• nomadic

är denna t-shirten rasistisk?

kollade runt på Freestylxtremes hemsida som säljer massa olika typer av kläder, ja hittade denna t-shirten med ett järnkors och eftersom Nazi tyskland använde denna symbolen som tapperhetsmedalj, och även om MC kulturen använder denna symbolen kan man see den i högerextrema och nynasistiska sammanhang fortfarande idag, jag undrar om den anses rasistisk

Va tycker ni  ?

http://www.freestylextreme.com/sv/Hem/Marken/West-Coast-Choppers/West-Coast-Choppers-T-Shirt-Herr/west-coast-choppers-svart-Iron-Cross-t-shirt.aspx

• Svar på tråden är denna t-shirten rasistisk?
  • katalysator

Utan någon vetskap om vad de egentligen står för skulle jag nog säga att West Coast Choppers och Jesse James är så tv-kända varumärken att de är helt rumsrena.

• DetLillaÄcklet

Är inte ett dugg insatt, men skulle inte uppfatta t-shirten som rasistisk. Trashig och ful, ja, men inte rasistisk.

• StarStruck

Nää, den är bara jäkligt WT Cool
    En typisk t-shirt för 14isar.
    Här där jag bort är det väldigt vanligt på 14isar iaf:P

• Queen of all

Nej, den är inte rasistisk. Anser inte att järnkors överlag är det. Har fattat det som att det är en symbol som går tillbaka till vikingatiden eller järnåldern eller nåt. 
    För mig är den inte det iallafall... 

• Fia 28

Jag uppfattar den inte som rasistisk iaf. Undras om man får beställa hem själva killen också? =)

• nomadic

Hoppas dom inte smutsar ner den ,precis som med hakkorset som var en mycket gammal symbol för solen men som nu är olaglig 

• Anova

Järnkorset används väl fortfarande som symbol för den tyska försvarsmakten, Bondeswehr. Så länge den inte används tillsammans med en swastika så är det ingen nazistisk symbol.

• Antifeminist

Det är inget järnkors, det är ett S:t Georgskors, vilket nazisterna hämtat inspiration ifrån. Mer än så är det inte.

Georg den helige, i Norden kallades han S:t Göran, var en kristen soldat som led martyrdöden på 300-talet. På 1100-talet blev han soldaternas och riddarnas skyddshelgon. Legenden om S:t Göran och draken handlar om kampen mot det onda.

• YummyMami
    Antifeminist skrev 2012-04-05 16:31:42 följande:
    Det är inget järnkors, det är ett S:t Georgskors, vilket nazisterna hämtat inspiration ifrån. Mer än så är det inte.

Georg den helige, i Norden kallades han S:t Göran, var en kristen soldat som led martyrdöden på 300-talet. På 1100-talet blev han soldaternas och riddarnas skyddshelgon. Legenden om S:t Göran och draken handlar om kampen mot det onda.

De hade inga egna tecken alls, utan de tog massa gamla vackra tecken och besudla den med blod, tortyr och utrotning. Hakkorset hade ett vackert livsbejakande innebörd innan.
    Blogg om cancer och med tecknade nakenbilder dyslexiamaniac.bloggplatsen.se/
Svar på tråden är denna t-shirten rasistisk?