• Guppyy

Träna efter förlossning???

Jag undrar när man kan börja träna efter förlossningen, det har gått 1månad sedan jag födde och är nu sugen på att börja träna lite lätt! Har alltid varit mycket aktiv och tränat mycket, tränade 1½innan jag skulle föda till och med!!
    Efter förlossningen så fick jag sy ett par stygn då jag gick sönder, men dom sa att det borde läkt efter 1månad!

Vågar man börja lite lätt eller är det för tidigt??   

• Svar på tråden Träna efter förlossning???
  • Loreena

Börja lite lätt bara och lyssna på kroppen om den säger ifrån. Om du har haft foglossning under graviditeten kan det vara bra att vara lite extra varsam.
    Men styrketräning på gym tex borde ju inte vara några problem, får då kan du ju anpassa övningarna efter just din kropp.

• Snart 3 barnsmamma

Säger som övriga, prova och känn efter. Om du är van att träna så är det ju bara att prova. Du känner ju om kroppen protestera. Tänk lite "rehab" dvs stärka bäcken, bål och fokusera lite på rygg och axlar då det blir en hel del bärande

• chiqitua

Ja, kroppen säger ju såklart ifrån. Men tänk på att knipa med underlivet varje gång du tar i, i vilken övning det än gäller. Springa och sånt ska du ta det lugnt med.
    Och om du har haft delade magmuskler så ska du inte börja träna magen med situps än, utan plankan är en perfekt övning för både mage och resten av kroppen=)
    Lycka till och ta det lugnt, som många sa till mig, det tar lika lång tid för kroppen att bli normal efter förlossning, som det tar att vara gravid;) haha krångligt det blev, alltså 9 månaders läkning för att bli helt återställd (typ)!  

• Guppyy
    Snart 3 barnsmamma skrev 2012-04-05 12:55:54 följande:
    Säger som övriga, prova och känn efter. Om du är van att träna så är det ju bara att prova. Du känner ju om kroppen protestera. Tänk lite "rehab" dvs stärka bäcken, bål och fokusera lite på rygg och axlar då det blir en hel del bärande

jag tänkte köra step, o man går ju bara upp och ner på en bräda! Nej jag hade ingen foglossning som tur var!!
  • chiqitua

Step ska du nog ta lite lugnt med nu i början, det är mycket hopp och studsiga rörelser, risken finns att du får framfall om du tar i för mycket.

Svar på tråden Träna efter förlossning???