Min dotter är en tjock, elak häxa!!
Min dotters högsta dröm är att bli skådespelare. Jag lät anmäla henne till en teater och hon blev kallad till audition. Hon tyckte det var superroligt på audition och frågar hela tiden om beskedet har kommit ... Hon vill ju bli antagen!
Saken är den att jag fick beskedet igår, men jag vet inte hur jag ska berätta för henne. Jag är bara så förbannad på de människorna som håller i teatern! Hon gjorde audition för att spela en vacker prinsessa, men nu vill de att hon går på slutaudition för att spela en tjock, elak och ful häxa!! Jag blev helt förkrossad då jag läste det, för jag vet att det inte är vad min dotter vill, och dessutom så vill jag inte att hon ska bli förnedrad när hon väl påbörjat sin dröm!
Så jag ringde upp de ansvariga och ifrågasätter brevet varpå jag får svaret " Men det fattar du väl att hon inte passar till huvudrollen. Alla barn vet att en prinsessa inte ser ut sådär. Prinsessor är blonda, har rakt hår, och är långa och smala. Men hennes talang var bland de bästa på audition och därför kan vi erbjuda henne rollen som häxan. Häxan är lika mycket i centrum som prinsessan är". Jag visste inte vad jag skulle säga, blev ledsen, sa snabbt att jag skulle återkomma och la på luren.
Jag vet att min dotter inte vill spela en häxa, men jag är nog mest sur för att kvinnan i luren säger att hon inte passar att spela prinsessa! Min dotter är otroligt vacker men hon har brunt, lockigt hår och är kort. Tydligen passar inte ett sådant barn att spela "den vackra" i teatern??
Hur ska jag berätta detta för min dotter utan att krossa hennes drömmar?
Och utan att hon göra henne alldeles för ledsen...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-11 13:22
Pga misstolkningar så uppdaterar jag...
Teatern verkar rent ut sagt oprofessionella som uttrycker att hon inte fick rollen på det viset. Istället för att säga "vi letar en blond flicka" eller "rollen gick till någon annan" så säger dem: Hon är inte tillräckligt FIN. Teatern använder uttryck som FIN/FUL angående rollerna och barnen och detta vill jag inte att min dotter ska höra.
Jag VILL att hon ska spela rollen som häxa då den rollen verkar roligare. Jag har försökt övertala henne till den rollen, innan hon gick på audition. Men jag vill INTE att hon ska spela teater med ett team som påpekar att häxan är ful och prinsessan är fin.
Varför jag vill ha hjälp är för att:
Jag vill att hon ska spela rollen som häxan. Den är mer krävande och roligare, som några av er frågat/kommenterat. Men jag vill inte att hon ska behöva få negativa kommentarer för den hon är. Hon är perfekt som hon är och hon ska inte behöva ändra sig själv för att någon inte tycker att hon duger.