Ja tycker de är ett lämpligt "straff"
    När ja var liten och "råkade" ringa upp en väldigt dyr telefonräkning så betalade mamma de men så fick jag ingen månadspeng tills jag kom upp i den summan de kostade. De sved något så förbannat MEN de blev inga mer dyra räkningar och jag älskar min mamma idag och har alltid gjort. Idag skrattar jag åt de.

Tycker din dotter är i den åldern att hon förstår innebörden av "straffet" och att hon faktiskt kan anstränga sig för å hålla reda på nycklarna
  • cosinus

En tioåring tycker jag nog ska kunna hålla rätt på ett par nycklar så jag tycker nog straffet är rätt lämpligt. Men sen är det ju viktigt att t ex ha en krok direkt innanför dörren där hon kan få in en rutin på att alltid hänga nyckeln (om ni inte redan har det).

Sen kan hon väl få en mobil i dec i födelsedagspresent/julklapp. Då blir den ju lagomt försenad.

• Kroken

Det finns en krok innanför dörren där nycklarna ska hängas. Dock glömmer hon det, tar med dom in på sitt rum och släpper dom där eller i vardagsrummet när hon spelar tv-spel m.m.

Vi pratar mycket om att det drabbar alla när det kommer till stora kostnader som de orsakar. Hon har en 13-årig syster som har ringt dur telefonräkning som hon fått betala med sin månadspeng. Så detta prat är inget nytt för oss utan något som hela tiden är närvarande.

• Jättekul

Jag kan säga såhär: Mina 16-åringar tappade sina nycklar titt som tätt. Bytte lås ett antal gånger. Det är inte så dyrt. Man lär sig att byta själv. De hade bara nyckel till underlåset. Har din dotter nyckel till överlåset kan man koda om det för en billig penning.

När min son var 10 år och hade nyckel hade han den fasthakad i jeansen. 

• Lavish

Nej jag  tycker inte det är för hårt, men om låsbytena blir väldigt dyra kan jag tycka att du och pappan kan ta halva kostnaden i alla fall. Men händer det igen får hon betala hela kostnaden. Och sen får ni ju prata tillsammans om hur ni kan göra så att hon inte tappar dem igen. Kan hon ha nycklarna i ett band runt halsen eller fäst i fickan t.ex?

Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?