• Pigeon

Vilken dag går man påskkärring?

Ja som rubriken lyder, vilken är "rätt" dag att gå runt och dela ut påskkort eller vad man nu gör? Jag har hört olika bud och undrar vad som är vanligast...

Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-06 20:41
    Skriv hemskt gärna i tråden var ni bor! Kanske varierar seden med bostadsort...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken dag går man påskkärring?
  • Pigeon

Skriv gärna i tråden och motivera era svar, så puffas den upp och många kan se och svara! Vill gärna veta såman inte skickar ut dagen på "fel" dag.

Samt skriv hemskt gärna var ni bor! Kanske varierar seden med bostadsort...

• Heisan

Här där jag bor så går de på påskafton...

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Zombie

Skärtorsdagen då dom åker till blåkulla

• Kalles mams

Har alltid hört att det är på skärtorsdagen man går påskkärring.. Eftersom det är den dagen dom flyger till blåkulla.. Jag bor i Skåne

• Heisan

Bor i Närke

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Themis

Klart man ska ha godiset på skärtorsdan så man slutar ha ont i magen till påskafton.

Full frontal nerdity.
  • La Lola

Skärtorsdan.
    Bor i jämtland.

Mest logiskt dessutom eftersom det är då påskkärringarna reser till Blåkulla.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • bodimit

Oj! inte konstigt att vi aldrig får påskkärringar om vi har haft godis på påskafton. plus att det nästan aldrig finns någon som ger påskgodis till min dotter då. Jag har alltid för mig att det är påskafton? Men nu är jag visst motbevisad.. nästa år får det väl bli skärtorsdag då!

• Syoss

Beror tydligen på vart i sverige man bor. Det hade inte jag nån aning om. Här i värmland där jag bor, har vi alltid gått på påskafton.

Wikipedia säger:
    "I västsverige är påskafton den vanligaste dagen att gå påskkärring, medan det i övriga landet snarare är skärtorsdag"

• Jennie med ie

Oavsett var man bor ser jag ingen annan logisk dag än skärtorsdag, grejen är ju att få ihop färdkost till trippen till Blåkulla Busenkelt... På påskafton är man fortfarande där, på Blåkulla alltså. Fest i dagarna tre är det ju...

• La Lola
    Jennie med ie skrev 2012-04-07 12:04:04 följande:
    Oavsett var man bor ser jag ingen annan logisk dag än skärtorsdag, grejen är ju att få ihop färdkost till trippen till Blåkulla Busenkelt... På påskafton är man fortfarande där, på Blåkulla alltså. Fest i dagarna tre är det ju...
    Exakt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • mannehund

Påskafton. Gick själv på påskafton för sisådär 30+ år sedan och barnen här går fortfarande på påskaftonen. Bor i Västsverige. Skulle det komma kärringar här på skärtorsdagen skulle nog ingen hunnit handla hem nåt påskgodis ;)

• Ametist01
    mannehund skrev 2012-04-07 12:26:35 följande:
    Påskafton. Gick själv på påskafton för sisådär 30+ år sedan och barnen här går fortfarande på påskaftonen. Bor i Västsverige. Skulle det komma kärringar här på skärtorsdagen skulle nog ingen hunnit handla hem nåt påskgodis ;)

Här går de också  på påskafton, så här ligger godispåsarna redo och väntar på häxornaSolig

Bor i Västsverige. 
  • Johan70

Jag tycker att det skall vara på skärtorsdagen, fast jag fick besök av ett par små käringar idag och de fick godis ändå.

• annca

Där jag bodde som barn, Eskilstuna, påskafton. Iaf då på 70-talet.

Där vi bor nu, Linköping, skärtorsdan.

Där vi firar själva påsken, Trollhättan, påskafton.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Pigeon
    Syoss skrev 2012-04-06 22:17:30 följande:
    Beror tydligen på vart i sverige man bor. Det hade inte jag nån aning om. Här i värmland där jag bor, har vi alltid gått på påskafton.

Wikipedia säger:
    "I västsverige är påskafton den vanligaste dagen att gå påskkärring, medan det i övriga landet snarare är skärtorsdag"
    Tack för alla svar!

Här har vi också påskafton, men jag blev förvirrad av att det verkade vara så vanligt med skärtorsdagen, som jag aldrig varit med om... men jag bor också i västsverige!
Svar på tråden Vilken dag går man påskkärring?