• nigafati

när byta ut ersättningen helt mot välling??

min dotter är 6 månader, och dricker välling som kvällsmål innan natten.

ska man börja byta ut ersättningen på dagen också mot välling tro? eller när gör man det? hur gör ni?

just nu är dotterns matschema om dagarna ungefär såhär:
    6.30-7: ersättning 150ml
    9.30-10: gröt + vatten (ibland lite ersättning som dryck om hon inte är nöjd)
    12-13: ersättning 150ml
    15-16: mål mat + vatten (ibland lite ersättning som dryck om hon inte är nöjd)
    18-tiden: ersättning 150ml
    20-tiden: välling 200ml

förövrigt intressant att höra om ni har ungefär samma fördelning på mat o tider?
    när har ni slutat med ersättning helt?
    välling bara morgon/kväll?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-17 14:20
    anledningen till att jag bytte ut kvällsersättningen mot välling var att jag hört man blir mättare på det - och tack!
    efter vi började med vällingen på kvällen sover lillan från ca 20 till 6-7!!
    visst vaknar hon ibland o har sina undantagsnätter, men förr var man tvungen att ge henne flaska mitt i natten för att hon skulle bli nöjd, hon var hungrig helt enkelt...

• Svar på tråden när byta ut ersättningen helt mot välling??
  • simmisen

Ersättning eller bröstmjölk rekommenderas ju som huvudföda fram till 1år! Sen Max 3 mål med gröt eller välling!

• Euskefeurat

Varför ens byta ut ersättningen mot välling om hon är nöjd som det är? Ersättning är näringsmässigt bättre än välling.

Livsmedelsverkets rekommendationer är max tre välling och grötmål per dag.

Vår 13 månaders dricker fortfarande ersättning till natten :)

Vid 6 månader åt hon fortfarande mest ersättning, men vid 7-8 månader åt hon

7.30 frukost gröt + frukt

11.00 lunch hemlagad mat eller burk

14.00 mellis ersättning

17.00 middag gröt + frukt

19.00 ersättning

• sasso78

vi fick rekommedationer från BVC att blanda välling och ersättning i samma flaska, till att börja med mest ersättning för att sedan gradvis minska på ersättningen så det till slut blir mest välling och sedan enbart välling. Det har funkat för oss.

• syntharen

Håller med ovanstående. Byt inte fler mål mot välling. Bäst att bara ha det som kvällsmål inför natten och låta barnet äta ersättning och eller "vanlig" mat under dagen.

Jag slutade med ersättning helt när min son var runt 8-9 månader och han började äta mer riktiga måltider mat och mellanmål.

• Coyote
    sasso78 skrev 2012-04-08 20:57:44 följande:
    vi fick rekommedationer från BVC att blanda välling och ersättning i samma flaska, till att börja med mest ersättning för att sedan gradvis minska på ersättningen så det till slut blir mest välling och sedan enbart välling. Det har funkat för oss.
    Men det är ju bara sjukt. Varför i hela fridens namn påstår bvc något sådant?! Välling är flytande gröt, INTE något man ger på samma sätt som ersättning! Ersättning ska verkligen inte bytas ut mot något annat än mat.

Ts, du ska alltså inte byta ersättningen mot välling. Att ge välling som kvällsmål är absolut inte dåligt, det är ju så de flesta gör, ger barnen en flaska välling innan läggdags (före tandborstningen!). Och det är heller ingen brådska med att sluta med ersättningen, fortsätt som du gör nu, sen kan du byta ut även lunchen mot mat, ge ersättning som mellanmål och middagen lite senare, mat alltså.

Min grabb äter välling på kvällen, och på morgonen ibland om han inte är sugen på någon annan frukost.
  • sasso78
    Coyote skrev 2012-04-08 21:01:47 följande:
    Men det är ju bara sjukt. Varför i hela fridens namn påstår bvc något sådant?! Välling är flytande gröt, INTE något man ger på samma sätt som ersättning! Ersättning ska verkligen inte bytas ut mot något annat än mat.

Ts, du ska alltså inte byta ersättningen mot välling. Att ge välling som kvällsmål är absolut inte dåligt, det är ju så de flesta gör, ger barnen en flaska välling innan läggdags (före tandborstningen!). Och det är heller ingen brådska med att sluta med ersättningen, fortsätt som du gör nu, sen kan du byta ut även lunchen mot mat, ge ersättning som mellanmål och middagen lite senare, mat alltså.

Min grabb äter välling på kvällen, och på morgonen ibland om han inte är sugen på någon annan frukost.
    Men det är ju för att barnet gradvis ska vänja sig att bara dricka välling och få slut på ersättningen. Sen kan jag tycka att när man är 6 mån. som i ts del så kan hon fortfarande dricka ersättning men om några månader finns det ingen anledning att en 8-9 mån. barn dricker ersättning, då kan man gått bara dricka välling.
  • Coyote
    sasso78 skrev 2012-04-08 21:06:53 följande:
    Men det är ju för att barnet gradvis ska vänja sig att bara dricka välling och få slut på ersättningen. Sen kan jag tycka att när man är 6 mån. som i ts del så kan hon fortfarande dricka ersättning men om några månader finns det ingen anledning att en 8-9 mån. barn dricker ersättning, då kan man gått bara dricka välling.
    Men hurdå bara dricka välling? Välling är absolut inget måste, ingenting som är nödvändigt i barnets kosthållning alls. Och det finns heller ingen anledning att sluta dricka ersättning heller, rekommendationen är att man delammar/ger ersättning upp till två års ålder, och upp till ett års ålder ska ju bröstmjölk/ersättning vara den huvudsakliga födan, om jag nu inte är helt ute och cyklar?
  • sasso78
    Coyote skrev 2012-04-08 21:14:23 följande:
    Men hurdå bara dricka välling? Välling är absolut inget måste, ingenting som är nödvändigt i barnets kosthållning alls. Och det finns heller ingen anledning att sluta dricka ersättning heller, rekommendationen är att man delammar/ger ersättning upp till två års ålder, och upp till ett års ålder ska ju bröstmjölk/ersättning vara den huvudsakliga födan, om jag nu inte är helt ute och cyklar?
    Välling kan man väl dricka högt upp i åldern? Och då menar jag såklart inte enbart välling. Min pojk blir 2 i maj och dricker en flaska välling varje kväll innan han går och lägger sig. Och jag har aldrig hört nån som ger ersättning upp till 2 års ålder. Jag förstår att du inte gillar välling som mat till barn men många barn gör det.
  • Dr Mupp
    sasso78 skrev 2012-04-08 21:06:53 följande:
    Ersättning bör vara huvudföda hela första året och man bör gärna fortsätta ge ersättning i två år eller längre om man inte ammar. 
    Välling är samma sak som gröt, bara mer vatten (man kan tex göra välling på grötpulver om man vill). Välling är ett bra komplement till ersättning/mat men är det är inte tänkt att barn ska ha välling som huvudföda. 

Tyvärr är många BVC okunniga om det utan tror att barn ska sluta med välling när de är sex månader, det stämmer dock inte.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden när byta ut ersättningen helt mot välling??