• Anonym (been there)

Muntlig Förberedelse

Det man ska tänka på är helt enkelt att svara sanningsenligt, sakligt, och om man inte förstår frågan riktigt, så tveka inte om att fråga hur hen menade.

Själv hade jag med mig papper där jag skrivit upp några punkter som jag ansåg var viktiga att föra fram, man "tappar minnet" ganska lätt av att sitta där framför en dommare, 3 nämdemän och en sekreterare, för att inte tala om att motparten kanske sitter där å stirrar, nervöst ALLAN är det.

Hoppas det går bra för dig!

• Anonym (been there)
    Anonym (Mkt nu) skrev 2012-04-24 12:36:41 följande:
    Kan du ge exempel på dina punkter?

Ja det lär vara nervöst och känner jag mitt x rätt lär det vara personer med som sköter det (läs mamma) mao inte själv ansvarig enl sig själv. 

En punkt var vart barnet ifråga hade valt att sova de senaste 4 mån innan förhandlingen.Dvs hur många nätter hos mig, kontra hos xcet.

Hur xcet gjorde det omöjligt för mig att få prata med barnet när barnet befann sig hos xcet.

Hur skolan sett barnets sinnestämning skifta, beroende på VAR barnet sov, hur läxorna sköttes/inte sköttes beroende på var barnet befann sig.

Hur jag ville att boende/umgänge skulle se ut, och vad jag hört barnet säga ifråga.

händelser, som att barnet blev skickat till mig under sjukdom, datum och orsak...

Ja... lite sådanna stödpunkter, saker jag ansåg skulle komma fram, och saker jag ville att xcet skulle svara på helt enkelt.

• Anonym (been there)
    Anonym (Mkt nu) skrev 2012-04-24 12:49:39 följande:
    Okej, Ja nu har ju jag inget sådant att gå på då umgängesföräldern har uteblivit i snart 1 år. Ingen kontakt alls! ett sms på julafton till en 2½ åring. Det är allt. Så jag borde kanske sammanställa alla gånger umgänge uteblivit mm och anledningar.

Absolut att du ska, jätte bra att ha med sig till rätten, då kan du även be honom svara på varför han inte kom,

och (om jag förstår det hela rätt) varför han nu säger/tror att det blir ändring och han kommer att närvara de umgängestillfällen som blir i framtiden.

• Anonym (been there)
    Kjell2 skrev 2012-04-24 13:04:44 följande:
    Lägg mer energi på framtiden och mindre på historian. Om det varit obefintligt umgänge tidigare så kanske ett förslag är att börja med lite och sen utöka om det funkar.

Håller med dig Kjell2, MEN att se bakåt KAN oxå ge svar på hur det KAN bli i framtiden.

Tycker absolut att hon ska ta upp de uteblivna umgängestillfällena, och fråga om varför det inte blev av, och varför det ev blir ändring i framtiden.

VAD har han gjort med sitt liv, ( vad är annorlunda NU) som gör att framtida umgängen kommer att gå av stapeln....så att säga.

• Anonym (been there)
    Kjell2 skrev 2012-04-24 13:58:45 följande:
    Du ska inte passa dig utan var tydlig med vad du vill och kan gå med på. Sluta bråka om det som varit, vem som gjort vad och när. Det leder inte framåt.

Ni ska inte reda ut vem som varit mest dum av er under åren utan försöka hitta en fungerande umgängeslösning för sonen.
Svar på tråden Muntlig Förberedelse