• KarinF

    Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?

    Hejhej!! Jag är också en hårdtränande tjej som faktiskt aldrig har haft mens. Har varit aktiv med olika uthållighetsidrotter sedan tonåren. Fick inte igång mensen, så man gjorde en utredning när jag var 19. De hittade inga fel annat än låg vikt och elitträning. Fick p-piller för att motverka benskörhet som jag åt i 10år. När jag var 31 så ville jag och min man skaffa barn, men jag hade fortfarande ingen ägglossning. Jag fick dock hjälp med hormonsprutor och kunde på så sätt få igång det hela. Vi gjorde tre vanliga försök med hormonstimulering, men det tog sig inte. Då försökte vi med IVF och det tog sig direkt! Så nu är vi föräldrar till en liten son som föddes i februari!

  • KarinF

    Hejsan Hannah: ja, jag fick ägglossning med hormonstimuleringen. Tog en spruta varje dag och gick på regelbundna ultraljud. När en blåsa var mogen, så tog jag en ägglossningsspruta. Enkelt! Men som du säger, tråkigt också. Krävs ju lite jobb med flera läkarbesök och så de där sprutorna som ska tas. Känns på sätt och vis onödigt eftersom både jag och min man är friska och skulle kunna få barn utan hjälp. Det är "bara" mitt idrottande och låga fettprocent som ställer till det. Trodde det skulle lösa sig efter min sons födsel, tänkte kanske att kroppen hade lagt på sig lite mer fett. Men tydligen har jag väldigt svårt att lägga på mig, för nu är jag tillbaka på mina 52kg och 14-15 i fettprocent (suck!!). Ja, vi vill ha fler barn och gärna ganska tätt. Har bestämt mig för att lägga ner elitlöpningen och försöka gå upp ett par kilo. Men vad jag förstår så kan det ändå ta lång tid innan mensen kommer igång. Ska träffa fertilitetsläkaren nästa vecka och lägga upp en plan. Har ju inga gratis IVF-försök kvar, så förmodligen kör vi hormonsprutor och befruktningsförsök på vanligt sätt. Tror absolut att det finns hopp för dig! Lyckades jag som inte ens har mens att bli gravid, så borde det funka för dig också. Jag tränade relativt mycket även under själva IVF-processen också, samt under hela graviditeten. Blev uppmuntrad av läkarna att fortsätta, så det gjorde jag. Det var överhuvud taget ingen som kommenterade min vikt eller träning, att jag skulle ändra på något. Så därför levde jag som vanligt. Graviditeten gick bra, mådde finfint. Tyvärr fick jag en massa proppar i moderkakan som gjorde att sonen fick komma till världen redan i v.30. Men det hade inget med min träning, IVF eller låga vikt att göra. Vad tränar du för något?

  • KarinF

    Ja, jag tror det kommer fungera med sprutor. Tror inte att träningen inverkar negativt, i så fall hade det ju varit svårt att bli gravid med IVF också. Jag tror att bara man har ägglossning så kan man bli gravid, oavsett om man tränar mycket eller inte. Det finns flera elittjejer inom långdistanslöpningen som har kombinerat barn och hård träning. Se bara på Paula Radcliff som är flerbarnsmor och bäst i världen på maraton och tränar 20-30mil löpning per vecka. Visst, jag tränar mer än medelsvensson, ca 10timmar per vecka varav det mesta är konditionsträning. Men det är ändå inte jättemycket om man jämför med andra långdistanslöpare. I mitt fall är det nog en kombination av för lågt energiintag och låg fettprocent som ligger bakom den uteblivna mensen. Men det är min teori. Sedan är alla självklart olika. I mitt landsting (Örebro) så har man tre gratisförsök, men det gäller bara om man inte har barn sedan tidigare. För oss skulle det kosta runt 20000kr för ett nytt försök. Det känns lite onödigt, så jag ska verkligen försöka gå upp lite i vikt och dra ned på träningen. Kanske ligga runt 7-8 timmar per vecka, men framför allt öka energiintaget. Har du fått rådet att minska på träningen eller är det på eget initiativ som du gör det? Berätta gärna hur det går för dig framöver. Vore intressant att höra.

  • KarinF

    Ja det är nog som du säger, alla är olika och våra kroppar reagerar olika på träning, stress osv. Man får nog testa sig fram och se vad som funkar. Vi försökte ingenting alls innan vi tog hjälp av fertilitetskliniken. Jag visste att jag inte hade ägglossning, så det var liksom inte lönt att ens försöka. Jag fick enbart sprutor, Menopur och sedan en ägglossningsspruta. Pergotime har jag aldrig fått, men det funkar kanske på samma sätt som Menopur. Jag började med sprutor i februari 2011 och vi körde tre omgångar innan sommaren, men det tog sig inte. I augusti 2011 gjorde vi det första IVF försöket och då blev jag gravid med sonen. Så det tog egentligen inte så lång tid att bli gravid. Under sommaren försökte vi ju inte alls i och med att kliniken var stängd då. Nu hoppas jag att vi får köra igång med sprutor igen, ska träffa läkaren den 30/7. Är lite orolig att de tycker att vi ska vänta ett tag till. Fick ju sonen i slutet av februari med kejsarsnitt. Vet att det tar lång tid för ett snitt att läka i livmodern, men hoppas på att ett halvår räcker. Ja, vi kan väl följas åt här framöver, vore som sagt intressant att höra hur det går för dig. Lycka till nu! Håller tummarna!

  • KarinF

    Ja, för oss gick det undan väldigt snabbt! Ingen väntetid på IVF-försöket. Hoppas det går lika fort för er. Nej, jag hade inte alls ont av äggplockningen, inte det minsta faktiskt. Det stack till lite grann bara. De plockade ändå 13st ägg, vilket väl är en hyffsad skörd. Fick morfin också, så det tog säkert bort det värsta av smärtan. Det jobbigaste med alla ultraljudskontroller och äggplockningen, var att jag var tvungen att smita från jobbet titt som tätt. Kunde ju inte direkt säga vad jag skulle göra. Det blev många "tandläkarbesök" kan jag säga, haha  
     
    Japp, vi uppdaterar här när det händer ngt! Hoppas på plus för oss båda innan året är slut!  

  • KarinF

    Weebee: Grattis till mensen, kul! Hur gjorde du för att gå upp så mycket? La du om kosten helt och hållet eller behövdes det bara små justeringar? Kämpar själv med att lägga på mig, men det är svårt. Har inga problem att äta mer energi, men det är svårt att dra ned på träningen. Som Hannah säger så är träningen en livsstil som jag mår så bra av. Jag har dragit ned lite på tiden jag tränar, men låtit antalet pass per vecka vara kvar. Samtidigt som jag ökar på matintaget. Får se om det kan ge resultat. Har träffat fertilitetsläkaren som inte ser några fysiska hinder för att dra igång med hormonstimuleringen, ska bara ge kejsarsnittet ytterligare någon månads läkningstid innan vi drar igång. Jag håller med om att läkarna är väldigt okunniga om tränande tjejers kroppar. Fattar inte hur de kan dra alla över en kam och köra med sitt trubbiga BMI-verktyg. Det är trots allt mängden fett man har på kroppen som är avgörande för fertiliteten. Jag har ifrågasatt detta och sagt att jag har en fettprocent på kanske 13-14%. Är det verkligen lämpligt att göra IVF då? Jadå, du har BMI över 18,5 så det går så bra så! De borde slänga ut vågen och skaffa en apparat som mäter fettprocenten istället! Lycka till med era graviditetsförsök, Hannah och WeeBee. Vi får hålla varandra uppdaterade framöver!

  • KarinF

    Välkommen Camille och Stella10. Det känns skönt att det finns fler i samma situation, kände mig väldigt ensam förut trots att jag vet att det måste finnas fler! Jag känner igen mig i era tankar och funderingar. Träningen har varit en livsstil så längr jag kan minnas, så visst är det svårt att ändra på det. Känner även ett motstånd till dra ned på träningen när man har lagt ned så mycket jobb på att komma i form. Frånvaron av enorfinkickarna som träningen ger, det är nog ändå det jobbigaste. Tänkte att jag skulle träna mer normalt, som en medelsvensson. Men vad är det? Hur mycket är normalt? Det känns dock lite lättare när jag tänker på att det är en begränsad period det handlar om. Jag kan ju vara i min livsform efter 35 också, men att bli gravid blir svårare med åren. Imorgon ska jag träffa fertilitetsläkaren för andra gången. I början sv augusti träffades vi och då ville hon att jag skulle gå upp nåt kilo, vilket jsg har gjort. Dessutom har det gått drygt 6mån sedan kejsarsnittet, så förhoppningsvis får jag dra igång med hormonstimuleringen till veckan. Antar att det blir Menopur som förra gången. Lycka till alla!

  • KarinF

    Hannah, nej jag har inte gjort någon kontraströntgen. Varför gör man en sådan? Jag går inom den offentliga vården. Vi har ju en son från vårt första IVF försök, så nu tänkte vi satsa på hormonstimulering och försöka bli gravida på vanligt vis. Vill vi göra IVF igen så kostar det drygt 20 000. Menopur (sprutorna) går på högkostnadsskyddet som tur är, så vi hoppas att det ska ta sig med dem. Jag började med sprutorna i måndags och ägglossningssprutan blir väl om ett par veckor. Spännande!!

  • KarinF

    Hannah, kontraströntgen kanske är typ som spolning av äggledarna? De gjorde aldrig nån röntgen på mig, utan spolade direkt. De kanske gör olika inom olika landsting? Nej, jag tror inte att man behöver göra uppehåll med sprutorna. Men det brukar bli ett naturligt uppehåll i och med semestern då kliniken stänger under 1,5mån. Långt dit som tur är nej, jag fick inte någon egen ägglossning efter graviditeten. Kände ändå ett visst hopp eftersom jag hade fått lite mer former, men det var nog bara vätska, för efter nån månad hade allt runnit av och jag var tillbaka på startvikten igen. Då insåg jag att det nog var kört. Jag försöker äta så bra som möjligt ur näringssynpunkt, men räknar inte kalorier. Brukar dock ha lite koll på vågen så jag inte tappar vikt. Har lätt för att gå ner om jag inte ser upp. Delvis är det väl ärftligt, men så håller jag på med långdistanslöpning också, så det gör ju inte saken bättre.

  • KarinF

    Hannah, jag har aldrig haft ägglossning. Inte vad jag vet i alla fall. De kände till mig på kliniken sedan tidigare och att jag hade gått igenom diverse utredningar flera år innan. De ansåg att hormonsprutor var det enda som skulle funka på mig.

  • KarinF

    Camille, åh nej vad tråkigt att läkaren gjorde ett sån miss! Förstår om du blir frustrerad. Men hoppas att nästa kur fungerar! Håller tummarna! Själv ska jag på ultraljud imorgon och se om äggblåsorna har börjat växa till sig. Har tagit sprutor i en vecka nu och har väl ytterligare någon veckas stimulering innan ägglossningen.

  • KarinF

    Jag var på ultraljud i tisdags och då hade det inte hänt något alls, men det hade läkaren inte förväntat sig heller. Fick fortsätta med samma dos till nästa ultraljud som är på måndag. Då har jag sprutat i 14dgr och då bör det ha vuxit till sig. Det kan ta lite längre tid första sprutomgången innan det händer något. Det blir som en uppstartssträcka. Tycker nog att jag börjar känna mig lite svullen/öm neråt äggstockarna, så det kanske börjar växa nu. WeeBee, kul med Sthlm halvmara! Löptränar ju själv en hel del och visst är det härligt att få utmana sig ibland. Att springa i två timmar vid något enstaka tillfälle borde inte göra nån skillnad för fertiliteten. Det borde väl vara helheten som spelar roll, hur man tränar, äter och lever under en vecka eller månad? Har också dragit ned lite på träningen, var faktiskt inte så svårt. När höstmörkret har infunnit sig med regn och lite kyligare väder, så är jag inte lika pigg på att träna faktiskt. Det där extrapasset på cykel eller extra löprundan för att det är soligt och varmt ute, har jag utan problem avstått.

  • KarinF

    Ultraljud idag. Det var en äggblåsa som hade blivit 13-14mm, så nu blir det ytterligare en kontroll på onsdag. Den bör vara tillräckligt stor då och i så fall blir det ÄL-spruta på onsdag. Mannen har varit sjuk några dagar, men nu är han på benen igen. Som tur är! För nu blir det hårdkörning onsdag, torsdag, fredag! Svar på frågor: 1) Vi sökte hjälp i samband med att vi kände oss redo att skaffa barn. Eftersom jag inte hade någon ägglossning så var det inte lönt att försöka i ett år. Jag fick rådet att läkarna på Kvinnokliniken att kontakta fertilitetsenheten på en gång. Det var tre månaders väntetid. 2) har ingen egen ägglossning 3) Nej ingenting. BMI över 18,5 vilket jag hade (18,8)

  • KarinF

    Hannah: läste lite mer noggrant i tråden nyss och såg vad du skrev i söndags. Jag kan bara säga att jag är hemskt ledsen för er skull! om man har ett lågt amh-värde, så antar jag att man små äggreserver? Men det innebär väl inte att man inte har några ägg alls? Kan det funka med hormonsprutor och sedan en ägglossningsspruta? Jag kan ingenting om det där, var bara några tankar som ploppade upp. Vill ju trots allt tro att det måste gå att ordna på nåt vis. Om det nu inte gör det, om ni inte kan få barn, så hoppas jag av hela mitt hjärta att ni får all hjälp ni behöver och att allt ordnar sig på bästa sätt för er. Styrkekramar till er!! WeeBee: jo de vet att jag har varit elitlöpare och att jag fortfarande tränar mycket. Har haft BMI under 20 så länge jag kan minnas trots att jag inte alltid har tränat så mycket. Även om jag i princip la ner träningen, så skulle jag förmodligen ligga under 20 ändå. Skillnaden är väl att jag skulle gå upp lite i fettprocent medan muskelmassan skulle minska. Har alltid varit gänglig i kroppen och haft svårt att gå upp i vikt.

  • KarinF

    Camille: Det är långdistans jag sysslar med, från 5000m upp till halvmaran. Springer både på bana och i terräng beroende på säsong. Ligger kring 7-10mil per vecka samt styrka. Ett par intervallpass och resten är lågintensivt. Tränade enligt detta upplägg förra året då jag blev gravid med sonen, så jag kör på samma koncept även denna gång så får vi se hur det går. Det kan låta mycket, men när jag satsade för fullt så låg jag på 10-15mil, så nu känns det som rena semestern! :) Springer du också långdistans?

  • KarinF

    WeeBee: Jag har liksom Camille inte heller någon mens. Jag har också jämfört mig med andra landslagstjejer som springer maraton och föder barn. Jag tränar kanske en tredjedel av vad de gör, känns så himla orättvist. Men vi är olika allihopa, försöker att inte jämföra mig med andra trots att det är svårt. Det positiva är ändå att hormonstimuleringen fungerar utan problem, jag får ägglossning och har ju faktiskt blivit gravid och fött en son. Får du ingen egen ÄL så kanske du kan få hjälp med stimulering? Hannah: fick ut 13ägg vid IVFen

  • KarinF

    WeeBee: Grattis till ÄL! Då är vi två som går och väntar då. Jag hade ÄL i går, så det innebär väl 12-14dgr för mig också. Hannah: det borde väl vara värt att testa IVF i alla fall? Eller vill man inte ens försöka? Kanske kan ni vända er till något annat landsting? När vi gjorde IVF så ville de ha minst tre ägg för att det skulle vara värt att göra IVF.

  • KarinF

    WeeBee: vad tråkigt, men bra att du har beställt tid för utredning. Hannah: vad glad jag blir för din skull! :) då finns det ju äggblåsor som kan mogna, så visst borde det vara läge för IVF då? För min del så är det nu precis två veckor sedan ägglossningssprutan. Jag tjuvtestade redan i onsdags och även igår, men då var det negativt. Idag på morgonen testade jag igen och det fanns ingen tvekan om att det var TVÅ streck på stickan!! Jag är gravid!! :) Bara att hoppas på att det håller i sig nu......

  • KarinF

    Tittar in en sväng, har inte varit här sedan plusset i mitten av oktober. Ser att det har hänt en del! Stort grattis till WeeBee och Hannah!! Vad kul! Har gått bra här, är i v.16 nu. Körde med hormonsprutor och trodde inte att det skulle ta sig så fort. Men det gick på första försöket och så blev det tvåäggstvillingar dessutom. Stort lycka till, allihopa som kämpar!!

Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?