• SilverEmma

"Knölen" i bakhuvudet?

Någon som vet vad den heter? Den där knölen man har i mitten av bakhuvudet? Den gör iallafall förbaskat ont ikväll, när jag rör vid den. Märkte det när jag kliade mig i huvudet tidigare. Tänkte googla lite, men svårt när man inte vet namnet på en "kroppsdel".

Fanny och Elliot...mina tjejer!
  • Svar på tråden "Knölen" i bakhuvudet?
  • Coyote

Den där precis ovanför nacken, typ? Där ryggraden slutar?

• RS89

det sägs att om man har en sån bula så är man äkta arier =D! hmm du har kanske fått en sån stor finne (infekterad talgkörtel, googla på det) på den, för den ska ju inte göra ont ifall man inte slagit sig.

• MammaHela
    RS89 skrev 2012-04-09 22:27:34 följande:
    det sägs att om man har en sån bula så är man äkta arier =D! hmm du har kanske fått en sån stor finne (infekterad talgkörtel, googla på det) på den, för den ska ju inte göra ont ifall man inte slagit sig.
    hmm jag har en sån knöl. alltså äkta arier

men jag har även vallon fliken i pannan..... 
  • SilverEmma
    Coyote skrev 2012-04-09 22:19:46 följande:
    Den där precis ovanför nacken, typ? Där ryggraden slutar?

Ja typ där.
    Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • SilverEmma
    RS89 skrev 2012-04-09 22:27:34 följande:

Har hört något liknande, har dock inte brytt mig tillräckligt för att ta reda på om det stämmer. Nej det känns inte som en finne eller så, hela knölen och en bit under är jätteöm. Har inte slagit i någonstans heller...känns som att jag borde ha kommit ihåg det.  Om jag inte fick en släng av minnesförlust av smällen.
  • Coyote

Nackben eller occipitalben säger Wikipedia att det heter...

• Sirling
    SilverEmma skrev 2012-04-09 22:37:33 följande:

Har hört något liknande, har dock inte brytt mig tillräckligt för att ta reda på om det stämmer. Nej det känns inte som en finne eller så, hela knölen och en bit under är jätteöm. Har inte slagit i någonstans heller...känns som att jag borde ha kommit ihåg det.  Om jag inte fick en släng av minnesförlust av smällen.
    I så fall var min kolsvarta ex-pojkvän också arier.
  • Billig trevnad
    MammaHela skrev 2012-04-09 22:33:36 följande:
    hmm jag har en sån knöl. alltså äkta arier

men jag har även vallon fliken i pannan..... 

Ok, ariska knölen har jag hört talas om, men vad är vallonfliken för nåt?
  • MammaHela
    Billig trevnad skrev 2012-04-09 22:46:07 följande:

Ok, ariska knölen har jag hört talas om, men vad är vallonfliken för nåt?
    om du drar luggen bakåt, och det i mitten går ner som ett V, då har man vallonblod i kroppen sägs det.
  • gullehjärtat

Jag är säker på att jag haft ont på en knöl där, men nu kan jag inte ens känna någon?
    Det är alltså ingen knöl alla har?

Vallonvecket jag hört om sitter några cm över armvecket, finns det fler? :)

• SilverEmma
    Coyote skrev 2012-04-09 22:40:54 följande:
    Nackben eller occipitalben säger Wikipedia att det heter...

Hmm...ska googla lite på det då, har ännu ondare idag. Tack.
  • SilverEmma
    MammaHela skrev 2012-04-09 22:54:24 följande:
    om du drar luggen bakåt, och det i mitten går ner som ett V, då har man vallonblod i kroppen sägs det.
    Då är jag både arier och har vallonblod i mig...går det ihop?
  • SilverEmma
    lövet2 skrev 2012-04-10 07:33:42 följande:
    Det sitter muskelfästen där. Kan det vara där du har ont?

Jag vet inte riktigt...det är på själva knölen det gör skitont, mest på undersidan av den. Kan liksom inte komma på vad jag gjort för att det skulle bli så heller. Har inte sträckt mig eller slagit i på något sätt, känns som att man borde kommit ihåg det då. Får väl avvakta några dagar och se vad som händer.
  • Fia 28
    SilverEmma skrev 2012-04-10 08:20:39 följande:
    Jag vet inte riktigt...det är på själva knölen det gör skitont, mest på undersidan av den. Kan liksom inte komma på vad jag gjort för att det skulle bli så heller. Har inte sträckt mig eller slagit i på något sätt, känns som att man borde kommit ihåg det då. Får väl avvakta några dagar och se vad som händer.
    Har du huvudvärk eller spänd nacke kan du ha sjukt ända upp till "knölen" i bakhuvudet, allt sitter liksom ihop. Den kan även bli öm vid förkylning. Masserar du på mjuka stället strax nedanför knölen kan det göra att nästäppa släpper.
Svar på tråden "Knölen" i bakhuvudet?