• NadiaMi

Min dotter är en tjock, elak häxa!!

Poängtera talangen och förklara att det är så det fungerar inom teatern.

Ibland delas roller in på rent utseende för att den som producerar pjäsen har en vision om hur det ska se ut.
    Hon har en talang som gör att casting agenterna tror att hon kan göra rollen som häxan bättre än någon av de andra och därför hoppas de att hon vill ta på sig den utmaningen.

Att vara skådespelare är så ofantligt mycket mer än att 'bara vara fin på scenen' och om din dotter inte lär sig förstå det så kommer hon ändå inte att få mycket till karriär. Alla kan inte få huvudrollen för då skulle det inte bli någon pjäs alls, och om dethär dessutom är hennes första audition så är det faktiskt imponerande BRA gjort att få ett erbjudande om den näst främsta karaktären i pjäsen som dessutom är mer karaktäristiskt krävande än den 'fina prinsessan'.

Om hon får rollen som häxan kan det dessutom vara en chans för henne att verkligen träna upp sina talanger.
    Hon får stå på scen i en lite mer kreativ roll, hon kan känna sig mer fri att leva ut och agera bättre, starkare, mer än om hon står i en fin klänning och inte vill riskera att inte 'se vacker ut' i varje scen hon spelar upp.
    Sådant är guld värt för en skådespelare, och ingen av de stora skådespelarna - ens dedär som är kända för att vara löjligt vackra - har enbart fått spela huvudroller.
    Förutom möjligen Shirley Temple, men det var länge sedan nu...

• NadiaMi
    Anonym (Mamman) skrev 2012-04-11 12:57:32 följande:
    Jag försökte med det innan hon blev anmäld till rollen :-/ 
    Men hon vill bara spela prinsessan.. Prinsessan är den goda och häxan den onda. Hon vill absolut inte spela ond, så för henne handlar det inte om att prinsessan är den fina och att om hon spelar häxan så blir hon "den fula". 
    Som skådespelare bör man väl ändå vilja porträttera olika sorters roller.

Vill hon bara spela prinsessa så tror jag inte att drömmen är så mycket 'skådespelerska' som 'skönhetsdrottning' om jag ska vara helt ärlig.

Och i dethär fallet handlar det om producentens vision. Den som ska sätta upp pjäsen vill göra det med stereotyperna för att h*n tror att det blri lättare för publiken att identifiera sig med karaktärerna så. Och din dotters åsikt om att man "inte ska vara den onda och fula" styrker väl bara den teorin...
  • NadiaMi

Enligt vad du skrev i trådstarten så nämndes inte ordet ful någonstans.

Citerar från TS:
    "Men det fattar du väl att hon inte passar till huvudrollen. Alla barn vet att en prinsessa inte ser ut sådär. Prinsessor är blonda, har rakt hår, och är långa och smala. Men hennes talang var bland de bästa på audition och därför kan vi erbjuda henne rollen som häxan. Häxan är lika mycket i centrum som prinsessan är"

De går alltså efter vad de tror att publiken kommer att ha åsikter om.
    De förklarar vad de var ute efter för rollen som prinsessan - en lång, smal flicka med rakt blont hår.
    De ger din dottern en fin komplimang angående hennes talang och vill ge henne chansen att få en framträdande roll som kommer att få en möjlighet att agera mycket på scenen.

Typecasting är något väldigt vanligt inom teatervärlden...
    Förväntar man sig att få spela enligt sina egna regler och sin egen vilja så lurar man sig själv rätt grundligt.
    Som skådespelare jobbar man på producentens villkor och inget annat. Det är ett jobb, en chans att få visa upp sig och i ett senare stadium få jobba med någon som ger en bättre roller.
    Men att få precis den roll man vill ha på första försöket? Det är få förunnat och för de allra flesta bara en ren önskedröm.

• NadiaMi

TS, jag förstår fortfarande inte vem som har framställt häxan som "ful".

Om teatern har ett sago-tema är det faktiskt ganska normalt att de använder samma uttryck som används i sagorna. Dvs att prinsessan är 'snäll och fin' och häxan är 'elak och ful'.
    Lycka till med att hitta en saga där det inte uttrycks på det sättet...

Kanske det kan vara på plats med ett samtal om teater i allmänhet, att skådespeleri handlar om att vara någon annan på scenen, att porträttera en annan person än den man är och att ta det som en utmaning att försöka göra rollen till något så 'äkta' som möjligt även om man inte har något alls gemensamt med den karaktär man spelar.

Har dottern fått rollen eller blivit kallad till en audition för rollen förresten?
    Det spelar ju också in. Speciellt om du ska försöka ge henne de goda nyheterna.
    Säger du att hon har fått rollen och hon sedan får gå på audition för att kämpa om att få den med två (eller fler) andra flickor så kan hon ju bli besviken på det också.

Utan den "elaka och fula" häxan kan prinsessan inte heller vara så "snäll och fin" som hon framställs i sagan.
    Det är alltså en viktig roll som bär upp hela pjäsen tillsammans med prinsessan.

• NadiaMi

Det är dessutom skillnad mellan t.ex. ett luciatåg där alla flickor kan få vara lucia om de vill - och en teaterföreställning med flera olika roller som ska samarbeta för att berätta en historia.

Alla kan inte ha huvudrollen.
    En del måste spela de små rollerna i bakgrunden.
    Någon måste spela rollen som 'anti-hjälte' för att hjälten ska kunna skina.
    Poängen är att alla behövs och alla är lika viktiga även om alla inte får stå i centrum och spela den snälla, fina rollen som huvudperson.
    Utan alla de andra skådespelarna skulle även huvudpersonen falla platt och kännas meningslös.

• NadiaMi
    Anonym (Mamman) skrev 2012-04-11 16:35:23 följande:
    Jag skrev så för att det var det kvinnan på telefonen menade. 
    Min dotter är inte  tjock, ful eller elak men det är rollen som hon har fått. 
    Och eftersom tråden handlar om teater, så passar det ju. 

Kvinnan i telefonen sa "Hon är inte tillräckligt fin för rollen som prinsessa men hon är antagen till att spela häxa" och i detta fall är häxan tjock, elak och ful. Enligt kvinnan som ansvarar för antagningarna.. 
    Och för att GÖRA hennes karaktär så tjock elak och ful som rollen kräver kommer de att använda både smink, kläder och kudde på magen.
    Hon blev erbjuden rollen för att hon var en av de bästa talangerna som var med på audition. Räknas inte det?
  • NadiaMi
    Anonym (Mamman) skrev 2012-04-11 17:11:21 följande:
    Jag har pratat med henne nu och hon blev såklart lite besviken men hon vill ändå ta rollen! Jag har beslutat mig för att låta henne fortsätta trots den oproffesionella kommentaren. Jag pratade med en annan som är ansvarig och han sa att hon gjort fel samt att hon inte kommer medverka under själva teatern eller övningen. 

Jag försöker peppa henne mer och mer om rollen Hon står framför spegeln och övar på att spela elak men hon är fortfarande besviken över att hon inte fick den roll hon önskat Glad
    Det är fullt normalt att känna sig besviken.

Jättekul att hon ville ta rollen och jag hoppas att hon har hur roligt som helst när hon gör den.
    Hennes talang har gett henne chansen och gör hon bra ifrån sig i pjäsen kan hon få fler bra och utvecklande roller längre fram.

Och vad gäller idioter i branchen som din dotter vill ge sig in i så finns det många sådana och hon kommer att få höra en hel del kritik och dåliga bortförklaringar för de roller hon gör audition för.
    Din uppgift som hennes mamma blir att förklara för henne att när folk säger att hon inte är "bra nog" "fin nog" eller att hon är "fel för rollen" så betyder det inte att något är fel på henne, utan på att personen som säger det har en vision som är annorlunda och att det inte finns någon roll för henne i just den personens plan.
    Som skådespelaren måste man lära sig att acceptera nekanden och avslag. Speciellt i början är det vad man i regel får se mest av.
Svar på tråden Min dotter är en tjock, elak häxa!!