• nomadic

är denna t-shirten rasistisk?

kollade runt på Freestylxtremes hemsida som säljer massa olika typer av kläder, ja hittade denna t-shirten med ett järnkors och eftersom Nazi tyskland använde denna symbolen som tapperhetsmedalj, och även om MC kulturen använder denna symbolen kan man see den i högerextrema och nynasistiska sammanhang fortfarande idag, jag undrar om den anses rasistisk

Va tycker ni  ?

http://www.freestylextreme.com/sv/Hem/Marken/West-Coast-Choppers/West-Coast-Choppers-T-Shirt-Herr/west-coast-choppers-svart-Iron-Cross-t-shirt.aspx

• Svar på tråden är denna t-shirten rasistisk?
  • Virriga Vera
    Antifeminist skrev 2012-04-05 16:31:42 följande:
    Det är inget järnkors, det är ett S:t Georgskors, vilket nazisterna hämtat inspiration ifrån. Mer än så är det inte.

Georg den helige, i Norden kallades han S:t Göran, var en kristen soldat som led martyrdöden på 300-talet. På 1100-talet blev han soldaternas och riddarnas skyddshelgon. Legenden om S:t Göran och draken handlar om kampen mot det onda.
    Det kallas även Malteserkors och är en väldigt gammal symbol inom olika ordensförbund. Ganska många företag har korset i olika former i sina företagsloggor.
  • Antifeminist
    Virriga Vera skrev 2012-04-05 16:43:36 följande:
    Det kallas även Malteserkors och är en väldigt gammal symbol inom olika ordensförbund. Ganska många företag har korset i olika former i sina företagsloggor.
    Helt fel, så ser inte ett Malteserkors ut.

Malteserkors (även kallat Johanniterkors)

S:t Georgskors

• Antifeminist
    YummyMami skrev 2012-04-05 16:42:21 följande:
    De hade inga egna tecken alls, utan de tog massa gamla vackra tecken och besudla den med blod, tortyr och utrotning. Hakkorset hade ett vackert livsbejakande innebörd innan.
    Vad snackar du om?
  • Tom Araya

Haha...ja, alla vet att mc-knuttar på västkusten är rasister....

Nej, det är klart inte T-shirten är rasistisk, T-shirtar har inga åsikter.

Inte är heller bäraren rasistisk för att t-shirten har ett kors liknande det tyska järnkorset, symbolen har använts både före och efter nazi-tyskland i andra sammanhang. Inte ens i nazi-tysklands bruk var det en symbol för den politiska ideologin.

• evilgirl

ASEA hade korset som symbol men tog bort det när nazisterna började använda det har jag för mig att jag läst. Men nej jag tycker inte tröjan är rasistisk och inte white thrash heller :) 

• Antifeminist
    YummyMami skrev 2012-04-05 16:42:21 följande:
    De hade inga egna tecken alls, utan de tog massa gamla vackra tecken och besudla den med blod, tortyr och utrotning. Hakkorset hade ett vackert livsbejakande innebörd innan.
    Du förstår uppenbarligen inte. Vem har pratat om att nazisterna hade "egna tecken"? Ganska ointressant i dagens läge, då majoriteten av världens befolkning förknippar ett hakkors med nazismen och inte indiska solhjul, så vad var din poäng egentligen?
  • Argo
    nomadic skrev 2012-04-05 12:07:51 följande:

kollade runt på Freestylxtremes hemsida som säljer massa olika typer av kläder, ja hittade denna t-shirten med ett järnkors och eftersom Nazi tyskland använde denna symbolen som tapperhetsmedalj, och även om MC kulturen använder denna symbolen kan man see den i högerextrema och nynasistiska sammanhang fortfarande idag, jag undrar om den anses rasistisk

Va tycker ni  ?

www.freestylextreme.com/sv/Hem/Marken/West-Co...

Nä, den är inte rasistisk.

Det gäller bara att hitta matchande foppa-tofflor till den.

*min avatar är för övrigt ett malteserkors, för den som undrar*
  • Mästaren
    Antifeminist skrev 2012-04-05 17:43:01 följande:
    Du förstår uppenbarligen inte. Vem har pratat om att nazisterna hade "egna tecken"? Ganska ointressant i dagens läge, då majoriteten av världens befolkning förknippar ett hakkors med nazismen och inte indiska solhjul, så vad var din poäng egentligen?

Blir inte ditt eget inlägg om st.Georgkorset ganska menlöst då? (och för att svara på ts, nä det tror jag inte att många skulle uppfatta den som)
  • Argo
    Antifeminist skrev 2012-04-05 16:31:42 följande:
    Det är inget järnkors, det är ett S:t Georgskors, vilket nazisterna hämtat inspiration ifrån. Mer än så är det inte.

Georg den helige, i Norden kallades han S:t Göran, var en kristen soldat som led martyrdöden på 300-talet. På 1100-talet blev han soldaternas och riddarnas skyddshelgon. Legenden om S:t Göran och draken handlar om kampen mot det onda.
    Njae, inte det heller. Riktigt. Bara i skandinavien kallas den typen för St George-kors. Överallt annars är ett St George kors ett rött "vanligt" kors på vit bakgrund. Englands flagga är ett St George-kors.

Lite googlande ger vid hand att järnkorset, formen på bilden i TS, togs fram separat för medaljens skull för idag 199 år sedan. Det är alltså ett järnkors, eller om man så vill, en variant av ett cross-pattée.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_patt%C3%A9e
  • Antifeminist
    Mästaren skrev 2012-04-07 07:59:34 följande:
    Blir inte ditt eget inlägg om st.Georgkorset ganska menlöst då? (och för att svara på ts, nä det tror jag inte att många skulle uppfatta den som)
    Nej, tvärtom blir det förklarande. Frågor på det?
  • Antifeminist
    Argo skrev 2012-04-07 08:05:48 följande:
    Njae, inte det heller. Riktigt. Bara i skandinavien kallas den typen för St George-kors. Överallt annars är ett St George kors ett rött "vanligt" kors på vit bakgrund. Englands flagga är ett St George-kors.

Lite googlande ger vid hand att järnkorset, formen på bilden i TS, togs fram separat för medaljens skull för idag 199 år sedan. Det är alltså ett järnkors, eller om man så vill, en variant av ett cross-pattée.

en.wikipedia.org/wiki/Cross_patt%C3%A9e
    sv.wikipedia.org/wiki/Georgskors
  • Mästaren
    Antifeminist skrev 2012-04-07 17:20:48 följande:
    Nej, tvärtom blir det förklarande. Frågor på det?

Ja. Du ser inte att ditt första inlägg i ljuset av det du senare skrev får dig att framstå som lätt löjeväckande?
  • Argo
    Antifeminist skrev 2012-04-07 17:25:50 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Georgskors
    *testar igen*

Där står i stort sett exakt vad jag skrev. Minus informationen att det är i Slandinavien som StG kan vara ett C-P. Den infon hittar du i den mer utförligare engelska varianten.
  • Antifeminist
    Mästaren skrev 2012-04-07 17:58:37 följande:
    Ja. Du ser inte att ditt första inlägg i ljuset av det du senare skrev får dig att framstå som lätt löjeväckande?
    Nej det tycker jag inte. Är du bara ute efter att provocera, hitta någon annan.
  • Mästaren
    Antifeminist skrev 2012-04-08 18:10:52 följande:
    Nej det tycker jag inte. Är du bara ute efter att provocera, hitta någon annan.

Not really, men om jag ska göra det ska jag leta upp någon som är intressantare och mer begåvad.
  • Antifeminist
    Mästaren skrev 2012-04-08 22:13:11 följande:
    Not really, men om jag ska göra det ska jag leta upp någon som är intressantare och mer begåvad.
    Du får nog jobba lite hårdare innan du kommit upp så pass i mental kapacitet att du kan avgöra det. Men lycka till!
  • Världskrigsexpert

Järnkorset är något som använts som utmärkelse i Tyskland långt innan första världskriget. Det har absolut inget med nazismen eller den tidigare imperialismen att göra. Har för mig, kan ha fel här, att det delades ut i Västtyskland så sent som 1957 eller 1959. Bara för att saker är tyska betyder inte att de är nazistiska...

Svar på tråden är denna t-shirten rasistisk?