• santana01

    Mycket temperamentsfull dotter och snart dags för BVC-kontroll igen...

    Min dotter är en underbar men mycket temperamentsfull liten tjej. Snart blir hon 18 månader och det är dags för ännu en BVC-kontroll och vaccination och vi bävar...

    Hon har alltid avskytt BVC-kontrollerna, blir jättearg och ledsen och det tar lång tid för henne att lugna sig efteråt. Barn som kommer tiden efter hinner ta sina sprutor, lugna ner sig och gå hem medan hon fortfarande skriker i väntrummet.

    Vi har problem hemma med bara de vardagliga sakerna som att ta på kläder, blöja etc., så att främmande människor känner och klämmer eller ännu värre ger henne sprutor verkar hon uppleva som ett rent h-vete. Hon känner sig kränkt förstås, och vi mår dåligt att utsätta henne för det här. 

    Är det någon som har varit med om liknande, och har några råd att ge? 

     

  • Svar på tråden Mycket temperamentsfull dotter och snart dags för BVC-kontroll igen...
  • Flickan och kråkan

    Här har de skjutit upp 18-månaderskontrollen (läkarundersökningen) just för att barn i den åldern har så stark integritet. Men vaccination och lite vanlig rutinkontroll hade vi här med. 

    - Sprutan tog vi i väntrummet där det är ett lekrum. Det hann aldrig bli det där "Nu ska vi undersöka dig i främmande, sjukhusmiljö och främmande människa har redan innan klämt och grejat".

    - Ta av kläder gjorde vi inte förrän allra sist och han var inte särskilt intresserad så vi mätte bara. Då behöver man inte ta av så mycket kläder och så fick  han stå upp mot mätstickan. Vägningen tog vi 3 månader senare då storebror var på kontroll. Då tyckte han att det var rätt kul att väga sig för att storebror gjorde det.  

            

  • Makadam

    Läkarundersökning gjorde vi inte alls vid 18 månader då vi inte såg något behov av det. 
    BVCs  program är ett erbjudande - inte ett tvång. 

    Väga gjorde vi ståendes på "vanlig" våg - gick bra då både pappa och jag gjorde detsamma Känns det inte rätt för er - hoppa över att väga dottern. Ni har väl en god uppfattning om hur hon växer och utvecklas och hur hon mår. 
    Mäta gjordes också ståendes mot mätsticka på väggen, och som Flickan och Kråkan skrev så måste man ju inte vara naken för att mäta.  

    Själva sprutan bävade jag för...men det gick bra..... *puh*

  • santana01

    Tack för era svar! Skönt att ni förstår vad jag menar, ettårskontrollen var hemsk och jag är rädd att den här kommer bli värre. 

    Vilken bra idé att ta sprutan i väntrummet, jag tror jag ska kontakta BVC-sköterskan och ge det som förslag.  Kanske bör höra lite allmänt vad som ingår i kontrollen också, och om det finns delar man kan hoppa över. 

    BVCs program är ju frivilligt,  men jag har valt att följa det eftersom jag tycker att det är ganska bra. Dock har flera gånger känts hemskt att utsätta dottern för det här när det bara är rutin -  vi har inte haft anledning att oroa oss för hennes utveckling än så länge.

    Tack igen, då har jag lite konstruktiva förslag när jag pratar med BVC.  

  • cruz

    Jag visste inte ens att det ingår läkarundersökning vid 18 månader. Däremot gjordes en utvecklingsbedömning av bvc sköterskan.

  • liv

    Jag är inte en hård mamma som tycker att barnen minsann får skärpa sig... Men jag tycker inte att man ska kompromissa med sånt som bvc för att en 18 månaders känner sig kränkt. Det är en mycket kort stund. Ta sprutan fort och åk hem och ät frukt och mys:)

Svar på tråden Mycket temperamentsfull dotter och snart dags för BVC-kontroll igen...