• MHM

Är ettåringar i trotsåldern?

Hamnade i en diskussion på facebook där flera hävdade att deras 14-15 månaders visst var i trotsåldern. Jag försökte förklara att det är skillnad på en ettårings beteende och en treårings.Men nej, dom var visst i trotsåldern och sen blev det sandlådenivå i diskussionen.

Så - är ettåringar i trotsåldern? 

• Svar på tråden Är ettåringar i trotsåldern?
  • thegoddess

Trots är väl när barnet är fullt medvetet vad som gäller. Vad är ok och förbjudet och gör tvärt emot osv.
    Jag har själv tänkt tanken att min 15 mån är trotsig då hon bara gör tvärt emot. Men anser att hon bara till viss del förstår nej osv men inte varför det är nej tex. Konsekvens tänk kan ju inte vara utvecklat än.
    Tror ej på trots utan mer att testa och vara nyfiken och busig

• MHM
    thegoddess skrev 2012-04-08 11:44:44 följande:
    Trots är väl när barnet är fullt medvetet vad som gäller. Vad är ok och förbjudet och gör tvärt emot osv.
    Jag har själv tänkt tanken att min 15 mån är trotsig då hon bara gör tvärt emot. Men anser att hon bara till viss del förstår nej osv men inte varför det är nej tex. Konsekvens tänk kan ju inte vara utvecklat än.
    Tror ej på trots utan mer att testa och vara nyfiken och busig
    TACK! Jag var tydligen en hemsk människa som inte kunde se att alla barn är olika...
  • Sisisisi

Nej, har aldrig träffat en trotsig ettåring, bara busiga barn med egen vilja

• sextiotalist

Nej, de är för små. Men självklart kan de bli både arga och frustrerade när saker går emot de små liven

• lövet2

Nej, det där är en modern myt som frodas pga en löjlig bok skriven av någon svensk, tror jag. Det är någon som raskt döpt om alla olika utvecklingsfaser till trotsåldrar, och enligt den boken kommer barnet i trotsåldern redan vid 2 månaders ålder.

• Momalicious

Jag kallar min 15 månaders beteende för "en förhandsvisning" ;) han har typiska trotsbeteenden men det är ju inte trots i den bemärkelsen. Testa gränser, busa och ha en stark vilja bara.

• DetLillaÄcklet

Jag gillar inte att kalla det för trots öht. Barnen håller på att bygga upp sig själva, bli egna individer. En vuxen som har egna åsikter är också i trotsåldern eller?

En tre-åring har all rätt i världen att ha sin egna åsikt. Tycker hen att det visst är lämpligt att äta glass istället för mat så får hen tycka det. Varför är det trots? Kallar man det för trots så tar man bort barnets rätt till egna åsikter. Sedan att man måste bestämma åt barnet är en sak vi föräldrar måste göra.

• LilaRos

Ettårigt förstår inte så bra, kan inte göra sig förstådda så bra, har precis börjat upptäcka världen! Med det kommer såklart gap,skrik och annat beteende som inte är så önskvärt..

För en tvååring tycker jag att det är lite mitt emellan. Iaf för min.. Han förstår bättre, hör sig förstådd bättre men det blir en hel del missförstånd som leder till utbrått. Sen kan han göra tvärt emot det man säger, som han förstår också. Men det är mer att testa gränser, inte rent trotts!

För övrigt ser jag inte fram emot den riktiga trottsen... Ungen kommer göra mig galen :)

• lövet2
    DetLillaÄcklet skrev 2012-04-08 12:23:51 följande:
    Jag gillar inte att kalla det för trots öht. Barnen håller på att bygga upp sig själva, bli egna individer. En vuxen som har egna åsikter är också i trotsåldern eller?

En tre-åring har all rätt i världen att ha sin egna åsikt. Tycker hen att det visst är lämpligt att äta glass istället för mat så får hen tycka det. Varför är det trots? Kallar man det för trots så tar man bort barnets rätt till egna åsikter. Sedan att man måste bestämma åt barnet är en sak vi föräldrar måste göra.
    Varför man kallar det för trots just i 3-årsåldern, är för att de beter sig väldigt annorlunda just i den åldern. De uttrycker liksom inte bara sina åsikter, utan de kan lika gärna propsa på något som de egentligen inte vill. Bara för att vara tvärtemot.
    En 2-åring och en 4-åring som vill ha något (en glass t ex) och som faktiskt får en, de blir nöjda. En 3-åring i samma situation får troligare ett raseriutbrott. Många gånger verkar det som att barnet inte vill ha en speciell sak, utan han vill snarare bara mucka gräl ...
  • DetLillaÄcklet

Lövet2: Jag ser det ändå inte som att trotsåldern finns. Att en tre-åring sätter sig på tvären är på grund av att hen testar vad som fungerar eller inte (får jag den här saken om jag skriker? Blir mamma arg om jag gör så här? Hur reagerar pappa om jag kastar den här saken?) - i kombination med att hen inte kan kontrollera sina känslor.

När ett barn inte kan kontrollera sig och gör som hen vill oavsett vad andra tycker - då är det trotsåldern. Gör en vuxen exakt samma sak har den vuxna isf hamnat i trotsåldern? Nej, den vuxna har problem med att hantera sina känslor och är på dåligt humör.

Men barn får inte vara förbannade, arga, jobbiga, tycka vad de vill och agera på deras impulser. Då är de trotsiga.

Min 2-åring har den senaste veckan bråkat för minsta lilla. Vad vi än gör är det fel. Jag välkomnar det! Äntligen börjar hon stå på egna ben och få en egen vilja, egna åsikter och hon har startat en livslång träning med att hantera sitt känsloliv. Jag ser det inte som att hon har hamnat i trotsåldern, trots att flera redan har sagt det till mig.

Svar på tråden Är ettåringar i trotsåldern?