• Anonym

Samarbetssamtal med barn?

Jag undrar ifall någon med kunskap och/eller erfarenhet kan berätta ifall det är möjligt att få med barnen i någon form under samarbetssamtal och i så fall i vilken form det skulle kunna ske?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-08 16:36
    Det hade varit mycket värdefullt för mig att få kontakt med någon som varit med om detta, alternativt vet om det förekommer.

• Svar på tråden Samarbetssamtal med barn?
  • Anonym

Givetvis kan man ha åsikter om ifall det är bra att ta med barnet, undvika att det används som slagträ osv men det var inte det jag frågade om i trådstarten.

I mitt fall är det av vikt att barnets vilja och önskemål blir synliga eftersom annars jag och den andra föräldern står mycket långt ifrån varandra i våra uppfattningar. Jag strider inte i egen sak utan för ett barn som inte vågar prata med den andra föräldern. I syfte att samarbetssamtalet ska bli "för barnets bästa" är det därför oerhört viktigt att barnet får komma till tals på ett bra sätt. Det handlar inte om aktiviteter utan om boendeformer, stor otrygghet och på sätt och vis utnyttjande av barnet för egna syften.

Det är ju för att undvika domstol som vi är där och jag tänker att det borde ligga i allas intresse att barnets vilja då får synas, eftersom jag annars "måste" gå vidare med advokat, stämning och hela baletten.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-08 16:18:05 följande:
    Givetvis kan man ha åsikter om ifall det är bra att ta med barnet, undvika att det används som slagträ osv men det var inte det jag frågade om i trådstarten.

I mitt fall är det av vikt att barnets vilja och önskemål blir synliga eftersom annars jag och den andra föräldern står mycket långt ifrån varandra i våra uppfattningar. Jag strider inte i egen sak utan för ett barn som inte vågar prata med den andra föräldern. I syfte att samarbetssamtalet ska bli "för barnets bästa" är det därför oerhört viktigt att barnet får komma till tals på ett bra sätt. Det handlar inte om aktiviteter utan om boendeformer, stor otrygghet och på sätt och vis utnyttjande av barnet för egna syften.

Det är ju för att undvika domstol som vi är där och jag tänker att det borde ligga i allas intresse att barnets vilja då får synas, eftersom jag annars "måste" gå vidare med advokat, stämning och hela baletten.
    Jag tycker du ska be samtalsledaren att boka in ett eget samtal med barnet så barnet får göra sin röst hörd.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-08 16:20:21 följande:
    Jag tycker du ska be samtalsledaren att boka in ett eget samtal med barnet så barnet får göra sin röst hörd.
    Ska jag också, tänker jag. Kräver nog ok från andra föräldern misstänker jag dock. Kan bli problem där.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-08 16:50:38 följande:
    Hur gammal är ungen?
    Varför kallar du mitt barn för "ungen"? Ursäkta, men jag tycker faktiskt det är lite provocerande, men det kanske var det du ville?
  • Anonym

Många inom min avd på soc gör det helt enkelt du vet mina barn dina ungar inga konstigheter eller provocerande med det. Hur gammalt är ungen? Så ska jag svara på din fråga sen om du vill ha profissionelt svar förstårs!

• h8him
    Anonym skrev 2012-04-08 17:19:11 följande:
    Många inom min avd på soc gör det helt enkelt du vet mina barn dina ungar inga konstigheter eller provocerande med det. Hur gammalt är ungen? Så ska jag svara på din fråga sen om du vill ha profissionelt svar förstårs!
    Humor!

Ts, är ni båda vårdnadshavare?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-08 17:19:11 följande:
    Han är 10½ år
  • Anonym
    h8him skrev 2012-04-08 17:21:11 följande:
    Humor!

Ts, är ni båda vårdnadshavare?
    Gemensam vårdnad.
  • h8him
    Anonym skrev 2012-04-08 17:23:51 följande:
    Gemensam vårdnad.
    Okej. Varför tror du att den andra kommer att motsätta sig att de får prata med barnet? Det bör väl vara en förutsättning för att ni alls ska få veta vad barnet vill? Jag menar, ibland kan mamma få höra en sak av barnet och pappa kan få höra något annat. För att få veta vad barnet vill så är det väl smartast även för den andra föräldern om barnet får komma till tals? Kan ni inte lösa samarbetsproblemen så riskerar ni att någon av er lämnar in en stämning och då kommer barnet att höras oavsett.
Svar på tråden Samarbetssamtal med barn?