Inlägg från: christinnn |Visa alla inlägg
  • christinnn

Hur tänka med kudde?

vi använder en ergonomisk babykudde, men om din son är 6 månader är dessa för små. men risken för plötslig spädbarnsdöd är mindre om han är så pass gammal. Har de inte tipsat om sidläge? det ska finnas ett stöd för barn som vill eller bör sova på sidan, men jag vet inte om han inte är för gammal för det.. Vill han ligga på sidan ? Jag kan ochså trösta dig med att det finns flera som menar att platt huvud återställs... lite delade meningar där, men INGET barn kan gå bort av platt huvud.. jag skulle tagit bort kudden, han vänder väl sig snart om och då ska han ju inte ha kudde eller ligga sluttande uppåt...och magläge så mycket som möjligt vid vaket tillstånd, om han kan lyfta på nacken... eller  ??

• christinnn
    felisa skrev 2012-04-16 16:02:17 följande:
    Underligt att Jysk inte följer Socialstyrelsens rekommendationer..

men socialstyrelsen följer ju inte "hela världens" rekommendationer.. INGA kuddar, eller lösa föremål i spjälsäng till barn under 1 år. 

Det finns ju en anledning till att internationella företag inte har några kuddar till spädbarn, och markbon- jag litar på din specialträning (även om jag inte handlar på Jysk)

• christinnn

jag änvänder en ergonomisk babykudde som motverkar platthuvud http://www.barntrygghet.se/sova/panda-babykudde-ergonomiskt-utformad-for-de-allra-minsta/  

Jag tyckte den verkade säkrare än de breda fluffiga variantern. Och ja, det är INGA kuddar annars som gäller för spädbarn internationellt.  Risken är dock att barnet får platt huvud, därav har soc styr tagit in den mjuka kudden i sina rekommendationer från 2006. Observera dock att psd har ÖKAT i sverige sedan 2007... 

Sedan tror jag inte man ska titta blint på bara PSD, utan snarare säker sömn. vad kan man göra för att säkra barnet sömn, från ALLA skadliga faktorer. Kvävning och att spädbarn inte har fullt utvecklade nackkotor, därför ska de ligga raka i nacken, ryggen kan ligga sluttad men huvudet ska vara i rak linje med överkroppen.

Svar på tråden Hur tänka med kudde?