Inlägg från: Duktig69a |Visa alla inlägg
  • Duktig69a

Är jag för "hård" mot min 10-åring?

Jag tycker den där rättegångsstilen är rätt vidrig. Att man visar sin besvikelse är ofta en tillräcklig bestraffning. Nu har jag läst om förmildrande diagnoser, daltande och dagsböter här, att barn skall lära sig ta ansvar genom att ta ansvar på vuxnas villkor. Snacka om att ge upp. Offra lite tid på barnen istället. Visa hur man gör, hur man organiserar sig och skapar struktur. Dagsböter. Wow. Har hon rätt till ett ombud vid förhandlingarna också?

• Duktig69a
    kotten91 skrev 2012-04-05 15:05:05 följande:
    Ja ser de som att ts har 3 alternativ. 1) betala låsbytet och le. Barnet kommer tappa bort nyckeln igen, och igen och igen och du kommer bli ruinerad. 2) barnet blir av med sitt ansvar och får vara på fritids istället tills barnet inser vikten av att hålla rätt på nyckeln och vilken frihet de innebär. 3) barnet får betala för låsbytet alt hälften av bytet och sen får barnet börja om sitt telefonsparande

Köper nr. 2 där, men då har man givit upp lite. Tycker det finns en fyra: Visa att det inte är okej, förklara att man blir skitbesviken och att det är dyrt och jobbigt. Betala låset. Barnet kommer tappa bort nycklar i samma utsträckning som hon hade gjort oavsett strängare bestraffning.
  • Duktig69a

Idag 11:05. Jag uppfostrar mina barn för att dom skall bli starka, självsäkra och ansvarsfulla. Jag gör inte det genom långdragna bötesprocesser, nej - men jag daltar inte. Antagligen lär jag mina barn mer om disciplin än många andra. Men att bygga kräver tålamod och förmågan att hitta positiva saker att förstärka. Inte sabba sparande t.ex. Helt vrickat. Sparande skall man premiera.

• Duktig69a

Inlägget 11:05 besvarar frågan. Skapa rätt rutiner. Inte mer än så. Varje gång man byter miljö kollar man, och ser till att hon också gör det, fast man är med: Har jag allting? Nycklar, mobil, plånbok. Bara att nöta.

• Duktig69a

Ungar misslyckas hela tiden. Det är bara att vara hård. Nöta på. Dom där grejen hamnar i ryggmärgen efter ett par år. Man kan se hur dom kollar sin bag en extra gång innan träningen eller att alla läxböcker är med. Då vet man att det börjar sitta.

• Duktig69a
    sengA skrev 2012-04-05 17:15:33 följande:
    Om man inte kan hålla reda på nycklar kan man då hålla reda på en telefon? Nja tror inte det va. Köp isåfall en billig telefon (ex dom på ica för 200 kr) som hon endast får ha vid behov tillexempel när hon ska ut och leka med kompisar... Annars har du alltid telefonen i säkert förvar.

Exakt, har man inte råd att dom tappar bort den eller att den pajar, samtidigt som man känner att sannolikheten är för hög då skall man själv styra över saken. Annars är det ju ens eget fel. Som att be katten vakta hamstern liksom.
  • Duktig69a
    AA2012 skrev 2012-04-05 17:37:13 följande:
    Ok du har inget svar på min fråga, var väl det jag misstänkte....
    www.verklighetsbloggen.se en personlig sida

Frågan var hur jag skulle göra för att hon inte skulle tappa bort saker. Svaret var att jag skulle lära henne rutiner. Hur kan du inte förstå?
  • Duktig69a
    AA2012 skrev 2012-04-05 17:37:13 följande:
    Ok du har inget svar på min fråga, var väl det jag misstänkte....

Aha, jag kanske inte svarade som du ville? Okej, jag skulle ta hennes pengar och ge henne stryk! Bättre?
  • Duktig69a
    kotten91 skrev 2012-04-05 17:47:37 följande:
    Men om rutinerna INTE fungerar? Tillslut tabbar hon sig så många gånger så du inte har råd att betala hyran längre. Fortsätter du nöta rutiner eller va gör du då?

Rutiner fungerar. Om barnet saknar förmåga att lära sig rutiner är det inte läge att lägga ett stort ansvar på det. Om du inte kan eller vill lära ut rutiner får du väl använda metoden att straffa ungen när den begår misstag. Blir säkert bra.
  • Duktig69a

Alla skäms ibland. Det får man lära sig hantera. Det går inte att gottgöra allt. Man drar ett streck och går vidare.

• Duktig69a
    AA2012 skrev 2012-04-05 18:08:45 följande:
    Som jag tidigare skrev, ts kanske redan genomgått det du skriver om och isåfall har det inte hjälpt, då undrade jag hur du skulle göra för att barnet skulle lära sej att hålla reda på sin nyckel???????

Självmål där? Om barnet inte kan lära sig rutiner (eller om man inte kan lära ut) skall det straffas? Jobba lite hårdare, det där är tvättäkta förlorarmentalitet per exempel. Tror du att du på riktigt kan utveckla ett barn genom att använda pengar som maktmedel?
  • Duktig69a
    AA2012 skrev 2012-04-05 19:48:27 följande:
    jag ger upp, du har inte nåt svar på min fråga, jag har ställt frågan tre eller fyra gånger, du svarar med motfrågor varje gång....

Tråkigt att höra att du inte anser att mina svar räknas, det kanske är bättre att du bara skriver vad du vill höra, så kan jag upprepa? Din fråga är annars besvarad, dina fantasier om vad TS gjort eller inte är helt irrelevant.
  • Duktig69a

Knytt efter 30:onde helgen där alla barn får godis utom Lisa: "Men Lisa, inte vara ledsen nu, var glaaad att mamma låter dig slippa skammen av att du slarvade bort en Nyckel förra året! Du gottgör, lilla gumman!"

• Duktig69a
    Knytt skrev 2012-04-05 19:35:22 följande:
    Det tolkar jag som att du anser att det är bättre att känna skam än att få möjlighet att göra rätt för sig?  Att det är bättre att låtsas som ingenting, stryka ett streck, än att ta ansvar för sina handlingar?  Du tror inte att personer som beter sig så får det svårt både i det sociala livet, i skolan och senare i arbetslivet?Vem vill vara med någon som inte tar ansvar för det som de säger och gör? Umgås du med sådana människor? (Givetvis ska nivån av ansvar och konsekvensen anpassas efter ålder).   

Jag vet att du inte har en aning om vilka jag umgås med och jag skall försöka diskutera ämnet och inte dig som person. Men ändå, det känns inte som om du gör skillnad på barn och vuxna alls. Om man dabbar sig så är det inte hela världen! Man kan/måste inte "gottgöra" allt. Att gottgöra en bortslarvad nyckel för en 10åring är att hitta den, inte betala 2000 spänn - du är inte en idiot, det här i lägget behöver du inte anmäla väl?
  • Duktig69a
    Knytt skrev 2012-04-06 10:33:40 följande:
    Du har rätt i att jag i princip inte skiljer på barn och vuxna. MEN den stora skillnaden är konsekvensen. Alltså konsekvensen ska naturligtvis vara rimlig i förhållande till ålder.  Att betala 2000 kr eller för den delen, avstå från godis i 30 helger är helt orimligt - hon ÄR ju inte vuxen. (Orimliga konsekvenser blir ett straff och man straffar inte barn, anser jag). (Och hur löser det problemet med låset att hon avstår från godis?) En konsekvens/gottgörelse innebär för mig är allt från "nu får du torka upp saften du spillde" (men är barnet litet måste det inte vara perfekt utfört, det är gesten som är det viktiga), till att vika tvätten åt mamma för hon måste ta hand om glaset från rutan du krossade (barn kan ju inte plocka upp glas själv, utan eftersom mamman får mer arbete, får barnet också lite extra arbete), till att betala en RIMLIG del för ett låsbyte. Kanske 150 kr? En konsekvens/gottgörelse bör dessutom kunna göras omgående och helst inte dras ut på. Konsekvensen ska dessutom relateras till det skedda, så att det inte blir ett straff. (Jfr. exemplet med godis).  Som sagt, syftet är att visa att allt här i livet får konsekvenser som man måste hantera, inte att straffa. Alla, även vuxna tappar bort sina saker, vi blir inte straffade, men vi får hantera konsekvenserna. 

Okej, det var ju skillnad mot vad en blandning av människor har sagt här, kanske inte just du då, du fick stå för det en då. Känns det orättvist ber jag om ursäkt! I princip håller jag med dig, däremot tycker jag barnen ganska snabbt inser att pengar är lite speciellt. Som kan bara få pengar genom mig. Att då straffa dem med böter blir mer en charad som dom genomskådar. Jag brukar aldrig straffa barnen i vilket fall som helst när dom har gjort misstag. Det spar jag till illvilliga handlingar.
  • Duktig69a

Tror det är såhär enkelt: vill man att barn skall ha en större vilja att lyckas än rädsla för att misslyckas - då skall man inte bestraffa misslyckanden utan premiera framgång.

Svar på tråden Är jag för "hård" mot min 10-åring?