• felisa

Hur tänka med kudde?

Blir inte riktigt klok på detta om man ska ha kudde i spjälsängen eller inte. Vår kille blir snart sex månader och vi har fram till nu haft kudde. Jag är väldigt orolig för psd, så jag försöker minimera alla risker jag kan komma på. Vi har kudden under lakanet, så att han inte ska kunna få den över huvudet. Jag har även sträckt en filt över (eftersom han kräks mycket), som jag självklart har satt fast ordentligt så den inte går att rubba. Kudden är alltså inte speciellt mjuk, eftersom jag har sträckt filten över.När han sover så har han en rullat handduk under knäna, för att inte hasa nerför kudden.

Nu blir lillen alltmer rörlig och vänder sig lätt från mage till rygg (dock inte från rygg till mage än). Han har andningslarm (snuza halo som man fäster på blöjan). Han har än så länge aldrig rört sig ur fläcken på natten, men nojar mig för att han kan vända sig och hamna med ansiktet ner i kudden.

Vad tycker ni? Kan tillägga att han har platt bakhuvud också.. 

Är så sjukt orolig ibland, jobbigt att gå runt med en knut i magen.. 

• Svar på tråden Hur tänka med kudde?
  • felisa

Har haft problem med ångest tidigare, så det är inte alltid så lätt att slappna av. Allt detta med föräldraskap har dock gått bättre än förväntat (med tanke på ångesten alltså), får ofta höra från omgivningen att jag är en lugn och cool mamma Läste en hemsk artikel häromdagen om en flicka som dog, och det vår då oron kom krypande allt mer. Och så googlar man och då är det kört

Ska försöka få tag på bvc imorgon. Hade tagit bort kudden med en gång om det inte vore för hans platta huvud. 

• felisa
    markbon skrev 2012-04-15 22:34:35 följande:
    Hej! Jag jobbar som försäljare på Jysk och jag har fått specialträning på just kuddar och täcken. Jag rekomenderar aldrig en kudde till barn under 2-3 år, detta pga att små barn sover bäst utan och är minst hälsoskadligt.
    Underligt att Jysk inte följer Socialstyrelsens rekommendationer..
  • felisa

Har pratat ordentligt med BVC, och de tycker att kudden ska vara kvar till dess att lillen kan vända sig från rygg till mage. De rekommenderar inte sidläge då det uppenbarligen kan öka risken för psd. Så vi behåller kudden några veckor till. Det har aldrig hänt att min son har rört sig alls under natten, så än så länge är det nog lugnt. Kudden åker dock så fort han rullar runt.

• felisa
    christinnn skrev 2012-04-16 18:56:33 följande:

men socialstyrelsen följer ju inte "hela världens" rekommendationer.. INGA kuddar, eller lösa föremål i spjälsäng till barn under 1 år. 

Det finns ju en anledning till att internationella företag inte har några kuddar till spädbarn, och markbon- jag litar på din specialträning (även om jag inte handlar på Jysk)

Så det är endast Sverige som rekommenderar kudde? Jag vet att i ex USA så påtalas det att man inte ska ha föremål i sängen. Undrar då om deras statistik gällande psd är bättre än Sveriges? Om inte, så kanske man kan anta att det inte finns något större samband mellan kudde och psd, då borde rimligtvis USA ha bättre siffror.
Svar på tråden Hur tänka med kudde?