adiscobloodbath skrev 2012-04-05 11:39:33 följande:
Öh, jag vet inga föräldrar som räknat med att man "tappar" två-tre mobiltelefoner under tonåren.
Nycklar kan man tappa när man är yngre för att de är små och krångliga att hålla reda på. Men när man kommer upp i tonåren måste man ju ha lärt sig respekt för saker med värde! Jag är 21 år gammal och
råkade krossa skärmen på en mobiltelefon när jag var 14, fick betala den själv har aldrig försvunnit några telefoner sen. Mina yngre bröder som är mellan 11 och 18 har aldrig förstört eller tappat
mer än 1 telefon. Nycklar har ingen av oss fyra syskon slarvat bort. Våra föräldrar har lärt oss värdet av olika saker och hur man själv måste ersätta det man förstör eller tappar bort.
Nycklar och mobiltelefoner kan alltså försvinna. Som förälder kan man alltså räkna med att det händer. Det är charmigt att tro att man kan få ett barn att
förstå vad en mobiltelefon är värd och samtidigt dölja att pengarna som barnet betalar för att ersätta den kommer från en själv...
Det räcker med att man blir grinig när det händer. Dom fattar ju att man inte är nöjd. Dessutom mer i linje med allt annat som skall läras in, hur lärde dina föräldrar dig värdet av att komma i tid? Slog dom ihop snittlönerna och delade med minuter? "Nu kom du 1,6 veckopeng sent lilla adiscobloodbath!"