AA2012 skrev 2012-04-07 13:56:13 följande:
Du har missuppfattat ts fullständigt. Detta gällande nycklen är nåt som upprepar sej gång på gång på gång, inte en engångsföretelelse, att tex. låta barnet betala lite själv av kostnaden för låsbyte är helt rätt i detta fallet, ett sätt där barnet kan lära sej att vara rädd om sin nyckel eftersom det förmodligen svider lite att inte få sin månadspeng, det är ett sätt att försöka få barnet att lära sej att vara rädd nycklen och det sättet är inte alls fel. Barnet är 10 år och kommer troligtvis att bli mer aktsam med sin nyckel.
Jag håller inte med dig att en 10åring ska behöva betala pga ett misstag. Hon har ju inte diekt SLÄNGT NYCKLARNA för att det var kul. Nu är hon tankspridd, ja - alla har vi våra sidor...Jag använder mig inte av straff som indragen veckopeng. Jag varken straffar, skuldbelägger eller betonar hur fruktansvärt besviiiiiken jag är. Men det är ju såklart olika hur man väljer att agera.
Jag dömer utifrån vad jag läser i ts. Att ts är en dålig förälder har jag inte sagt, eller tyckt. Det läser ni in själva. Däremot så tycker jag hon hanterar denna situation helt galet. Räcker väl med att säga att "Ja, det var ju jättetråkigt, och det blir dyrt.. men men, sånt händer - alla kan tappa nycklar. Nu gäller det att vara JÄTTENOGA med dem framöver", istället för att säga "nu får du inte ha nyckel mer"...