Ni som har erfarenhet av antingen Varberg eller Östra
Vi funderar på både och vad har NI för erfarenhet av Varberg eller Östra?
Tacksam om ni kan hjälpa en vilsen blivande mamma och pappa..
Vi funderar på både och vad har NI för erfarenhet av Varberg eller Östra?
Tacksam om ni kan hjälpa en vilsen blivande mamma och pappa..
Besök de olika BB så får du själv avgöra. Varberg har inga nedsärningar inför semestern och pappan får stanna minst en natt! Allt annat är felaktigt. Själv fött på varberg och kommer göra det igen. " En som vet"
Jag lyfter också gärna fram Mölndal. Vi hamnade där med första barnet eftersom det var fullt på Östra. Väldigt mysigt och trevliga sköterskor på BB.
Känns dessutom som om man får stanna så länge man behöver.
När det var dags för sonen var det självklart att vi åkte dit.
annniel: ja verkligen! Jag hade bara hört gott om vbg bb innan jag själv var där. Angående om pappan får stanna eller inte beror helt på ifall de har lediga familjerum. Vi fick inte ha pappan där och det var i juni 2010.
MammaiJuli: förhoppningsvis är det inte så illa som det var för mig den gången. Vbg är väl egentligen ett av landets allra bästa bb? Iaf om man läser statistik. :) lycka till
Nanni: menar du allvar? Ja jag fick ju inte ha pappan där. Det fanns ingen plats.
Jag har aldrig fött barn själv men är planerad till mitten av november. Jag bor i varberg och dom har ett väldigt bra rykte! Ett av dom bästa i landet! Jag tror och hoppas ( då jag själv ska föda där) att ni som inte har varit nöjda bara har haft otur! Jag har aldrig hört någon säga något negativt om deras förlossning tidigare!
Har fött både på Varbergs och Östras förlossning. Båda förlossningarna är nyrenoverade, Varbergs BB är inte nytt, tror det är på gång en ny BB-avdelning men den är inte klar än.
Stor skillnad är att man får välja hur länge man vill stanna i Varberg. Till mig sa de att de försöker lösa att pappan får stanna en natt. De hänvisar ingen vidare, också info jag fick nät jag var på besök där 2008.
På östra får man inte välja själv hur länge man vill stanna. Den första frågan när jag kom upp till BB var när jag tänkte åka hem. Man kan bli hänvisad till Mölndal eller till någon annan förlossning. Man har precis gjort nedskärningar, mindre förlossningsplatser än tidigare. Vilket kanske gör att de behöver hänvisa fler till andra förlossningar.
Sen om man går över tiden så startar man igång förlossningen tidigare i Varberg än i Göteborg.
Har haft två snabba förlossningar och valde Östra förra gången för vi hade inte hunnit till Varberg. Kommer att välja Varberg denna gången. Jag har haft snabba förlossningar och kommer gå på kontroller från vecka 38+0 för att göra igångsättning när kroppen är redo för det. Mina föräldrar bor i Varberg och barnen och min man kommer sova där när jag är på BB.
Jag har fött på Mölndal och Varberg.
På Mölndal födde jag i semestertider och det var en mardröm. från första kontakt via telefon till vi åkte hem. Jag fick inte det omhändertagande jag behövde eller den smärtlindring jag behövde vilket resulterade i en utdragen förlossning, EDA och svaga värkar. När krystvärkarna kom konstaterade BM det och sen gick hon Två timmar senare kommer en annan BM. Hon var heller inget att hänga i gran, om man säger så. Sen sydde läkaren mig utan att jag var smärtlindrad. Och som grädde på moset glömdes jag av efter jag svimmat så min blåsa höll på att paja, ren tur att jag inte drabbats av inkontinens efter den tabben. BB då. Tja, ingen höjdare, men bortsett från att de missade att dottern inte åt något så hon kunde fått hjärnskador (av gulsoten) så var det inte så farligt
Under semestertider blir man hänvisad till andra sjukhus vid behov. De ansåg alltså att de hade nog med bemanning när de tog emot. Och detta var -06, sen dess har det dragits ner mer.
Andra förlossningen på Varberg. Aurora där typ tappade hakan när jag berättade om detta, såg smärre chokad ut. Tyvärr blev det ändå snitt (varken Gbg eller Varberg tillåter vaginal förlossning vid sätesbjudning). Helt underbart omhändertagande från första besöket till vi åkte hem. Enda jobbiga då (efter några timmar hemma) var att barnet fick en infektion och vi då blev hänvisade till Halmstad. Vi var inte direkt beredda att åka dit för att få det kollat så efter att vi blivit snästa åt av Östra BB för att vi ens kunde med att RINGA dit (för att fråga var vi skulle vända oss) så åkte vi till barnakuten Östra på eget initiativ och blev så klart omhändertagna (och bra bemötta).
Jag skulle aldrig sätta min fot på Östra eller Mölndal för att föda.