Anonym skrev 2012-04-08 16:18:05 följande:
Givetvis kan man ha åsikter om ifall det är bra att ta med barnet, undvika att det används som slagträ osv men det var inte det jag frågade om i trådstarten.
I mitt fall är det av vikt att barnets vilja och önskemål blir synliga eftersom annars jag och den andra föräldern står mycket långt ifrån varandra i våra uppfattningar. Jag strider inte i egen sak utan för ett barn som inte vågar prata med den andra föräldern. I syfte att samarbetssamtalet ska bli "för barnets bästa" är det därför oerhört viktigt att barnet får komma till tals på ett bra sätt. Det handlar inte om aktiviteter utan om boendeformer, stor otrygghet och på sätt och vis utnyttjande av barnet för egna syften.
Det är ju för att undvika domstol som vi är där och jag tänker att det borde ligga i allas intresse att barnets vilja då får synas, eftersom jag annars "måste" gå vidare med advokat, stämning och hela baletten.
Jag tycker du ska be samtalsledaren att boka in ett eget samtal med barnet så barnet får göra sin röst hörd.