Duktig69a skrev 2012-04-05 12:20:38 följande:
Nej det behöver man inte. Att fullfölja saker man sagt men ångrat är skitdåligt. Tror man att man kan förklara för ett barn vad ett låsbyte egentligen innebär, ekonomin bakom och det praktiska arbetet kan man säkert säga: "Jag sa så här, men det var bara för att jag var upprörd och inte tänkte klart, Jag har ångrat mig".
Nej, det fungerar inte, man ska vara konsekvent i barnuppfostran, ändrar man sej med diverse ursäkter är man inte längre konsekvent.
Jag hör ofta föräldrar som säger till sina barn så här: "gör du så får du inget lördagsgodis", barnet struntar i detta och gör som barnet tänkte från början, när lördagen kommer så får barnet ändå sitt lördagsgodis. Vad har barnet lärt sej av detta? Jo att det föräldrarna säger spelar inte så stor roll, godiset får dom ju ändå. Då är man inte konskevent, vilket man MÅSTE vara i barnuppfostran.
Ett annat bra exempel på att föräldrar inte är konsekventa i sin barnuppfostran:
Barnet ska följa med till affären och handla, föräldern säger till barnet du får inget godis eller leksak eller annat, vi ska bara handla mat. När de kommer till affären, då hittar barnet godis/leksak som barnet vill ha, barnet påtalar detta för föräldern, varpå föräldern säger nej, då börjar barnet skrika/tjata, föräldern står ut en stund men efter en stund ger föräldern med sej och barnet får godis/leksak för att barnet ska vara tyst. Vad har barnet lärt sej av detta? Jo att vad föräldern säger spelar ingen roll, barnet får som den vill till sist, det är bara att skrika/tjata. Föräldern är inte konsekvent, återigen, man måste vara konsekvent i barnuppfostran.