Det är ett litet helvete det där !!!! Jag förstår dej till 100% !!!! Icke minst då jag delar exakt samma problem. Det grämer mig att inse att min granne förser mig och min familj med passiv rökning daglig dags. Min hälsa är på bekostnad av hennes rättigheter. För det är tydligen en rättighet man har; att röka inne i sin lägenhet och på sin balkong. På många arbetsplatser, sjukhus, offentliga ställen råder rökförbud. Detta finns till av en anledning. Men hemmavid, i eget bostadshus, får man stå ut.
Jag förstår invändningarna: Vem ska få bestämma över någon annans vanor? Är det rätt att inskränka någon annans liv? Vad blir nästa förbud? Snart får man inte snarka i sin egen säng etc etc.
Jag tror nog att den normalbegåvade ändock inser problemet.
Som det ser ut nu, enligt reglerna, är det min skyldighet som hyresgäst och granne, att bita ihop och andas in denna giftrök. Jag får vakna mitt i natten och må så illa att jag kräks, jag får ha huvudvärk och avstå från att vädra, då cigarettröken från grannens rökning smyger sig in. Hon sitter i orubbat bo och får fortsätta bolma oavbrutet.
Alternativen: Att prata med grannen och be henne sluta röka ( hmmm. Försök själva att be en människa som rökt i 45 år att sluta bara sådär- lycka till!)
Flytta- (med allt vad det innebär). Fortfarande är det jag som äger problemet. Jag som måste flytta. Jag som måste bryta upp. Jag som förlorar kampen hursomhelst. Medan hon, fortsätter att bolma, fullkomligt ostört.
Så om du min granne läser detta, TACK för den för tidiga cancern, TACK för all huvudvärk och allt illamående, för varma dagar utan möjlighet att vädra AS IF YOU CARE.....