Vem ärver?
Hej!
Min mormor har gott bort och nu är det dags för arvet att delas upp hur går det till om det inte finns testamente? Hon har 2 barn och 7 barnbarn.
Tacksam för svar
Hej!
Min mormor har gott bort och nu är det dags för arvet att delas upp hur går det till om det inte finns testamente? Hon har 2 barn och 7 barnbarn.
Tacksam för svar
Hennes barn ärver efter henne, och om de vill dela upp till sina barn så får de göra det men är inte bundna vid någon lag att göra det.
Mormors barn ärver. Även ev. barn som inte lever har rätt till sin del så deras ev. barn ärver i dennes ställe.
Det är hennes barn som ärver om inte hennes man finns kvar i livet för då är det han som ärver det...
Det är barnen som ärver. Om din mormor har något barn som är avlidet och som i sin tur har ett barn - alltså ett föräldralöst barnbarn till din mormor - så ärver det barnbarnet den del dess förälder hade ärvt om den hade levt.
Skulle tro att de två barnen ärver 50% var, barnbarnen ingenting (om inte föräldrarna väljer att ge sitt arv vidare till sina barn). När min morfar dog tex så delade min mamma upp sin del av arvet på tre till mig och mina syskon. Hennes syster som är änka hade större behov av pengarna själv (hennes barn har det väldigt bra ställt och är 10-15 år äldre än oss) och behöll pengarna själv. Hade hon däremot gett det till sina barn så hade fått mer än oss då hon bara har två barn så de hade fått 50%/2 och jag och mina syskon 50%/3.