• Anonym

Vad anser ni om detta, gravid och åka buss?

Tycker ni det är OK  med folk som inte lämnar en höggravid kvinna en sittplats på bussen tex?
    Dom gånger jag åkt bussen från min sons dagis, alltså MED vagn nu dessutom, är det ingen som rest sig upp frivilligt utan jag har nästan fått "mota" bort dom om man får säga så. Fråga vänligt iallafall. Vissa har blivit sura och arga nästan så nu vågar jag inte fråga mer utan får stå dom 33 minuter det tar hem med bussen genom stan och med den stora magen.

Varför kan inte folk ha mer överseende med detta? :(   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-12 06:39
    Folk verkar ta det bokstavligt när jag skrev "mota bort" inom parantes dessutom! Måste tillägga, att jag inte alltid behöver sitta, men när jag väl drabbas av min ischias och yrsel, är det klart jag måste sitta och frågar snällt om jag kan få sitta på platsen närmast vagnen. Folk har rätt att säga nej helt klart, men då tycker jag man ska ha en anledning och inte bara för att "jag är trött" vem fan är inte trött menar jag??

• Svar på tråden Vad anser ni om detta, gravid och åka buss?
  • Ajkje

Jag åker sällan buss men lämnar platsen om det är någon som frågar och behöver den bättre än jag.

• Tow2Mater
    SweetSue skrev 2012-04-11 21:02:27 följande:
     med fullt synligt FOGLOSSNINGSBÄLTE
    Visste inte ens nåt sånt fanns. Skulle nog tro det var nåt som gjorde du kunde stå ännu bättre om jag såg ett, om det såg ut att ge stöd menar jag. Som ett viktlyftarbälte typ.
  • Veritaslux

Usch, jag orkar inte läsa hela tråden men blir verkligen illa berörd av det lilla jag läst. Sorgligt vad lite medmänsklighet det finns. Och att folk ens kan med att argumentera mot att lämna sin plats mot någon som kanske behöver den bättre. Varför ens fundera över om den personen kanske inte "behövde" den. Eller inte har "rätt" att kräva. Varför inte bara koppla på lite vänlighet och empati och göra någon lite glad?

Jag mådde toppen i stort sett hela graviditeten men mot slutet fick jag väldigt ont framförallt i fötterna. Att stå still var värst (jag promenerade hellre än var stillastående) och jag vet många andra som lidit av liknande krämpor under sin graviditet. Det var sällan någon reste sig. Men tyvärr var det ingenting jag förväntade mig, för i Sverige sitter ju pigga friska människor kvar på handikappplatserna även om det kliver på 90-åringar med rullator... 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • SweetSue
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-04-11 21:06:52 följande:
    Det är en viktig egenskap liksom kommunikation är en viktig egenskap. Frågade du någon om du kunde få sitta?
    Självklart gjorde jag det. Vänligt med ett leende Jo, kommunikation är en viktigt egenskap också.
  • J a d e d
    SweetSue skrev 2012-04-11 21:09:40 följande:
    Självklart gjorde jag det. Vänligt med ett leende Jo, kommunikation är en viktigt egenskap också.
    Vad är då problemet?
    Jeddan
  • Ajkje
    Run to the hills skrev 2012-04-11 21:02:35 följande:
    Okej, om vi lägger till ytterligare en faktor då. Jag är gravid i nionde månaden (alltså skitstor) och går med kryckor. Om jag kliver på en full buss där du har sittplats, vad gör du? Vi förutsätter att du inte har ett handikapp eller någon skada som gör att du behöver sitta.

1. Reser dig utan att jag behöver fråga.
    2. Reser dig, men bara om jag ber dig om det.
    3. Kan tänka dig att resa på dig men vill först fråga ut mig för att höra att jag har giltigt skäl att inte ta bil/taxi samt att jag verkligen MÅSTE lämna huset överhuvudtaget.
    4. Sitter kvar tills helvetet fryser.
    1. Om jag bedömer att du behöver platsen bättre än mig och om jag ser dig.
    2. Jag reser mig om du frågar.
    3. Har inget behov av att behöva förhöra mina medresenärer
    4. Nej reser mig om någon frågar eller om jag bedömer att personen behöver platsen. Det är inte säkert att jag gör den bedömningen bara för att personen är gravid.
  • Mariohn
    Veritaslux skrev 2012-04-11 21:09:14 följande:
    Usch, jag orkar inte läsa hela tråden men blir verkligen illa berörd av det lilla jag läst. Sorgligt vad lite medmänsklighet det finns. Och att folk ens kan med att argumentera mot att lämna sin plats mot någon som kanske behöver den bättre. Varför ens fundera över om den personen kanske inte "behövde" den. Eller inte har "rätt" att kräva. Varför inte bara koppla på lite vänlighet och empati och göra någon lite glad?

Jag mådde toppen i stort sett hela graviditeten men mot slutet fick jag väldigt ont framförallt i fötterna. Att stå still var värst (jag promenerade hellre än var stillastående) och jag vet många andra som lidit av liknande krämpor under sin graviditet. Det var sällan någon reste sig. Men tyvärr var det ingenting jag förväntade mig, för i Sverige sitter ju pigga friska människor kvar på handikappplatserna även om det kliver på 90-åringar med rullator... 
    För att jag pluggar och måste hinna göra det. Jag har inte tid att leta efter människor som inte orkar lägga energi på att tala om för mig vad de vill att jag ska veta. 
  • SweetSue

Jo, jag fick en plats, efter att ha frågat en person specifikt. Men först frågade jag allmänt rent ut på den fullpackade bussen och då var det ingen som kände sig spontant manad. Jag föredrog att göra så, just eftersom jag vet det finns folk som har dolda handikapp (har jobbat inom handikappomsorgen)

• Anonym

Alltså jag kollar alltid runt mig om jag sitter på en full buss/t-bana efter folk som ser ut att behöva sitta, skulle skämmas ögonen ur mig om jag satt när det står nån äldre/gravid/mamma med barn brevid mig. Det har jag fått med modersmjölken att man alltid ger sin plats till nån som behöver det, tyvärr verkar det inte vara så för alla. Jag blev iaf själv oftast erbjuden sittplats när jag väntat barn. Man blev så glad varje ggn!

• Dida

Men herregud... Jag har funderat över detta många gånger, och då tänkt att det här med att inte resa sig för personer som verkar behöva en sittplats mer än en själv (höggravida, barn, gamla, handikappade) nog mer varit en ouppmärksamhets grej. Att personerna som sitter i bussen helt enkelt är inne i sitt och inte märker att någon skulle behöva sätta sig. (då menar jag inte de med dolda handikapp, men jag antar att majoriteten av resenärerna inte lider av det) Men ska man utgå från den tråden så ser man ju tydligt att så inte är fallet. 

Ja, man blir gravid med vilje. Och man kanske inte kan kräva en sittplats i en buss. Graviditet är inte en sjukdom, men för vissa har det samma symptom som sjukdom. Vad är skillnaden mellan smärtsam ryggvärk pga ryggskott och smärtsam ryggvärk pga graviditet?

Men det hör väl för fan till lite hyfs att tänka på andra än sig själv?! 
    Usch för oempatiska människor....      

Svar på tråden Vad anser ni om detta, gravid och åka buss?