• Duoo

Min hund skäller när vi går hemifrån...Någon som har ett bra tips på hur man får stopp på detta??

Som rubriken lyder, och nu ska vi flytta till lägenhet och jag vill då få bukt med detta.
    Annars är min hund väldigt tyst av sig. Vad kan jag göra? Alla tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Min hund skäller när vi går hemifrån...Någon som har ett bra tips på hur man får stopp på detta??
  • Ezereht

Testa sätt hunden i bur när ni går hemifrån. Mindre yta är oftast tryggare för dem.

• fiiäjag
    Ezereht skrev 2012-04-10 19:39:06 följande:
    Testa sätt hunden i bur när ni går hemifrån. Mindre yta är oftast tryggare för dem.

Vilket fruktansvärt råd. Du vet att det inte är lagligt att lämna hunden bur va?! Till ts, är ni säkra på att hunden skäller när ni har gått. Eller är det kanske något som görs när den hör er på andra sidan?
  • elinaehn

börjas med fem minuter hemifrån. jag brukade vänja som äldre valp genoma tt gå iväg superkorta stunder, gå in igen o belöna då hon vilade o var tyst. sen längre stunder, sen in o belöna tystnad. kanske börja från början helt enkelt. att hunden står o skäller är inte ok även om ni bor i hus för det betyder ju stressad olycklig hund...

• Kinya

Först och främst: Eftersom ni vet om problemet så tycker jag att ni ska prata med alla era nya grannar och be dom meddela er om hunden skäller när ni inte är hemma. Om en granne gör så så har jag mycket större sympati och tålamod med den skällande hunden än om den nya grannen bara ignorerar det. Säg att ni jobbar på det och att ni skulle uppskatta att bli informerade om hunden skäller när ni inte är hemma.

Sen får ni faktiskt vara beredda att göra er av med hunden om den står och skäller mer eller mindre konstant när ni inte är hemma. Eller låta bli att lämna hunden ensam hemma, skaffa hundvakt eller ta med den när ni åker iväg. Det är inte tillåtet att ha en hund i lägenhet som skäller mycket. Era grannar kan kontakta hyresvärden och de har rätt i det.

Hur ni ska göra för att hunden ska sluta skälla vet jag inte.

En sak ni borde tänka på är att det låter i ett hus. Hundar som bott i vår trappa innan har börjat skälla så fort någon rört sig i trapphuset. Rätt jobbigt om det sker mitt i natten. Men om hundens ägare pratat med en innan om det och sagt att h*n jobbar på det så har jag mer tålamod med det. 

• Duoo

Hunden skäller aldrig på natten eller när vi är hemma. Han är ingen "skällig hund" som störs av minsta ljud. Nej, nej. Han står inte o skäller i evigheter heller, utan det är när vi går iväg till jobb/skola osv. Han skäller inte heller när han hör att vi är på väg in. Endast när vi går. 

Han kan också skälla/yla när han förstår att han inte får följa med om vi ska någonstans.

Undrar om det finns någon "aktivitetssak " som man kan ge honom när man går så att han får annat att tänka på. Lura honom genom att bli sysselsatt.

• Duoo
    fiiäjag skrev 2012-04-10 19:42:54 följande:
    Vilket fruktansvärt råd. Du vet att det inte är lagligt att lämna hunden bur va?! Till ts, är ni säkra på att hunden skäller när ni har gått. Eller är det kanske något som görs när den hör er på andra sidan?
    Ja, helt säker är jag ju förstås inte men definitivt skäller han när vi larmar på och går iväg. 

Han står aldrig och skäller när vi sätter i nyckeln, då är han nyvaken och gäspig så han sover ju en hel del också.

Problemet är att jag vill att han ska vara tyst när jag går.... 
  • Leena2012

Börja med att göra som ni normalt gör när ni går hemifrån, gå ut genom dörren, stäng, och gå in igen om den inte skäller, belöna med en godis.

Upprepa detta , men med längre mellanrum (öka tiden innan du går in igen) men om den skäller så gå inte in förrän den är tyst.

Belöna lugnt och sansat, inget som hetsar upp den. Ge godis, säg ingenting och upprepa.

Det du kan göra i början, när du kommit så långt att du har ca en kvart inlärt, så sätt en lapp på dörren med telenr och att du håller på med träning så förstår säkert grannarna. Så gjorde jag :)

Du kan även ha en hundkorg i hallen som du lägger hunden i när du ska gå hemifrån så att den har "sin plats"
    och var konsekvent att den ska ligga kvar tills du gått och belöna alltid när du kommer hem och den är tyst, men gör ingen big deal av att du är hemma.

Du kan skaffa en s.k Kong som du fyller med kletigt godis eller ha ett märgben som du kan köpa i matbutiken som den kan sysselsätta sig med. Se även till att hunden är ordentligt rastad innan du lämnar den :)

Lycka till och fråga mer om det är nåt du undrar över!

/mvh Leena/styrelseordförande Gnosjö Brukshundklubb         

• riboflavin
    Duoo skrev 2012-04-10 20:07:28 följande:
    Hunden skäller aldrig på natten eller när vi är hemma. Han är ingen "skällig hund" som störs av minsta ljud. Nej, nej. Han står inte o skäller i evigheter heller, utan det är när vi går iväg till jobb/skola osv. Han skäller inte heller när han hör att vi är på väg in. Endast när vi går. 

Han kan också skälla/yla när han förstår att han inte får följa med om vi ska någonstans.

Undrar om det finns någon "aktivitetssak " som man kan ge honom när man går så att han får annat att tänka på. Lura honom genom att bli sysselsatt.
    Prova med helt vanligt godisletande till att börja med, äter hunden ett torrfoder den tycker om så är det ju det absolut nyttigaste alternativet.
    Sprid ut en hel måltid om det behövs, för de allra flesta hundar är det bara nyttigt att inte sätta i sig hela portionen på en gång. Förhoppningsvis distraherar det hunden såpass att ni hinner ut genom dörren och iväg innan han ens hinner märka det.

Mina hundar matas alltid så, jag sprider mat i hela huset (eller när vi är hemma över hela gräsmattan), har spionerat på dem i webbkamera, de går runt i en timme, ibland mer och letar. Aktivering och distraktion på en och samma gång.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • CML

Det finns halsband som sprayar en dust med vatten när hunden skäller, är hunden en jakthund är det inte en bra ide för då kan skallet upphöra.... Finns även halsband med nån annan vätska men jag tycker att det räcker med vatten.

Med min hund använde jag en sprayflaska eller en liten vattenpistol om han skällde inne, ute får han skälla eftersom han är en jakthund... detta har fungerat bra för oss.. 

• Duoo
    Leena2012 skrev 2012-04-10 20:19:30 följande:
    Börja med att göra som ni normalt gör när ni går hemifrån, gå ut genom dörren, stäng, och gå in igen om den inte skäller, belöna med en godis.

Upprepa detta , men med längre mellanrum (öka tiden innan du går in igen) men om den skäller så gå inte in förrän den är tyst.

Belöna lugnt och sansat, inget som hetsar upp den. Ge godis, säg ingenting och upprepa.

Det du kan göra i början, när du kommit så långt att du har ca en kvart inlärt, så sätt en lapp på dörren med telenr och att du håller på med träning så förstår säkert grannarna. Så gjorde jag :)

Du kan även ha en hundkorg i hallen som du lägger hunden i när du ska gå hemifrån så att den har "sin plats"
    och var konsekvent att den ska ligga kvar tills du gått och belöna alltid när du kommer hem och den är tyst, men gör ingen big deal av att du är hemma.

Du kan skaffa en s.k Kong som du fyller med kletigt godis eller ha ett märgben som du kan köpa i matbutiken som den kan sysselsätta sig med. Se även till att hunden är ordentligt rastad innan du lämnar den :)

Lycka till och fråga mer om det är nåt du undrar över!

/mvh Leena/styrelseordförande Gnosjö Brukshundklubb         
    Tack för ditt svar Ska prova detta. Kong låter intressant och säkert  ngt i stil med vad jag letar efter.
Svar på tråden Min hund skäller när vi går hemifrån...Någon som har ett bra tips på hur man får stopp på detta??