• felisa

Hur tänka med kudde?

Blir inte riktigt klok på detta om man ska ha kudde i spjälsängen eller inte. Vår kille blir snart sex månader och vi har fram till nu haft kudde. Jag är väldigt orolig för psd, så jag försöker minimera alla risker jag kan komma på. Vi har kudden under lakanet, så att han inte ska kunna få den över huvudet. Jag har även sträckt en filt över (eftersom han kräks mycket), som jag självklart har satt fast ordentligt så den inte går att rubba. Kudden är alltså inte speciellt mjuk, eftersom jag har sträckt filten över.När han sover så har han en rullat handduk under knäna, för att inte hasa nerför kudden.

Nu blir lillen alltmer rörlig och vänder sig lätt från mage till rygg (dock inte från rygg till mage än). Han har andningslarm (snuza halo som man fäster på blöjan). Han har än så länge aldrig rört sig ur fläcken på natten, men nojar mig för att han kan vända sig och hamna med ansiktet ner i kudden.

Vad tycker ni? Kan tillägga att han har platt bakhuvud också.. 

Är så sjukt orolig ibland, jobbigt att gå runt med en knut i magen.. 

• Svar på tråden Hur tänka med kudde?
  • Nina 566

Det går inte att skydda mot allt...tror dessvärre att alla "tillbehör" och lösningar mest bara stressar upp en ännu mera.

Mina barn har alltid haft kudde, den dagen som de kan vända sig så är det ingen fara med andningen.

Så fort min yngsta son kunde vända sig i sängen, runt 4-5 månader så valde han att sova på mage. I början så vände jag på honom men sen så insåg jag att han ville sova så.    

• strojes

Mina barn har inte haft kudde förrän de var närmare två år. Innan dess låg de aldrig kvar med huvudet på kudden mer än en kvart så då kvittade det liksom.
    När de bytte till vanlig säng la vi dit en kudde i sängen.

• sagström

Vi har också skippat kudde. Det är ju enbart för huvudformen och vår dotter har fin form. Hon vände dig vid 3-månaders ålder och vill nästan bara sova på mage nu. Jag har så lite saker som möjligt i sängen hos henne.

Lyssna på din magkänsla, du som mamma vet bäst och jag är övertygad om att du kommer göra "rätt" med tanke på hur mån du är om din son.

• Natulcien

Vi hade ingen kudde alls förrän sonen var runt 1 år. Innan dess behövdes ingen kudde. Men han sov mest på sidan, så han har alltid haft väldigt fin huvudform.
    Nu är han 1,5 år och har 3 kuddar...

Det låter som om du kanske behöver slappna av lite. Om kudden oroar dig så kopiöst så kanske du ska ta bort den...

• felisa

Har haft problem med ångest tidigare, så det är inte alltid så lätt att slappna av. Allt detta med föräldraskap har dock gått bättre än förväntat (med tanke på ångesten alltså), får ofta höra från omgivningen att jag är en lugn och cool mamma Läste en hemsk artikel häromdagen om en flicka som dog, och det vår då oron kom krypande allt mer. Och så googlar man och då är det kört

Ska försöka få tag på bvc imorgon. Hade tagit bort kudden med en gång om det inte vore för hans platta huvud. 

• christinnn

vi använder en ergonomisk babykudde, men om din son är 6 månader är dessa för små. men risken för plötslig spädbarnsdöd är mindre om han är så pass gammal. Har de inte tipsat om sidläge? det ska finnas ett stöd för barn som vill eller bör sova på sidan, men jag vet inte om han inte är för gammal för det.. Vill han ligga på sidan ? Jag kan ochså trösta dig med att det finns flera som menar att platt huvud återställs... lite delade meningar där, men INGET barn kan gå bort av platt huvud.. jag skulle tagit bort kudden, han vänder väl sig snart om och då ska han ju inte ha kudde eller ligga sluttande uppåt...och magläge så mycket som möjligt vid vaket tillstånd, om han kan lyfta på nacken... eller  ??

• Min älskade dotter

Vi hade kudde tills dess att dottern kunde vända sig, (när hon väl hamnat på mage så hade hon svårt att ta sig runt igen och då valde vi att ta bort kudden.) Men om du är väldigt orolig, skippa kudden helt! Bättre för huvudformen med kudde men finns ingen anledning att ha det om du är väldigt orolig! Om du gärna vill att barnet använder kudde se till att använda den dagtid då du har mer "koll" på barnet. 

• markbon

Hej! Jag jobbar som försäljare på Jysk och jag har fått specialträning på just kuddar och täcken. Jag rekomenderar aldrig en kudde till barn under 2-3 år, detta pga att små barn sover bäst utan och är minst hälsoskadligt.

• Nina 566
    markbon skrev 2012-04-15 22:34:35 följande:
    Hej! Jag jobbar som försäljare på Jysk och jag har fått specialträning på just kuddar och täcken. Jag rekomenderar aldrig en kudde till barn under 2-3 år, detta pga att små barn sover bäst utan och är minst hälsoskadligt.
    Vad menar du med hälsoskadligt?
  • felisa
    markbon skrev 2012-04-15 22:34:35 följande:
    Underligt att Jysk inte följer Socialstyrelsens rekommendationer..
  • felisa

Har pratat ordentligt med BVC, och de tycker att kudden ska vara kvar till dess att lillen kan vända sig från rygg till mage. De rekommenderar inte sidläge då det uppenbarligen kan öka risken för psd. Så vi behåller kudden några veckor till. Det har aldrig hänt att min son har rört sig alls under natten, så än så länge är det nog lugnt. Kudden åker dock så fort han rullar runt.

• Nina 566
    felisa skrev 2012-04-16 16:02:17 följande:

Men är du förvånad?   Ledsen att säga det men jag har aldrig stött på en  "kunnig" personal på Jysk.
    Handlar sängar osv på SOVA, där finns kunnig personal.  
  • christinnn
    felisa skrev 2012-04-16 16:02:17 följande:

men socialstyrelsen följer ju inte "hela världens" rekommendationer.. INGA kuddar, eller lösa föremål i spjälsäng till barn under 1 år. 

Det finns ju en anledning till att internationella företag inte har några kuddar till spädbarn, och markbon- jag litar på din specialträning (även om jag inte handlar på Jysk)

• Alisa
    christinnn skrev 2012-04-16 18:56:33 följande:

men socialstyrelsen följer ju inte "hela världens" rekommendationer.. INGA kuddar, eller lösa föremål i spjälsäng till barn under 1 år. 

Det finns ju en anledning till att internationella företag inte har några kuddar till spädbarn, och markbon- jag litar på din specialträning (även om jag inte handlar på Jysk)

Vad rekommenderas när det gäller kuddar till spädbarn? Är det INGA kuddar?
  • felisa

Så det är endast Sverige som rekommenderar kudde? Jag vet att i ex USA så påtalas det att man inte ska ha föremål i sängen. Undrar då om deras statistik gällande psd är bättre än Sveriges? Om inte, så kanske man kan anta att det inte finns något större samband mellan kudde och psd, då borde rimligtvis USA ha bättre siffror.
  • christinnn

jag änvänder en ergonomisk babykudde som motverkar platthuvud http://www.barntrygghet.se/sova/panda-babykudde-ergonomiskt-utformad-for-de-allra-minsta/  

Jag tyckte den verkade säkrare än de breda fluffiga variantern. Och ja, det är INGA kuddar annars som gäller för spädbarn internationellt.  Risken är dock att barnet får platt huvud, därav har soc styr tagit in den mjuka kudden i sina rekommendationer från 2006. Observera dock att psd har ÖKAT i sverige sedan 2007... 

Sedan tror jag inte man ska titta blint på bara PSD, utan snarare säker sömn. vad kan man göra för att säkra barnet sömn, från ALLA skadliga faktorer. Kvävning och att spädbarn inte har fullt utvecklade nackkotor, därför ska de ligga raka i nacken, ryggen kan ligga sluttad men huvudet ska vara i rak linje med överkroppen.

• markbon
    Nina 566 skrev 2012-04-16 16:17:36 följande:

Men är du förvånad?   Ledsen att säga det men jag har aldrig stött på en  "kunnig" personal på Jysk.
    Handlar sängar osv på SOVA, där finns kunnig personal.  
    Du skall också veta att Sova är ett företag som är specieliserade på sängar. Vi på Jysk säljer allt för hemmet. Det finns olika försäljare i varje butik, jag är ex. specialtränad på kuddar och täcken. Sen är vi inga experter som Sovas personal är bara specialtränade på sängar. Alla vi säljare skall kunna lite av varje på Jysk.

Alla gillar inte alla företag, vilket är förståligt. Man skall inte ha kuddar till spädbarn då dem skall ligga med rak hals, inte böjd när dem är i det stadiet. :)

• Nina 566
    markbon skrev 2012-04-16 20:07:49 följande:
    Du skall också veta att Sova är ett företag som är specieliserade på sängar. Vi på Jysk säljer allt för hemmet. Det finns olika försäljare i varje butik, jag är ex. specialtränad på kuddar och täcken. Sen är vi inga experter som Sovas personal är bara specialtränade på sängar. Alla vi säljare skall kunna lite av varje på Jysk.
    Alla gillar inte alla företag, vilket är förståligt. Man skall inte ha kuddar till spädbarn då dem skall ligga med rak hals, inte böjd när dem är i det stadiet. :)

Ja, det finns säker bra säljare också....har jag kanske haft otur i de butiker som jag har besökt.
Svar på tråden Hur tänka med kudde?