Inlägg från: Linda1976 |Visa alla inlägg
  • Linda1976

Är jag för "hård" mot min 10-åring?

Jag får ont i magen av ts.

Barn är barn. Olyckor/missöden inträffar. Shit... ska hon få betala allt hon tar sönder / glömmer /tappar.

tappade vantar? Betala själv, annars får du frysa!
    Stulen ryggsäck? Jaha, köp en ny  - så lär du dig att inte hänga den där igen!

Fy fan för ditt resonemang ts, och sen ge skuldkänslor dessutom. Nyttigt. Not.

Kräks 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Linda1976
    AA2012 skrev 2012-04-07 13:56:13 följande:
    Du har missuppfattat ts fullständigt. Detta gällande nycklen är nåt som upprepar sej gång på gång på gång, inte en engångsföretelelse, att tex. låta barnet betala lite själv av kostnaden för låsbyte är helt rätt i detta fallet, ett sätt där barnet kan lära sej att vara rädd om sin nyckel eftersom det förmodligen svider lite att inte få sin månadspeng, det är ett sätt att försöka få barnet att lära sej att vara rädd nycklen och det sättet är inte alls fel. Barnet är 10 år och kommer troligtvis att bli mer aktsam med sin nyckel.
    Jag håller inte med dig att en 10åring ska behöva betala pga ett misstag. Hon har ju inte diekt SLÄNGT NYCKLARNA för att det var kul. Nu är hon tankspridd, ja - alla har vi våra sidor...Jag använder mig inte av straff som indragen veckopeng. Jag varken straffar, skuldbelägger eller betonar hur fruktansvärt besviiiiiken jag är. Men det är ju såklart olika hur man väljer att agera. 

Jag dömer utifrån vad jag läser i ts. Att ts är en dålig förälder har jag inte sagt, eller tyckt. Det läser ni in själva. Däremot så tycker jag hon hanterar denna situation helt galet. Räcker väl med att säga att "Ja, det var ju jättetråkigt, och det blir dyrt.. men men, sånt händer - alla kan tappa nycklar. Nu gäller det att vara JÄTTENOGA med dem framöver", istället för att säga "nu får du inte ha nyckel mer"... 
  • Linda1976
    AA2012 skrev 2012-04-07 16:52:23 följande:
    Vi har olika åsikter om detta, jag anser att barn behöver uppfostras och det gör man inte genom att klappa dom på huvudet och snällt säga, nu lille vän har du gjort fel igen, fy skäms o sen är allt glömt, fungerar inte så i barnuppfostran. Ibland måste man sätta gränser och markera rejält för att dom ska förstå. Ts har säkert gjort sitt bästa dom första 10 gångerna nycklarna tappats, men det finns en gräns för allt, den är nådd nu tycker ts, jag håller med. Läs mina tidigare inlägg i denna tråden, känns onödigt att upprepa.
    Jag håller med. Självklart behöver man uppfostra/sätta gränser, vara bestämd. Jag varken daltar eller klappar på huvudet. Däremot så STAFFAR jag inte med indragen veckopeng/utegångsförbud/dator-förbud eller så.

Och "fy skäms" säger jag möjligen till hunden, inte till ett barn. 
  • Linda1976
    MikuAndSaraLi skrev 2012-04-07 17:13:39 följande:
    Jag hade låtit henne få fortsätta på fritids efter skolan.
    En 10-åring ska dessutom inte vara hemma ensam.
    Va? Fritids finns väl bara tom lågstadiet?
  • Linda1976
    YummyMami skrev 2012-04-07 19:47:25 följande:
    Fritis kan barn gå på tills de är12, tror det inte är ok att låta barn vara ensamma hemma innan. När de är 12 så försvinner fritis och rätt till vård av barn.
    När jag var liten fanns bara fritis t o m 3an. Tror det är väldigt ovanligt att 11åringar går på fritis. Klart barn klarar att vara hemma ensamma ett par h när de är 10, om inte väldigt speciella skäl föreligger.
  • Linda1976
    AA2012 skrev 2012-04-07 21:39:29 följande:

Hur hade du gjort för att barnet ska lära sej att vara rädd om nycklen??

En 10åring förstår vettiga samtal. Suttit ner vid köksbordet, haft ett seriöst snack om varför det är så viktigt att hålla reda på nyckeln. Inte bara att, utan varför.  Men ffa hade jag gett henne en ny chans att visa att hon kan bättra sig, istället för att inte låta henne ha nyckeln.
    Min 7åring har jag aldrig straffat, vi har våra duster, då vi båda har hett temperament. Ofta resonerar vi, ibland ryter vi på varandra, men sen är det bra. Och utdragna staff sysslar jag inte med. Min dotter vet vad som gäller ändå och hon vet var hon har mig. 
  • Linda1976
    AA2012 skrev 2012-04-08 08:26:20 följande:
    Okej, men om det inte fungerar?? jag antar att ts redan har försökt det, utan resultat.
    Då hade jag såklart fått fundera en vända till. Straff leder aldrig till nåt gott. Jag hade väl vänt mig till Jesper Juul, läst i Barnliv av Katerina Janouch eller rådfrågat min allvetande moder. Men fortfarande inte straffat...

Nu hör det inte hit, och detta är INTE för att klanka på ts, men jag tror att, som Jesper Juul säger, "man kan bara uppfostra barn tills de är 5, sen är det bara att skörda frukterna". Inte att man ska sluta vägleda, stötta, leda... men just grunduppfostran är det inte mycket att göra åt efter 5. En liten parentes bara. 
Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?