Knytt skrev 2012-04-06 10:33:40 följande:
Du har rätt i att jag i princip inte skiljer på barn och vuxna. MEN den stora skillnaden är konsekvensen. Alltså konsekvensen ska naturligtvis vara rimlig i förhållande till ålder. Att betala 2000 kr eller för den delen, avstå från godis i 30 helger är helt orimligt - hon ÄR ju inte vuxen. (Orimliga konsekvenser blir ett straff och man straffar inte barn, anser jag). (Och hur löser det problemet med låset att hon avstår från godis?) En konsekvens/gottgörelse innebär för mig är allt från "nu får du torka upp saften du spillde" (men är barnet litet måste det inte vara perfekt utfört, det är gesten som är det viktiga), till att vika tvätten åt mamma för hon måste ta hand om glaset från rutan du krossade (barn kan ju inte plocka upp glas själv, utan eftersom mamman får mer arbete, får barnet också lite extra arbete), till att betala en RIMLIG del för ett låsbyte. Kanske 150 kr? En konsekvens/gottgörelse bör dessutom kunna göras omgående och helst inte dras ut på. Konsekvensen ska dessutom relateras till det skedda, så att det inte blir ett straff. (Jfr. exemplet med godis). Som sagt, syftet är att visa att allt här i livet får konsekvenser som man måste hantera, inte att straffa. Alla, även vuxna tappar bort sina saker, vi blir inte straffade, men vi får hantera konsekvenserna.
Okej, det var ju skillnad mot vad en blandning av människor har sagt här, kanske inte just du då, du fick stå för det en då. Känns det orättvist ber jag om ursäkt! I princip håller jag med dig, däremot tycker jag barnen ganska snabbt inser att pengar är lite speciellt. Som kan bara få pengar genom mig. Att då straffa dem med böter blir mer en charad som dom genomskådar. Jag brukar aldrig straffa barnen i vilket fall som helst när dom har gjort misstag. Det spar jag till illvilliga handlingar.