• Blablabla

Teckna ej prenumeration hos Amelia!!!

Vill varna för att teckan prenumeration hos Amelia dvs Bonniers tidskrifter.
     Förra året tecknade jag en morsdag present till mamma, M-magasine. Samtidigt fanns det ett erbjudande, teckna ett antal nummer för si & så & få Amelia. Tog detta erbjudande till mig själv. Detta skulle betalas innan man fick numrena.
    Helt plötsligt i veckan dimper det ner en faktura på ett antal hundra. För vad tänker jag? Jag ska ju inte prenumera vidare....& då slår det mig att min prenumeration har säkert gått ut långt innan..& de har fortsatt skicka nummer...utan då att skicka ny faktura först! Ok, jag borde kanske reflekterat över att jag bara skulle få ett antal nummer..men gjorde inte det, för en faktura får man ju innan prenumerationen börjar. Jag trodde dessa nummer jag fått SJÄLVKLART tillhörde den första fakturan. OTROLIGT FULT Amelia!!! :...& precis får jag höra av en kollega som varigt med om samma sak...men hon hade till & med sagt upp sin prenumeration. Men fortsatt få hem nummer & skitit i det pga den var uppsagd. Sedan kommer en faktura! Gå INTE PÅ DESSA ERBJUDANDEN FRÅN AMELIA, det är bluff!!!

Sedan finns det säkert folk som tycker att man får skylla sig själv osv...men det tycker jag
    aldrig man får när företag OÄRLIGT tjänar pengar!!!  

Inser också att mörkertalet är STORT när det gäller detta, pga man skäms lite & känner sig dum.      

• Svar på tråden Teckna ej prenumeration hos Amelia!!!
  • CarinaL26
    Arne W skrev 2017-05-24 11:41:06 följande:

"Ni som läser denna tråd, var lite smarta och läs mellan raderna. Det finns uppenbarligen flera som svarat på denna tråd som har ngt slags samröre med Tidningen Amelia eller Bonniers. Deras svar är partiska. Vilken privatperson försvarar flera gånger ett företag på det sätt som de gör. Man hänvisar till att ringa kundtjänst om man har frågor, man hänvisar även till avtalspunkter osv - det är så skrattretande att läsa alla dessa försök att framstå som vanliga användare.

Anledningen till att jag skriver här är att vi också blivit lurade. På det sätt Bonniers valt att utforma deras prenumerationer vittnar bara om att försöka luras. Vilket företag skickar sina produkter i skenet av att det ingår i ett abonnemang/prenumeration utan att ta betalt eller inte ens skicka påminnelser! Detta gör man enbart för att bygga upp en större summa som kunderna sen måste betala (små summor hanteras inte an kronofogden). Som svar till alla kommentarer att man får kolla upp avtal innan man skriver på, vill jag bara säga att med så luddigt formulerade avtal så finns bara en intention att luras.

Den stora förloraren på lite längre sikt blir Bonniers själva."

Och vad är ditt eget syfte med detta inlägg då du tar upp en flera år gammal tråd?
  • Arne W
    Agnescecila skrev 2017-05-24 11:52:03 följande:
    Nu är denna tråden 5 år gammal och dom som skriver hur reglerna är har rätt. Som kund måste man läsa avtalet innan man skriker att man blivit lurad. Jag har aldrig känt mig lurad av denna tidningen då jag har löst på avtalet. Och jag har inget samröre med denna tidning.
    Oj vad snabbt du svarade!!! Du sitter väl på ditt jobb och får mail att någon skrivit på denna tråd......

Amelia / Bonniers lurar medvetet folk med sina luddiga avtal. Hade avtalen varit tydliga så hade denna diskussion aldrig uppkommit. Man lurar in kunder i introduktionserbjudanden som sedan går över till en fast prenumeration. Det märkligaste är att man sedan inte skickar ut varken fakturor eller påminnelser till en början. Man spelar på osäkerheten om vilken av raden tidningar man fått ...... stressade människor kan inte ha koll på hur många nummer man fått. Sedan när det gått några månader så dimper fakturan ner, då med ett tillräckligt högt belopp juridiskt sett så att man kan ta ärendet vidare till kronofogden. (mindre belopp hanteras ej av kronofogden - allt väl genomtänkt och utarbetat av jurister, så fult gjort!)
    I reklamen uppmanas folk att ge bort en prenumeration som en present. Då blir avtalen än mer avlägsna för den stackare som fått prenumerationen i present. Skall denne då gå in på Amelias/Bonniers hemsida och läsa på avtalen?

Den badwill detta medför både kortsiktigt och långsiktigt kan aldrig vara bra för Bonniers själva! De har många tidningsprodukter som folk säkert vill ha, men deras krångliga och uppsåtligen förrädiska avtal skrämmer bort folk. Kan inte deras produkter bära sig själva? Måste man luras för att få in pengar? Det är säkert jätte lukrativt på kort sikt - men kommer att slå tillbaka på koncernen senare. Tyvärr så har åren gått och Konsumentverket visar bara hur mjäkigt deras myndighetsutövande är.
    Vi kommer att bojkotta alla deras prenumerationer. Har sagt upp några andra Bonniers-prenumerationer, efter att Amelia-prenumerationen uppdagats vara lurendrejeri!
  • Arne W
    CarinaL26 skrev 2017-05-24 11:58:56 följande:
    Och vad är ditt eget syfte med detta inlägg då du tar upp en flera år gammal tråd?
    Vad är ditt syfte att ifrågasätta mina inlägg?

Mitt syfte är att jag vill varna mina medmänniskor för lurendrejeri. Spelar ingen roll vad ni skriver, att man måste ha koll på avtal osv. Avtalen är otydliga och är utformade på ett sådant sätt att kunder blir vilseledda. Att tråden är gammal bevisar bara att problemet funnits länge och finns fortfarande. Söker man på internet, så finns massor av bloggar, nyhetsartiklar och kommentarsfält som tar upp detta. Bonnier har dock varit så smarta att man bombarderat alla sökningar med sina egna länkar till prenumerationer osv att kritiken inte syns på förstasidorna vid sökträffar. Kritiken drunknar i flödet av betalda annonser och träffar från Bonnier själva.
  • Arne W

Uppmaning till Bonnier / Amelia! Svara sakligt i tråden under ert eget namn. Det vore mer hederligt. Tror alla läsare kan genomskåda allt annat.

• Agnescecila
    Arne W skrev 2017-05-24 12:17:20 följande:

Oj vad snabbt du svarade!!! Du sitter väl på ditt jobb och får mail att någon skrivit på denna tråd......

Amelia / Bonniers lurar medvetet folk med sina luddiga avtal. Hade avtalen varit tydliga så hade denna diskussion aldrig uppkommit. Man lurar in kunder i introduktionserbjudanden som sedan går över till en fast prenumeration. Det märkligaste är att man sedan inte skickar ut varken fakturor eller påminnelser till en början. Man spelar på osäkerheten om vilken av raden tidningar man fått ...... stressade människor kan inte ha koll på hur många nummer man fått. Sedan när det gått några månader så dimper fakturan ner, då med ett tillräckligt högt belopp juridiskt sett så att man kan ta ärendet vidare till kronofogden. (mindre belopp hanteras ej av kronofogden - allt väl genomtänkt och utarbetat av jurister, så fult gjort!)

I reklamen uppmanas folk att ge bort en prenumeration som en present. Då blir avtalen än mer avlägsna för den stackare som fått prenumerationen i present. Skall denne då gå in på Amelias/Bonniers hemsida och läsa på avtalen?

Den badwill detta medför både kortsiktigt och långsiktigt kan aldrig vara bra för Bonniers själva! De har många tidningsprodukter som folk säkert vill ha, men deras krångliga och uppsåtligen förrädiska avtal skrämmer bort folk. Kan inte deras produkter bära sig själva? Måste man luras för att få in pengar? Det är säkert jätte lukrativt på kort sikt - men kommer att slå tillbaka på koncernen senare. Tyvärr så har åren gått och Konsumentverket visar bara hur mjäkigt deras myndighetsutövande är.

Vi kommer att bojkotta alla deras prenumerationer. Har sagt upp några andra Bonniers-prenumerationer, efter att Amelia-prenumerationen uppdagats vara lurendrejeri!

Eller så ligger jag hemma sjuk och har inget roligare att göra än att svara på ett patetiskt inlägg med patetiska påstående.
  • Arne W

Hur kommer det sig att nästan alla som försvarar Bonniers avtal här inte har någon historik av tidigare inlägg eller ngn personlig presentation?
    Inget fel att vara ny eller inte ha en personlig presentation - det har inte jag heller - men med den agendan att man ideligen försvarar ett stort företags luddiga och otydliga avtal är mycket märkligt. Flera tidningar och även konsumentverket har tagit upp de luddiga avtalen, då är det konstigt att "privatpersoner" skall tycka att de är så bra..... kan man ju tycka.

• CarinaL26
    Arne W skrev 2017-05-24 12:26:20 följande:

Vad är ditt syfte att ifrågasätta mina inlägg?

Mitt syfte är att jag vill varna mina medmänniskor för lurendrejeri. Spelar ingen roll vad ni skriver, att man måste ha koll på avtal osv. Avtalen är otydliga och är utformade på ett sådant sätt att kunder blir vilseledda. Att tråden är gammal bevisar bara att problemet funnits länge och finns fortfarande. Söker man på internet, så finns massor av bloggar, nyhetsartiklar och kommentarsfält som tar upp detta. Bonnier har dock varit så smarta att man bombarderat alla sökningar med sina egna länkar till prenumerationer osv att kritiken inte syns på förstasidorna vid sökträffar. Kritiken drunknar i flödet av betalda annonser och träffar från Bonnier själva.

Pga att du nämner Bonnier specifikt och inte fokuserar på otydliga avtal i allmänhet. Varför varnar du specifikt för Bonnier? Är deras avtal otydligare än andras? I så fall får komma med underlag för påståendet. Eller vill du åt Bonnier specifikt även ifall resten har liknande avtalsvillkor? Varför i så fall?
  • Arne W

I länken nedan kan ni se hundratals anmälningar mot Bonnier angående prenumerationsavtal:

diabasweb.kov.se/doklist.asp&Pg=5&kundnamn=Bonnier&sorton=d_dokinfo.kund_namn&sortdir=desc&MaxRec=500&PgSize=10&show_atg=

Ett axplock:

201008 
    Utskick av gratisprov på böcker med automatiskt medlemskap i bokklubb, svar från näringsidkaren, se dokid 201264 
    Spänningszonen Bonnier 
    2011-05-27 

210933 
    Oskäliga avtalsvillkor, automatiskt medlemskap om man inte aktivt avsäger sig detta, svar från näringsidkaren, se dokid 211761 
    Pocketsmart AB (Bonnier) 
    2011-11-02 

241822 
    Negativ avtalsbindning, medlemskap i bokklubb efter besvarande av enkät, svar från näringsidkaren, se dokid 243185 
    Pocketklubben/Bonnierförlagen 
    2013-02-15 

255703 
    Utskick av böcker trots avslutat abonnemang, svar från näringsidkaren, se dokid 255852 
    Pocketklubben, Bonniers förlag  
    2013-10-09 

251966 
    Negativ avtalsbindning, ingått avtal utan godkännande, komplettering till anmälan, se dokid 251974, svar från näringsidkaren, se dokid 252078 
    Pocketklubben Bonnier 
    2013-08-14 

256350 
    Negativ avtalsbindning efter telefonförsäljning av böcker samt uppringd trots medlem i NIX-registret 
    Månadens bok / Bonnier AB  
    2013-10-18 

265091 
    Negativ avtalsbindning efter telefonförsäljning av böcker, svar från näringsidkaren, se dokid 265237  
    Lyssnarklubben Bonnier AB  
    2014-03-17 

249714 
    Negativ avtalsbindning, utskick av faktura på ej beställd produkt 
    Lyssnarklubben (Bonnier)

Negativ avtalsbindning, utskick av ej beställda tidningar med betalningsavi 
    Bonniers Tidskrifter 
    2012-10-04 

198757 
    Oskäliga avtalsvillkor i samband med uppsägning av prenumeration Laga Lätt 
    Bonniers tidskrifter 
    2011-04-12 

206356 
    Vilseledande marknadsföring av bokerbjudande 
    Bonniers Tidskrifter 
    2011-09-19 

202883 
    Ifrågasatt marknadsföring, uteblivna premier i samband med tecknande av prenumerationer 
    Bonniers tidningsförlag 
    2011-07-04 

227665 
    Ifrågasatt marknadsföring av tillsvidareabonnemang på tidning 
    Bonniers Illustrerad Vetenskap 
    2012-08-08 

204349 
    Utskick av inbetalningskort på ej beställd tillsvidareprenumeration gällande Sköna Hem 
    Bonniers förlag 
    2011-08-11 

238846 
    Telefonanmälan - Uppringd av oönskad telefonförsäljare, svar från anmälaren, se dokid 239017 
    Bonniers förlag 
    2013-01-02 

216172 
    Oskäliga avtalsvillkor i samband med uppsägning av abonnemang 
    Bonniers Damernas Värld 
    2012-01-26 

213064 
    Negativ avtalsbindning efter deltagande i tävling på internet 
    Bonniers Bokklubb, matklubben.se 
    2011-12-09 

260157 
    Vilseledande marknadsföring gällande trogen-kundrabatt 
    Bonniers bokklubb  
  • Aikido
    Arne W skrev 2017-05-24 12:38:39 följande:
    Hur kommer det sig att nästan alla som försvarar Bonniers avtal här inte har någon historik av tidigare inlägg eller ngn personlig presentation?
    Inget fel att vara ny eller inte ha en personlig presentation - det har inte jag heller - men med den agendan att man ideligen försvarar ett stort företags luddiga och otydliga avtal är mycket märkligt. Flera tidningar och även konsumentverket har tagit upp de luddiga avtalen, då är det konstigt att "privatpersoner" skall tycka att de är så bra..... kan man ju tycka.
    Arne W. Du har helt rätt. Allt är en konspiration.

/Aikido (som även han ligger på Bonniers lönelista)

P.s. i min bekantskapskrets har jag flera rättshaverister och allmänt paranoida människor så ja jag känner igen en sanningssägare när jag ser honom eller henne.
  • Arne W

Enbart på konsumentverket finns 269 st anmälningar mot Bonniers vara de flesta omfattar oskäliga avtalsvillkor och svårigheter att avsluta prenumerationer samt vilseledande marknadsföring.

• CarinaL26
    Arne W skrev 2017-05-24 14:17:21 följande:

Enbart på konsumentverket finns 269 st anmälningar mot Bonniers vara de flesta omfattar oskäliga avtalsvillkor och svårigheter att avsluta prenumerationer samt vilseledande marknadsföring.

Återigen, varför är du fokuserad på Bonnier när avtalsvillkoren inte skiljer sig nämnvärt från andra koncerner?
  • Arne W
    CarinaL26 skrev 2017-05-24 14:19:28 följande:
    Återigen, varför är du fokuserad på Bonnier när avtalsvillkoren inte skiljer sig nämnvärt från andra koncerner?
    Tråden heter "Teckna ej prenumeration hos Amelia". Amelia ägs av Bonnier.  Avtalsvillkoren och även antalet anmälningar skiljer sig från mängden.
  • CarinaL26
    Arne W skrev 2017-05-24 16:39:01 följande:

Tråden heter "Teckna ej prenumeration hos Amelia". Amelia ägs av Bonnier.  Avtalsvillkoren och även antalet anmälningar skiljer sig från mängden.

Tråden handlar om en specifik tidskrift, ej koncernen. Villkoren varierar per tidskrift och är således ej entydiga för en viss koncern. Avtals villkoren skiljer sig ej så vitt jag kan se från flera andra ej av Bonnier ägda tidskrifter.

Därför finns det mindre anledning att anta att det är villkoren som är ditt problem utan Bonnier som är ditt problem. Du redovisar inte heller antalet anmälningar som andra koncerner har, ej heller totala antalet kunder.

Om en tidskrift har 200 anmälningar på 300 prenumeranter har det en helt annan innebörd än 200 anmälningar på 300000 prenumeranter.

Dessutom redovisar du inte hur många gånger Bonnier blivit fällda, än mindre hur många av andra anmälningar som lett till fällande domar. Återigen finns all anledning att det är Bonnier som är problemet, ej villkoren. Jag kan ompröva mutt antagande om du tillhandahållet de relevanta uppgiiftet som saknas.
  • Arne W
    CarinaL26 skrev 2017-05-24 22:26:44 följande:
    Tråden handlar om en specifik tidskrift, ej koncernen. Villkoren varierar per tidskrift och är således ej entydiga för en viss koncern. Avtals villkoren skiljer sig ej så vitt jag kan se från flera andra ej av Bonnier ägda tidskrifter.

Därför finns det mindre anledning att anta att det är villkoren som är ditt problem utan Bonnier som är ditt problem. Du redovisar inte heller antalet anmälningar som andra koncerner har, ej heller totala antalet kunder.

Om en tidskrift har 200 anmälningar på 300 prenumeranter har det en helt annan innebörd än 200 anmälningar på 300000 prenumeranter.

Dessutom redovisar du inte hur många gånger Bonnier blivit fällda, än mindre hur många av andra anmälningar som lett till fällande domar. Återigen finns all anledning att det är Bonnier som är problemet, ej villkoren. Jag kan ompröva mutt antagande om du tillhandahållet de relevanta uppgiiftet som saknas.
    Återigen, så mycket tid du lägger fpör att försöka försvara en koncern vittnar bara om att du arbetar för dem. Tråden handlar om att inte prenumerera på Amelia som ägs av Bonnier.
    Till saken hör att Konsumentverket i år gör en stor granskning av just Bonniers olika vilseledande tidnings och bokklubbs-prenumerationer. Det är inte bara jag som blivit drabbad.
  • CarinaL26
    Arne W skrev 2017-05-29 12:10:07 följande:

Återigen, så mycket tid du lägger fpör att försöka försvara en koncern vittnar bara om att du arbetar för dem. Tråden handlar om att inte prenumerera på Amelia som ägs av Bonnier.

Till saken hör att Konsumentverket i år gör en stor granskning av just Bonniers olika vilseledande tidnings och bokklubbs-prenumerationer. Det är inte bara jag som blivit drabbad.

Exakt var har jag försvarat Bonnier? Jag är ingenjör och jobbar långt från mediebranschen så du är inte ens nära.

Du har inga problem med förvillande avtal så länge de det är någon annan än Bonnier som ligger bakom. Jag vill veta varför. Du har alla möjligheter att stärka din ståndpunkt om du adresserar de relevanta frågor jag ställer. Men du försöker inte ens. Det är väl inte så illa att du hör till dem som angriper Bonnier pga deras judiska bakgrund?
  • Bibbidi

Även om tråden är gammal så är det väl ingen nyhet att de flesta prenumerationer fortskrider ifall man inte säger upp dem, även ifall man beställt tex "köp 5 nummer för 199 och få två koppar på köpet"?  Det står ju alltid i avtalen. 

Förstår dock att alla inte läser igenom dem eller att de som inte hört talas om det förut kanske missat det. Men bara man läst avtalen så står det ju med... Att skylla på att människor är stressade tycker jag inte riktigt man kan göra heller? 

Svar på tråden Teckna ej prenumeration hos Amelia!!!