• zoja

har ni betalat av era hus/lägenhetslån?

har ni betalat av ert boendelån? hus eller lägenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-08 14:20

När det gäller att göra sig skuldfri, vill jag här dela med mig utav ett boktips:

"the total money makeover" skriven utav Dave Ramsey.
    se även hans hemsida: www.daveramsey.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-08 23:32

ett annat tips är att kolla på
    "in debt we trust"
    mycket lärorikt för er so tror att ni är smarta när ni använder kreditkort...
    här är den: http://video.google.com/videoplay?docid=-9016886482738598023#

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-09 20:02
    ägger till fler bra böcker om ämnet ekonomi.

"ett rikare liv2 utav charlie söderberg och mattias,från lyxfälan.
    köp den här:
    www.bokus.com/bok/9789137133515/ett-rikare-liv-en-bok-om-din-tid-och-dina-pengar/

och även "vägen till din första miljon" skriven utav Tobias childfat,den finns här:
    www.bokus.com/bok/9789186691042/vagen-till-din-forsta-miljon-alla-kan-bygga-en-egen-pengamaskin/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden har ni betalat av era hus/lägenhetslån?
  • Fiona M
    Boost skrev 2012-04-17 14:17:00 följande:
    Det är ju själva grejen med att amortera saftigt, så att det går ut över en trevlig vardag, som blir galet.
    Att offra saker i väldigt många år framåt, enbart för att kunna amortera bort bolånet, är det nog inte så många som är beredda att göra. 

nej, och varför skulle man?
    har TS skrivit ngt om det? 
  • Fidelis ad urnam

TS, jag tänker inte ge mig.

Kan du acceptera att andra inte håller med dig i det du skriver och att vi är många som enbart ser fördelen med våra kreditkort?
    Att vi inte lever på marginalerna och att vi inte handlar på krediten för att våra likvida medel är slut.

Kan du acceptera och RESPEKTERA det?  

• zoja
    Sarah84 skrev 2012-04-17 14:10:53 följande:
    Men hur vet du att de som inte har mycket bra inkomster amorterar så mycket då?

Det verkar vara fler i tråden som fått uppfattningen att du menar att det inte är konstigt att amortera så mkt oavsett inkomst.  
    ja jag känner personligen flera stycken (fler än 8st) som gör så
    amorterar kraftigt med den enes lön och lever på den andres lön...
  • zoja
    Fidelis ad urnam skrev 2012-04-17 15:03:18 följande:
    TS, jag tänker inte ge mig.

Kan du acceptera att andra inte håller med dig i det du skriver och att vi är många som enbart ser fördelen med våra kreditkort?
    Att vi inte lever på marginalerna och att vi inte handlar på krediten för att våra likvida medel är slut.

Kan du acceptera och RESPEKTERA det?  
    nu får du för fan ge dig och respektera min åsikt oxå!
    man använder INTE kreditkort om man har pengar över när alla utgifter och sparandet är gjort!
    ge dig för fan! det finns ingen anledning att ha kreditkort OM MAN HAR PENGAR!
  • Linda5

Förr när man köpte hus så var det med i beräkningen att huset skulle vara avbetalat på 40år. De flesta banker utgick från detta. Om husets värde sen ökade så kunde man låna upp men fortfarande inte mer än att huset skulle vara betalat på 40 år.
    Detta känns inte som någon omöjlighet tycker jag och lånar man inte mer än att man kan göra det så klarar man sig oftast bra. 

• Fidelis ad urnam
    zoja skrev 2012-04-17 15:25:24 följande:
    man använder INTE kreditkort om man har pengar över när alla utgifter och sparandet är gjort!
    Du har rätt till din åsikt och du har all rätt i världen att själv inte vilja ha ett kreditkort, det var faktiskt inte heller min fråga. 

Min fråga är om du kan acceptera och respektera det faktum att vi är många som inte ser någonting fel i att ha kreditkort. Att långt från alla med kreditkort lever över sina tillgångar och balanserar på marginalerna. 
    Att vi är många som enbart ser fördelar med våra kreditkort.

Kan du acceptera och respektera det? 
  • zoja
    Linda5 skrev 2012-04-17 15:27:17 följande:
    Förr när man köpte hus så var det med i beräkningen att huset skulle vara avbetalat på 40år. De flesta banker utgick från detta. Om husets värde sen ökade så kunde man låna upp men fortfarande inte mer än att huset skulle vara betalat på 40 år.
    Detta känns inte som någon omöjlighet tycker jag och lånar man inte mer än att man kan göra det så klarar man sig oftast bra. 
    fast vill man verkligen vara fastlåst med lån i 40år?
  • Paksenarrion
    Du önskar lämna fl förstår jag? Eftersom du börjar med svordomar och påhopp...
  • Fidelis ad urnam
    zoja skrev 2012-04-17 15:28:57 följande:
    Vill man vara fastlåst till ett mobilabonnemang i 24 månader?
  • Linda5
    zoja skrev 2012-04-17 15:28:57 följande:
    Det jag menar är att många inte amorterar alls. Verkar inte vara så mycket amorteringskrav längre. Själv har jag betalat av mitt huslån men hör många resonera att dom räknar med vinst när dom säljer så dom behöver inte amortera.
    Har du inte ens tankkort?

Svar på tråden har ni betalat av era hus/lägenhetslån?