Lövet2: Jag ser det ändå inte som att trotsåldern finns. Att en tre-åring sätter sig på tvären är på grund av att hen testar vad som fungerar eller inte (får jag den här saken om jag skriker? Blir mamma arg om jag gör så här? Hur reagerar pappa om jag kastar den här saken?) - i kombination med att hen inte kan kontrollera sina känslor.
När ett barn inte kan kontrollera sig och gör som hen vill oavsett vad andra tycker - då är det trotsåldern. Gör en vuxen exakt samma sak har den vuxna isf hamnat i trotsåldern? Nej, den vuxna har problem med att hantera sina känslor och är på dåligt humör.
Men barn får inte vara förbannade, arga, jobbiga, tycka vad de vill och agera på deras impulser. Då är de trotsiga.
Min 2-åring har den senaste veckan bråkat för minsta lilla. Vad vi än gör är det fel. Jag välkomnar det! Äntligen börjar hon stå på egna ben och få en egen vilja, egna åsikter och hon har startat en livslång träning med att hantera sitt känsloliv. Jag ser det inte som att hon har hamnat i trotsåldern, trots att flera redan har sagt det till mig.