• Anonym (Blä)

Jag hatar min rökande granne!!!!!!

Jag vet att man får stå ut med andras skit om man bor i hyresrätt, men vad ända gång jag ska vädra lägenheten kommer hennes jävla äckelrök in i min! Jag vill vädra och få in frisk luft inte tvärt om!!!

Den sprider sig i hela min lägenhet, och värst är att den samlas i min sons rum!! Det sista stället jag vill ha rök på!

Tro mig, hade jag haft ekonomin hade vi flyttat till hus för länge länge sen!!!!

• Svar på tråden Jag hatar min rökande granne!!!!!!
  • misplacedname

Önskar det fanns fler rökfria hyreshus.

• katalysator

Röker din granne inomhus, på balkongen eller på gården? Kan du be grannen röka på andra sidan huset istället, eller gå bort lite längre från fönstrena?

• Dangerous

Ne men fy USCH. Jag har själv varit rökare och min sambo röker, men vi har aldrig rökt så att det skadar andra och definitivt inte så att grannarna får in skiten i sina lägenheter! Be grannen gå bort en bit och förklara att röken kommer in i sonens rum (säg att han är astmatiker) eller be grannen att röka under fläkten i sin lägenhet istället! Kan du inte prata med hyresvärden om problemet? Dom kanske kan hjälpa på något sätt.

• hyschad

Prata med hyresvärden? På vissa områden i vissa städer så har ju rökning ifrån balkonger förbjudits pga sådana problem.

• Anonym

precis, börja med värden, sen kan man gå vidare till hyresnämnden (tror jag det heter). om det är en sanitär olägenhet och det försämrar ditt boende så kan man ev få igenom att de bygger om eller fixar isolering eller vad det nu kan behövas.

• Anonym (Blä)

Wow, kan värden verkligen hjälpa till med sådant? Det hade jag ingen aning om! Jag trodde man bara var tvungen att acceptera i och med att det är hyreshus.

Det är 2 olika tjejer, och de båda röker på sina balkonger. Ut på gården vill man nästan inte föreslå att de ska röka för där har vi lekplats och är fullt med barn!

Ska fundera på hur jag ska formulera mig till värden, man vill ju inte låta för gnällig heller, men det är verkligen inte ok att sonens rum stinker tobak!

• Anonym (...)

Jag kollar alltid om grannen bredvid (som är den som kan bli berörd) har sin balkongdörr öppen eller om det är fönster öppet innan jag röker, har han det så går jag ut och röker på andra sidan nere vid parkeringen. Tycker det borde vara ganska förståeligt att röken går in hos grannen. Vi har ett dagis under vår lägenhet så det blir inte särskilt mycket rökande runt huset ö.h.t

• Dangerous
    Anonym (Blä) skrev 2012-04-05 15:57:09 följande:
    Wow, kan värden verkligen hjälpa till med sådant? Det hade jag ingen aning om! Jag trodde man bara var tvungen att acceptera i och med att det är hyreshus.

Det är 2 olika tjejer, och de båda röker på sina balkonger. Ut på gården vill man nästan inte föreslå att de ska röka för där har vi lekplats och är fullt med barn!

Ska fundera på hur jag ska formulera mig till värden, man vill ju inte låta för gnällig heller, men det är verkligen inte ok att sonens rum stinker tobak!
    Du kan ju iallafall börja med att prata med dom, tala då om att röken går in i sonens rum! Prata även med hyresgästföreningen dom kanske också kan hjälpa dig på något vis. Tycker du ska gnälla på ordentligt, cigarett rök luktar apa och det sätter sig precis överallt! Edit: passiv rök som du utsätts för är mer skadligare än det dom drar i sig.
  • Anonym
    Anonym (Blä) skrev 2012-04-05 15:57:09 följande:

Hata inte dina grannar för att de röker där de får... Hyresvärden har ingen skyldighet att se till att du kan ha öppna fönster utan att få in röklukt. Den som skrev ovan måste ha menat när röklukt tränger in, trots stängda dörrar.
Svar på tråden Jag hatar min rökande granne!!!!!!